Strona główna/Aktualności/Grupa WIEWIÓRKI

Grupa WIEWIÓRKI

23 Marca 2020

 

Kochani Rodzice i Dzieciaki!

Bardzo za Wami tęsknimy , serdecznie pozdrawiamy i zapraszamy do wspólnej zabawy w Waszych domach. Jest to czas na spędzanie chwil  z rodzicami, rodzeństwem, a my zachęcamy Was do zabaw, ćwiczeń - wszystko możecie udokumentować zdjęciami i posłać na  e-maila: kasia_maszkiewicz@wp.pl

Nie możemy się z Wami spotkać osobiście, ale codziennie będziemy proponować Wam różne pomysły do zabaw, ćwiczeń i prac plastycznych. Wszystkie własnoręcznie wykonane prace wkładajcie do teczki, gdy się spotkamy, to je  pooglądamy i  nagrodzimy.

PAMIĘTAJCIE DBAĆ O SIEBIE I O INNYCH.  MYJCIE CZĘSTO RĄCZKI.

Pozdrawiamy P. Kasia i P. Danka

Na dzisiaj proponujemy: posłuchaj piosenki- możesz dowolnie do niej zatańczyć

 

https://www.youtube.com/watch?v=HEi4wz8L-6o

Podziel na sylaby i głoski wyrazy: pole, żaby, marzec, rech, krokus, sasna, kotki, ranek

 

Na kartce papieru spróbuj narysować marcową pogodę - pamiętaj "W marcu , jak w garncu"

     Znalezione obrazy dla zapytania: marcowy garnek

 

DZIEŃ DOBRY- ZAJĘCIA NA DZIŚ 26.03.2020r. PT „SZUKAMY WIOSNY”

  1. Poproś Rodzica lub sam/a  spróbuj przeczytać wiersz B. Formy „Nadeszła Wiosna”

Spojrzał w okno mały Paweł,

a w ogrodzie wiosna,

świeżą trawkę, przebiśniegi

w koszu nam przyniosła.

Obudziła pąki kwiatów

w parku i w ogrodzie.

Zapomnijcie, moi mili,                            

o śniegu i chłodzie.

Pożyczyła od słoneczka

garść ciepłych promieni,

gdy ogrzeje nimi ziemię,

świat się zazieleni.

  1. Odpowiedz na pytania:

Jaką porę roku dostrzegł za oknem Paweł?  Wymień po kolei pory roku.

Co Ty widzisz za oknem?   Jakie zmiany w przyrodzie przyniosła wiosna?

  1. Weź kartę pracy, otwórz na stronie 42-43, przyjrzyj się obrazkowi. Odszukaj na obrazku 10 oznak wiosny (poszukaj naklejki z numerami od 1-10 i naklejaj na obrazku przy każdej oznace wiosny, np. szpak na drzewie, kwitnąca leszczyna, podbiał, kra na rzece, kwitnąca leszczyna…).
  2. Rysuj szlaczek po śladzie w karcie pracy od str. 40 - 43                                                                                                                        Baw się dobrze

     

                                  

      5. Puzzle „Przebiśniegi” - wypchnij puzzle, po czym ponownie ułóż i naklej na kartkę

      6. Przygotuj na jutro rolkę po papierze toaletowym.

JĘZYK ANGIELSKI 

Zapraszam do powtórki kolorów. W domu macie mnóstwo rzeczy, które możecie użyć do nazywania barw. W linku piosenki związane z kolorami, niektóre z nich śpiewamy w przedszkolu na angielskim.

https://www.youtube.com/watch?v=jYAWf8Y9

 

27.03.2020

 

Witajcie kochane dzieci i rodzice.

Na dzisiaj proponuję przeczytanie dziecku opowiadania zamieszczonego poniżej, o żółtym tulipanie oraz utrwalenie nowej wiedzy za pomocą kart pracy. Zadanie przeznaczone do wykonania przez dzieci pięcio i sześcioletnie pod nadzorem rodzica.

Propozycje zadań są trzy:

I stopień - dla dzieci młodszych

II stopień - dla starszaków

III stopień - dla odważnych i chętnych.

Zabieramy się do pracy!!!!!!

Opowiadanie o żółtym tulipanie.

W ciemnym domku pod ziemią mieszkał mały Tulipanek. Maleńki Tulipan, jak wszystkie małe dzieci, spał całymi dniami. Wokoło było bowiem bardzo cicho i ciemno. Pewnego dnia obudziło go lekkie pukanie do drzwi.

- Kto tam? -zapytał obudzony ze snu Tulipanek.

- To ja. Deszczyk. Chcę wejść do ciebie. Nie bój się maleńki. Otwórz.

- Nie, nie chcę. Nie otworzę. -powiedział Tulipanek i odwróciwszy się na drugą stronę, znów smacznie zasnął.

- Po chwili mały Tulipanek znów usłyszał pukanie.

- Puk! Puk! Puk! - Kto tam? - To ja. Deszcz. Pozwól mi wejść do swego domku.

- Nie, nie chcę, abyś mnie zamoczył. Pozwól mi spać spokojnie.

Po pewnym czasie Tulipanek usłyszał znów pukanie i cieniutki, miły głosik wyszeptał:

- Tulipanku, puść mnie!

- Ktoś ty?

- Promyk słoneczny -odpowiedział cieniutki głosik.

- O, nie potrzebuję cię. Idź sobie.

Ale promyk słoneczny nie chciał odejść.

Po chwili zajrzał do domu tulipanowego przez dziurkę od klucza i zapukał.

- Kto tam puka? -zapytał zżółkły ze złości Tulipanek.

- To my Deszcz i Słońce. My chcemy wejść do ciebie!

Wtedy Tulipanek pomyślał: „Ha, muszę jednak otworzyć, bo dwojgu nie dam rady”. I otworzył.

Wtedy Deszcz i Promyk wpadli do domu tulipanowego. Deszcz chwycił przestraszonego Tulipanka za jedną rękę, Promyk słońca za drugą i unieśli go wysoko, aż pod sam sufit. Mały żółty Tulipanek uderzył główką o sufit swego domku i przebił go … I, o dziwo znalazł się w śród pięknego ogrodu, na zielonej trawce. Była wczesna wiosna. Promyki Słońca padały na żółtą główkę Tulipanka.

A rano przyszły dzieci i zawołały:

- Patrzcie! Pierwszy żółty tulipan zakwitł dzisiaj z rana!

- Teraz już na pewno będzie wiosna!

 

- Po odczytaniu opowiadania, zadajemy dziecku pytania, po ty by sprawdzić jak uważnie słuchało i ile szczegółów zapamiętało.

1 Gdzie spał mały tulipanek?

2 Kto pierwszy odwiedził śpiącego tulipanka a kto drugi?

3 Dlaczego tulipanek chciał jeszcze spać?

4 Co się wydarzyło, ze tulipanek zdecydował się wpuścić do domku Promyk Słońca i Deszczyk?

5 Gdzie się znalazł tulipanek gdy przebił główką powierzchnię ziemi i kto go zobaczył pierwszy?

- Razem z dzieckiem dzielimy słowa na sylaby i na głoski,  pytamy jak jest pierwsza i ostatnia głoska w wyrazach:

Tulipan, słonko, promyk, wiosna, domek.

Uzupełnij samogłoski w wyrazach: a, o, o, a, o.

I stopień :

sł....nko   

pr....myk, 

 t....lipan,     

d....mek,   

wi....sna

Uzupełnij brakujące samogłoski: u, i, a, o, o, o, y, i, o, a, o, e.

II stopień:

sł...nk.... 

pr.....m....k   

t....l....p....n   

 d....m....k   

 w... ....sn....

Wpisz wyrazy do odpowiednich okienek:  słonko, promyk, tulipan, domek, wiosna.

III stopień:

s .... .... .... .... ....

p ... .... .... .... ....

t .... .... .... .... .... ....

d .... ..... ..... .....

w .... .... ..... .... ....

Dla pilnych i chętnych dzieci uzupełnieniem zajęć może być praca plastyczna : Tulipan, którą załączono do kart pracy ( różowe tulipanki) .

Życzymy powodzenia i wytrwałości w działaniu.

Pozdrawiam: Pani Danka 

 

 ZAJĘCIA POPOŁUDNIOWE

  1. Dzisiaj zrobisz kolorowego motyla.

Weź rolkę po papierze toaletowym, kolorowe farby ( mazaki, kredki), klej, nożyczki i motyla z wyprawki.

UWAGA!!! Nożyczki są szalone, bądź ostrożny/a

              Pomaluj rolkę (jeśli malujesz farbami poczekaj aż wyschną), wytnij motyla, przyklej motyla

              do rolki.      Pochwal się swoją pracą.

  1. Wyjdź z Rodzicem do ogrodu i poćwiczcie razem: 5 przysiadów, 5 podskoków, wymachy rąk, skłony, wyścig wokół drzewa.

 Dziękuję Milenie i Kamilowi za zdjęcia.

PAMIĘTAJ MYJ CZĘSTO RĄCZKI.

Miłej zabawy. P. Kasia

 

 Język  angielski - 30.03.2020 (poniedziałek)

 

 

Dzień dobry kochani. Dzisiaj na języku angielskim będziemy określać emocje na Waszych buziach. 

Co to są emocje?  

Emocje to nase zachowania w danej chwili , co wyrażamy naszym wyrazem twarzy. Emocjami pokazujemy  jaki mamy humor w danej chwili; czy jesteśmy smutni, czy weseli. Jestesmy źli albo zadowoleni. A czasami bywami nadąsani albo obrażeni na kogoś. 

I tak poznamy te emocje jak one brzmią w języku angielskim.

NIech rodzic Wam przeczyta te wyrazy a Wy je starajcie się zapamiętać;

zły - angry,

wesoły - happy,

uśmiechnięty - smiling,

płaczący - crying,

zmęczony - tired,

śpiący - sleepy

Powtarzajcie spbie te słówka kilka razy dziennie i róbcie właśnie te wszystkie minki. Będzie fajna zabawa.

Rodzice niech Wam wydrukują buzie umieszczone poniżej i na każdej narysujcie odpowiednie emocje:

                           Buzie dla dziewczynek

       

 

         angry                               happy                                       smiling

   

 

          cry                                       tired                                    sleepy

 

                                         Buzie dla chłopców

 

    

        angry                                      happy                              smiling                

      

 

         cry                                         tired                                     sleepy
 

 

 Zyczę wam wesołej zabawy i wykonajcie estetycznie swoje prace - buziaki dla Was.

  Pani Danka 

 

 

 

Witajcie Dzieci i Rodzice!

Dzisiejszy temat dnia to „ Jajko i jego tajemnice”  30.03.2020r.

Myślę, że odpoczęliście przez weekend i znaleźliście jakieś oznaki wiosny na Waszym podwórku. Jak się spotkamy, to opowiecie o nich. A oto propozycja zadań dla Was na dziś.

 

  1. Doświadczenie z jajkiem

Wstęp - zwierzęta takie jak bocian, kura, pingwin, wróbel… wykluwają się z jajka. Największym jajem u zwierząt jest jajo strusie ( waży ok 1,6 kg ) .Mieści się w nim ok. 25 jajek kurzych, a skorupka jest 10 razy grubsza.  Gotowanie takiego jajka trwa od 45 min. do 2 godzin. Jednym z najmniejszych jaj ptasich jest jajko koliberka hawajskiego. Skorupka jajka zbudowana jest z wapnia, podobnie jak nasze zęby . Takie same przebarwienia jak na skorupkach jajek pozostają na naszych zębach , jeśli nieodpowiednio dbamy o higienę jamy ustnej i nie myjemy zębów.

Doświadczenie: wlewamy do szklanego naczynia (np. słoika) wodę, wkładając ostrożnie jajko kurze - obserwuj , gdzie znajduje się jajko (powinno znaleść się na dnie naczynia). Wyciągnij go z naczynia potem dosyp  ok 10 łyżeczek soli, zamieszaj i włóż jajo - obserwuj (jajko powinno unosić się w solonej wodzie), uzupełniamy wodą, wlewając ją ostrożnie po ściankach naczynia, obserwujemy , co się dzieje (jajko powinno lawirować).

2 .Otwórz kartę pracy na str. 48- posłuchaj tekstu, lub sam\a spróbuj przeczytać (zadanie dla 6-Latków). Odpowiedz na pytania: Gdzie było gniazdo bociana?, Ile jajek było w gnieździe? Do czego Olkowi była potrzebna lornetka?

jajko - dzielimy ten wyraz na sylaby i głoski, liczymy ile jest sylab a ile głosek? Następnie dzieci wymieniają inne wyrazy rozpoczynające się na głoskę „ j „

Spróbuj wykonać zadania w karcie pracy na str. 49 oraz szlaczek literopodobny  (po śladzie i samodzielnie ) na str. 50

3. Ćwiczenie na świeżym powietrzu „ Ptaki z gniazd” - dziecko (ptaszek) biega w dowolnym kierunku, gdy rodzic zawoła „ Kot w ogrodzie” - ptaszek szybko chowa się np. za drzewkiem.

Spróbujcie tez poobserwować ptaki na podwórku- czy jest ich dużo, policz,  gdzie siadają , a może rozpoznacie jakiś gatunek ptaszka , np. wróbelek.

Po pobycie na podwórku - dobrze umyj ręce!!!!

 Po południu można uzupełnić krzyżówkę ze str 45

P.s.  Uwaga Rodzice !!! W wolnej chwili można uzupełnić karty pracy do strony 40

 

JĘZYK ANGIELSKI 

Zapraszam do powtórki nazw ubrań.Możecie zacząć od piosenek, w linku piosenki związane z ubraniami, niektóre z nich śpiewamy w przedszkolu na angielskim.  

https://www.youtube.com/results?search_query=super+simple+songs+clothes  

Później możecie nazywać ubrania, które macie na sobie.
 
                                                                                       Miłego dnia.

WITAM. 

Oto Wasze piękne prace z poprzedniego tygodnia. 

Prace: Mileny K., Amelii, Karoliny P., Tatiany, Kamila.

Wszystkim bardzo dziękuję. Pracujcie tak dalej.

         

              

 P.Kasia     

 

 

Witam Was serdecznie !!!

 Dziś  temat dnia to „Poznajemy budowę ptaka”   31.03.2020r.

1.Obejrzyjcie krótki filmik

 https://www.youtube.com/watch?v=PMUUm7Xx-Fw

Ciekawostki: Ptaki różnią się zewnętrznie wielkością, ubarwieniem, kończynami, ogonami i dziobami. Kości ptaka są inne i lżejsze niż kości innych zwierząt, znajduje się między nimi wiele pustych przestrzeni. Ptaki nie mają zębów, co zmniejsza ich ciężar ciała, mają nieduże głowy i lekkie dzioby. Dzioby ptaków dostosowane są do rodzaju spożywanego pokarmu. Ciało ptaków jest pokryte piórami , ptaki mają skrzydła, dzięki którym mogą latać i pomagają im  radzić sobie z oporem powietrza.

2.Otwórz kartę pracy na str. 52 i spróbuj nazwać części ciała bociana, a na str .53: opowiedz co robi bocian , spróbuj naśladować jego czynności (6-latki próbują przeczytać tekst umieszczony przy zdjęciach bociana)           Napisz po śladach poznane litery i spróbuj przeczytać.

3. Poćwicz : spróbuj pochodzić jak bocian, zrób 5 przysiadów, poskacz pajacyki, spróbuj stać na jednej nodze (jak bocian) i policz do 10, poskacz jak żabki na łące, spróbuj naśladować latające ptaki.                                                                                                         

4. Praca plastyczno-techniczna „Bocian” : dwa płatki kosmetyczne - poproś mamę (jeżeli nie masz, wytnij dwa białe koła) przyklej na patyczek, czarnym mazakiem narysuj na jednym płatku skrzydło, a na drugim płatku oko. Z czerwonego papieru wytnij dziób, długie nogi i przyklej. Bociana możesz wbić np., do doniczki *  Można też bociana ozdobić wg własnego pomysłu np. skrzydło z kartki , piórka…., oko nakleić, a nogi z czerwonego druciku kreatywnego.

      

Miłej zabawy!!!                                                                                                                                                                                         Czekamy na zdjęcia        

WASZE PRACE.

Prace: Amelki, Mileny K., Mileny K., Laury , Livii i Lei.                 

 Jestem z Was bardzo dumna. Pięknie pracujecie. Za zadania domowe dla Was i Rodziców 6+

Dziękuję.

           

 

         

 

          

 

 

ŚRODA   1.04.2020   „PTASIE GNIAZDA”

Dzisiaj Prima Aprilis, czyli dzień robienia psikusów i żartów.

PAMIĘTAJ!  Żarty i psikusy nie mogą nikogo obrażać i robić przykrości.                 

1.Poproś Rodzica o przeczytanie tekstu, wskaż odpowiednie ptaki na str. 54 w karcie pracy odczytaj nazwy ptaków (dla 6 latków) i połącz z odpowiednimi gniazdami, przyjrzyj się gniazdom.  Odpowiedz na pytania: Czy wszystkie gniazda są takie same? Z czego ptaki budują gniazda? Gdzie je budują?

Wilga

Samiec jest jaskrawożółty, skrzydła ma czarne z żółtą plamą u nasady lotek dłoniowych, ogon czarny z żółtymi rogami.  Samica jest szarozielono-żółtawa na wierzchu, o ciemniejszych od grzbietu oliwkowozielonych skrzydłach i ogonie. Wilgi można spotkać w starych dużych ogrodach, parkach, dolinach rzecznych i sadach.

Bocian biały

Jego upierzenie jest głównie białe, z czarnymi piórami na skrzydłach. Dorosłe ptaki mają długie czerwone nogi oraz długie spiczasto zakończone czerwone dzioby. Często można je spotkać blisko ludzi, budują  gniazda na wysokich nieczynnych kominach.

Trzciniak

Wierzch ciała oliwkowo-brązowy, głowa ciemniejsza. Kuper żółtawobrązowy. Pokrywy skrzydeł z pomarańczowo-brązowym brzegiem.  Dziób szarobrązowy. Prowadzi skryty tryb życia trzymając się prawie zawsze trzcinowisk.

Czajka

Czubek głowy czarny, z którego wyrastają długie pióra tworzące charakterystyczny czub. Boki głowy, pierś i brzuch białe. Wierzch ciała czarny z zielonkawym połyskiem, skrzydła czarne, ogon biały, zaokrąglony, z czarną plamą na końcu.

  1. Posłuchaj zagadki o ptakach

Zagadka o sroce

Gadatliwa, bystrooka,
lubi błyskotki, bo to jest …

 Zagadka o kukułce

Wiosną słyszysz jej kukanie.
Je gąsienice na śniadanie.

 Zagadka o ćwierkaniu

Jak się nazywa wróbli śpiewanie?
Każdy odpowie: to jest …

Zagadka o sowie

Dziób zakrzywiony,
okrągłe oczy,
na szkodne myszy
poluje w nocy!

 Zagadka o dzięciole

Co to za ptak
wciąż stuka i puka
zawsze pod korą
szkodnika szuka?                                                                                                                        Nazywają go doktorem,                                                                                                                   bo wie, które drzewo chore.

  1. Na str. 55 w karcie pracy odszyfruj nazwy ptaków, które schowały się pod figurami. Odszukaj wśród naklejek litery lub wpisz samodzielnie w odpowiednie miejsce. Rysuj szlaczek pośladzie a potem samodzielnie.                                                    
  2. Dużo pracy dzisiaj było. Wyjdź teraz z Rodzicem do ogrodu. Pobiegaj, poskacz, pobaw się w berka a może pojeździsz na rowerze?
  3. ZAJĘCIA POPOŁUDNIOWE

Jeśli masz w domu plastelinę lub ciastolinę spróbuj ulepić z niej ptaszka.

PAMIĘTAJ!  Posprzątaj po skończonej pracy.

 

Język angielski - 02.04.2020 - czwartek

 

Na początek zajęć piosenka o ubraniach które nosimy. Zaśpiewajcie razem z dziećmi :

https://www.youtube.com/watch?v=-jBfb33_KHU

 

A teraz utrwalamy nazwy części ubioru:

                        

        shoes  - buty                       jacket - kurtka                              scarf - szalik                     cap- czapka.

 

Powtórzcie proszę nowe wyrazy kilka razy  i postarajcie się zapamiętać.

A w następnej kolejności uzupełnijcie poniższe zadanie  - dopasuj odpowiedni wyraz to danej części garderoby i pokoloruj obrazki.

 

                                                    

 

         

                                                       

                                                           cap         scarf                jacket                 shoes

 

 

Miłej i owocnej pracy - bądżcie grzeczni, słuchajcie rodziców i uczcie się pilnie. Do zobaczenia!!!

Pani Danka

CZWARTEK   2.04.2020.  „PTASIE KONCERTY”
  1. Dzisiaj czwartek, więc czas na „gimnastykę dla Smyka”.

Przygotuj piłeczkę lub małą maskotkę.                                                                

  • Chodź po pokoju i delikatnie podrzucaj piłeczkę w górę i staraj się ją złapać,
  • Trzymaj piłkę w dłoniach i jednocześnie wykonuj skręt tułowia: raz w prawo, raz w lewo,
  • Stań prosto, podnoś na przemian nogi do góry przekładając pod kolanami piłkę,
  • Włóż piłkę między kolana i podskakuj,
  • Chodź na czworakach, piłkę połóż przed sobą i popychaj ją czołem,
  • Usiądź na podłodze, wyprostuj nogi, połóż piłeczkę między nogami i staraj się ją podnieść
  • Poproś Rodzica o włączenie muzyki

https://www.youtube.com/watch?v=OZTYeTEZ2wA

 

  1. „Monety” -ćwiczenia w kartach pracy str. 56-57 (dla 6 latków) . Pooglądaj monety i banknoty, wskaż różnice między nimi, odczytaj nominały monet, policz pieniądze, naklej zdjęcia monet wg rytmu.
  2. Zabawa „Miny piskląt”

Ćwiczymy naszą buzię - pokaż minę:   

  • smutny bocian,
  • wesoła kukułka,
  • groźna wilga,
  • przestraszony wróbelek   
  1. Ćwiczenia logopedyczne ”Ptasi koncert”
  • bocian - kle, kle, kle
  • kos- gwizdanie (im więcej prób tym lepszy efekt)
  • gołąb - gruchu, gruchu
  • wrona - kra, kra, kra
  • wróbel- ćwir, ćwir, ćwir
  • jaskółka- kiri, kiri, kiri
  • kukułka- kuku, kuku, kuku
  • dzięcioł- stuku-puku, stuku-puku
  • sowa… uhu, uhu, uhu
  • skowronek - tirli, tirli, tirli
  1. ZAJĘCIA POPOŁUDNIOWE

Ćwiczenia  matematyczne z kart pracy- Minionki.

Pamiętaj możesz liczyć na paluszkach (5 latki)

ŚWIETNIE SOBIE RADZISZ        

Życzę miłego dnia. P. Kasia

 

 

03.04.2020 - piątek

 

Dzień dobry - witajcie dzieciaki. Dzisiaj będziemy rozmawiać o ptakach, ich nazwach i upodobaniach.

Na początek wysłuchajcie wesołego wiersza J.Tuwima „Ptasie radio”

Możecie wysłuchać wiersz kilka razy a nawet rodzic może Wam przeczytać.

A gdyby poniższy link nie działal to mozecie wysłuchać wiersza na naszej stronie na FB.

Wskazówka dla rodzica:

Drodzy Państwo specjalnie wybrałam tą aranżację tekstu w wykonaniu Pani Ireny Kwiatkowskiej z uwagi na bardzo wyraźną wymowę ptasich głosów. Inne werje nie są takie ciekawe. proszę zatem przesunąć kursorem pierwsze trzy minuty tekstu Pana W. Młynarskiego zapowiadające występ, chociaż niekoniecznie. nie mniej dziecka ta część filmiku nie zaiteresuje. Pozdrawiam

Rumpel D

Ptasie radio

https://www.youtube.com/watch?v=-4Hpo5RZJNg'

 

Autorem wiersza jest JULIAN TUWIM

Halo, halo! Tu­taj pta­sie ra­dio w brzo­zo­wym gaju,
Na­da­je­my au­dy­cję z pta­sie­go kra­ju.
Pro­szę, niech każ­dy na­sta­wi apa­rat,
Bo sfru­nę­ły się ptasz­ki dla od­by­cia na­rad:
Po pierw­sze - w spra­wie,
Co świ­tem pisz­czy w tra­wie?
Po dru­gie - gdzie się
Ukry­wa echo w le­sie?
Po trze­cie - kto się
Ma pierw­szy ką­pać w ro­sie?
Po czwar­te - jak
Po­znać, kto ptak,
A kto nie ptak?
A po pią­te przez dzie­sią­te
Będą ćwier­kać, świ­stać, kwi­lić,
Pit­pi­li­tać i pim­pi­lić
Ptasz­ki na­stę­pu­ją­ce:

Sło­wik, wró­bel, kos, ja­skół­ka,
Ko­gut, dzię­cioł, gil, ku­kuł­ka,
Szczy­gieł, sowa, kruk, czu­bat­ka,
Drozd, si­ko­ra i dzier­lat­ka,
Kacz­ka, gą­ska, je­mio­łusz­ka,
Du­dek, trzna­del, po­śmie­ciusz­ka,
Wil­ga, zię­ba, bo­cian, szpak
Oraz każ­dy inny ptak.

Pierw­szy - sło­wik
Za­czął tak:
"Halo! O, halo lo lo lo lo!
Tu tu tu tu tu tu tu
Ra­dio, ra­di­jo, dijo, ijo, ijo,
Tijo, tri­jo, tru lu lu lu lu
Pio pio pijo lo lo lo lo lo
Plo plo plo plo plo halo!"

Na to wró­bel za­ter­li­kał:
"Cóż to zno­wu za mu­zy­ka?
Mu­szę zaj­rzeć do słow­ni­ka,
By zro­zu­mieć śpiew sło­wi­ka.
Ćwir ćwir świrk!
Świr świr ćwirk!
Tu nie te­atr
Ani cyrk!

Pa­trz­cie go! Na­stro­szył piór­ka!
I wy­dzie­ra się jak kur­ka!
Dość tych arii, dość tych li­ryk!
Ćwir ćwir czy­rik,
Czyr czyr ćwi­rik!"

I tak za­czął ćwi­rzyć, ćwi­kać,
Ćwier­kać, czyr­kać, czyk­czy­ri­kać,
Że aż ko­gut na pa­ty­ku
Za­piał gniew­nie: "Ku­ku­ry­ku!"

Jak usły­szy to ku­kuł­ka,
Wrza­śnie: "A to co za spół­ka?
Kuku-ryku? Kuku-ryku?
Nie po­zwa­lam, roz­bój­ni­ku!
Bierz, co chcesz, bo ja nie ską­pię,

Ale kuku nie ustą­pię.
Ryku - choć do ju­tra skrzecz!
Ale kuku - moja rzecz!"
Za­ku­ka­ła: kuku! kuku!
Na to dzię­cioł: stu­ku! puku!
Czaj­ka woła: czy­jaś ty, czy­jaś?
By­łaś gdzie? Pi­łaś co? Pi­łaś, to wy­łaź!
Prze­pió­recz­ka: chodź tu! Pójdź tu!
Masz co? daj mi! rzuć tu! rzuć tu!

I od razu wszyst­kie pta­ki
W szcze­biot, w świe­got, w zgiełk - o taki:
"Daj tu! Rzuć tu! Co masz? Wió­rek?
Piór­ko? Ziarn­ko? Ko­rek? Sznu­rek?
Pójdź tu, rzuć tu! Ja ćwierć i ty ćwierć!
Le­pię gniazd­ko, przy­lep to, przy­twierdź!
Wi­dzisz go! Nie dam ci! Moje! Czy­je?
Gniazd­ko ci wiję, wiję, wiję!
Nie dasz mi? Ta­kiś ty? Wstydź się, wstydź się!"
I wszyst­kie pta­ki za­czę­ły bić się.
Przy­fru­nę­ła pta­sia mi­li­cja
I tak się skoń­czy­ła ta le­śna au­dy­cja.


                                

Rodzic zadaje pytania a dziecko odpowiada:

  • Gdzie spotkały się ptaki i nad czym chciały radzić?
  • Wymień nazwy ptaków , które zapamiętałeś.
  • Spróbuj naśladować głos wróbla , kukułki i koguta.
  • Czym zakończyło się zebranie ptaków w gaju?

 

Ptaki w wierszu: wilga, wróbel,  bocian, skowronek, sikorka, gawron, żuraw, kogut, zięba, szpak oraz każdy inny ptak , itp. Niech dzieci wymienią możliwie najwięcej zapamietanych nazw ptaków.

Cwiczenia  logopedyczne: naśladujemy  głosy ptaków i kilkakrotnie powtarzamy ptasie trele: 

Ćwir,  ćwir, ćwir;

tirli, tirli, tirli;

kle, kle, kle;

czirit, czirit, czirit;

kuku, kuku, kuku;

kukuryku, kukuryku, kukuryku;

stuku puku,  stuku puku,  stuku puku;

 Możecie poćwiczyć z dzieckiem również inne ptasie trele , wg własnego pomysłu.

Kolejnym zadaniem jest dopasowanie nazwy ptaków do odpowiedniego obrazka. Pomocą są wskazówki opisujące danego ptaka:

Oczywiście rodzic musi przeczytać pytania.

1 Ma biały brzuszek, wysoko uniesiony ogonek, piórka w kolorze szaro-rudym, itp. ( drozd);

2 Jest z żóltą główką, pięknie śpiewa, przylatuje do nad na wiosnę, itp. ( wilga złocista);

3 Nasz najpopularniejszy ptak, mieszkający cały rok w Polsce, taki pospolity ( wróbel);

4 Ma czerwone nogi, długi dziób, lubi polować na żabki ( bocian);

5 Jest szaro - czarna, z długim dziobem, i głośno kracze ( wrona);

6 Czerwony brzuszek, ptaszek przylatuje do nas na zimę, a wiosną odlatuje na Północ ( gil).

               

             

                 

        Wróbel                     wilga                             drozd      

                       wrona                       drozd                            bocian  

 

                  Połącz odpowiedni obrazek ptaka z jego cieniem.

 

 

 

 

Zajęcia po południu:

 

Zapraszam Was do wykonania takiego ptaszka metodą origami. Kliknijcie na link:

 

https://www.facebook.com/Janchida/videos/10163181242300414/?

 

 

 

Wykonajcie możliwie podobnego ptaka a rodzice niech pomogą Wam narysować kółka, bo to trudna praca.

Wskazówka dla rodzica:

1 Jedno koło srednica 14 cm - brzuszek

2.  dwa koła średnica 9 cm - skrzydełka 

3.  trzy koła średnica 7 cm - głowa i ogon

4.  dwa koła średnica 5 cm - dziobek i noga.

Kolory kółek dowolne. 

Miłej pracy!!!!!

Zrobiliście do tej pory piękne prace. Wszyscy! Wysyłajcie je Pani Kasi a ona z koleji pokaże je na    stronie. Jestem z Was baardzo dumna ze jesteście tacy pilni. 

 Pozdrawiam dzieci i rodziców - Pani Danka.

 

 Wasze nadesłane prace:

          

    Dziękuję Karolinie, Laurze, Amelii, Tatianie.

SUPER :  Kochane dzieci wspaniałe prace!!!

Mam nadzieję, żę reszta z Was też dobrze się bawi.

P. Kasia

Drodzy Rodzice zapraszam do refleksji nad Niedzielą Palmową

https://view.genial.ly/5e7f9ddb3fea8d0db0c9e93a/interactive-content-niedziela-palmowa

Pozdrawiam i życzę zdrowia katechetka Monika Adamik

 

 Wszystkie linki do  filmików z zajęciami plastycznymi  zamieszczone są na stronie internetowej naszego przedszkola w zakładce "Aktualności" - "Kreatywne zajęcia popołudniowe". Znajdziecie tam również szablony do wykonania prac.
Jednocześnie zapraszam do zakładki "Język angielski" gdzie będą systematycznie umieszczane propozycje zadań z języka obcego nowożytnego. Pozdrawiam Wszyskich i zdrowia życzę - Pani Danka.
 PONIEDZIAŁEK 6.04.2020.

Witajcie !!!

 W tym tygodniu będziemy przygotowywać się do Świąt Wielkanocnych, więc wiele zadań będzie w tym temacie.   Zapraszam!!!

Temat dnia „Wielkanoc tuż, tuż”

  1. Posłuchaj piosenki

https://www.youtube.com/watch?v=xAhMOdXuujg

Odpowiedz na pytania : O czym była piosenka?, Gdzie wskoczył zając?, Co zostawia zając każdemu dziecku? Kto szedł drogą?, Co krzyczą chłopcy?  Czym chłopcy chlapią dziewczynki?

 „Śmigus-dyngus” ,to inaczej nazywany „lany poniedziałek” . Kiedyś oznaczał symboliczne odejście zimy i nadejście mokrej wiosny. Teraz symboliczne polewanie wodą dziewczynek i  kobiet, które w zamian dają chłopcom podarunek - pisankę lub słodycz.

*Spróbuj nauczyć się refrenu, piosenki,który jest bardzo prosty: „ Święta Wielkanocne z jajkiem i zającem, słoneczne, pachnące Święta Wielkanocne”

2. Ćw. oddechowe „ Jajko do koszyka” - kładziemy na podłodze styropianowe jajko (piłeczkę pingpongowa , zmiętą chusteczkę higieniczną , piórko) i dmuchaj tak , aby wpadła do celu postaw na podłodze kubek ( pudełko po butach , koszyczek)                              Teraz dmuchaj tak by przetoczyć jajko  do innego pokoju.

3. Otwórz karty pracy na str. 60 - poproś Rodzica o przeczytanie tekstu lub przeczytaj sam/a   Odpowiedz na pytania: Czym Olek malował jajka?, Jakiego koloru farby miał Olek? Gdzie była Ada?

farby - zapoznaj  się z tym wyrazem i literką „F, f”, podziel ten wyraz na sylaby i głoski. Pomyśl i wymień inne wyrazy rozpoczynające  się na  głoskę  „f”

Wykonaj zadania na str. 61 - powodzenia!

4. Zabawa na podwórku : Jak masz rodzeństwo zaproś ich do zabawy.    „Idź z jajkiem” - połóż jajko styropianowe (piłeczkę) na łyżkę idź z nią np. na koniec ogródka, teraz slalom między drzewami , zanieś jajko pod krzaczek itp.                               

  Pobaw się w to co lubisz..

PAMIĘTAJ !!!

BAW SIĘ OSTROŻNIE.   PO POWROCIE DO DOMU UMYJ RĘCE.

 ZAJĘCIA POPOŁUDNIOWE

  1.  Popracuj nad ćwiczeniami w kartach pracy na str. 62
  2. W wolnej chwili, możesz wykonać zajączka odrysowując swoją dłoń ( możesz tez odrysować od mamy, taty) na kartce kolorowego papieru. Wycinamy i zginamy palce - pierwszy i piąty do przodu, a trzeci odginamy do tyłu. Następnie rysujemy oczy, nos, wąsy. możesz też wzbogacić uszy zajączka, dokleić kokardkę. 

     

     

Jeśli są jakieś ćwiczenia do tej pory nie zrobione do str. 60 możesz je zrobić.

Zbieraj rolki po papierze toaletowym i kolorowe papierki po słodyczach.

Pamiętaj !!! Wszystko  może się przydać.

Miłego dnia.            P. Kasia

 

 WTOREK  7.04.2020r. „Wielkanocny koszyczek”
  1. Przypomnij sobie piosnkę o Świętach Wielkanocnych  ( z wczorajszego dnia)- próbuj śpiewać refren.
  2. Opowiedz, co znajduje się w wielkanocnym koszyku.

                                                 

 

To są właśnie symbole Świąt Wielkanocnych i dlatego nie powinno ich zabraknąć w Twoim domu na święta. Każdy  z tych przedmiotów ma swoje znaczenie :

- bukszpan - symbol przyrody niezbędnej do życia

- baranek -  przezwycięża zło

- chleb - niezbędny do życia

- wędliny  - symbolizują zdrowie

- jajko- nowe życie

- sól i pieprz - chroni żywność przed zepsuciem

- babeczka - symbol umiejętności

Spróbuj bez patrzenia na obrazek wymienić symbole Świąt Wielkanocnych

  1. Rozwiąż krzyżówkę na str. 63 w kartach pracy, przeczytaj hasło.

         - na stronie 65  pokoloruj i ozdób jajka, aby były z nich ładne pisanki.

  1. Pobaw się na podwórku  w zabawę „Zajączki na łące’ - pokicaj, pobiegaj.

Spróbuj z patyczków , kamyków ułożyć kształt jajka i  ozdobić go  wg własnego pomysłu, tak aby powstała pisanka, np. trawą, listami, kamykami

    Niech inspiracją dla Ciebie będzie ten zając z trawy

 

 Uważaj na swoje bezpieczeństwo - baw się ostrożnie!!!

Po zabawie na podwórku - umyj ręce!!!

 ZAJĘCIA POPOŁUDNIOWE

  1. Wykonaj zadania w kartach pracy na str. 64-powodzenia.

                 Dobrego dnia dla Ciebie i całej Rodziny.   

 Dziękuję Kasi,Kamilowi i Tatianie

                                

 

  Jutro będzie Ci potrzebny kolorowy papier. Jeśli nie masz możesz  wykorzystać stare, kolorowe gazety lub pomalować szarą gazetę farbkami. 

 P. Kasia

 

ŚRODA 8.04.2020

„Kurczaki i jajka”

  1. Historyjka obrazkowa „Gdy skorupka jajka pęknie”- karta pracy str.66.                                                           Obejrzyj obrazki, ponumeruj wg kolejności zdarzeń i opowiedz Mamie historyjkę o kurczaczku.

Posłuchaj zagadki I. Fabiszewskiej

Gdy skorupka pęka

wychodzi z jajeczka.

Wygląda jak żółta

 puszysta kuleczka.

  1. Zrób zadanie graficzne na str. 67. Przyłóż ołówek do czerwonej kropki i bez odrywania ręki o kartki staraj się rysować po śladzie. Pokoloruj rysunek.
  2. Przeczytaj wyrazy( 6-latki): z lewej na prawo i z góry na dół.
  3. Dokończ ozdabiać jajka wg podanego wzoru.
  4. Przygotuj z wyprawki kartę nr 19 żółty kurczak), klej i nożyczki

 

UWAGA!!!

PAMIĘTAJ O SZALONYCH  NOŻYCZKACH.   PRACUJ OSTROŻNIE

Wytnij kurczaka wg wzoru, nie śpiesz się, pracuj dokładnie. Pozginaj na linii, sklej, doklej głowę, oczy, dziób i pazurki. Posprzątaj śmieci.

  1. Poproś Rodzica o włączenie piosenki a Ty przygotuj kurczaczka, którego teraz zrobiłeś/aś

 

  https://www.youtube.com/watch?v=SE8-tteo9wg

 

Maszeruj po pokoju w rytm muzyki, a Ty drogi Rodzicu co jakiś czas pauzuj nagranie i poproś dziecko, by położyło kurczaka: przed sobą, obok siebie po prawej stronie, przy lewej nodze, między nogami, za sobą, trzymaj w lewej ręce, unieś do góry prawą ręką.

  1. Wyjdź na podwórko i pobiegaj, zrób slalom między drzewami, krzakami.

ZAJĘCIA POPOŁUDNIOWE

Kura z serduszek.

Z przygotowanego wczoraj papieru wytnij 1 duże serce i 6 małych w 3 kolorach.  Wiesz, że kury są kolorowe. Jeśli nie masz kolorowego papieru wykorzystaj stare kolorowe gazety.                                                                   Przyklej wg wzoru. Posprzątaj miejsce pracy.

UWAGA!!!

NOŻYCZKI SĄ OSTRE..   PRACUJ OSTROŻNIE

 

                           

 Miłej zabawy :)

 P. Kasia

            

Karolina, Wojtuś, Amelka

        

 Kasia, Lea

Widzę, że pomysłów na dobrą zabawę  Wam i Rodzicom nie brakuje. Gratulacje.

 

CZWARTEK 9.04.2020.  „ŻYCZENIA WIELKANOCNE”
  1. Dzisiaj czwartek, więc czas na „gimnastykę dla Smyka”.

Przygotuj piłeczkę lub małą maskotkę.                                                                

  • Chodź po pokoju i delikatnie podrzucaj piłeczkę w górę i staraj się ją złapać,
  • Trzymaj piłkę w dłoniach i jednocześnie wykonuj skręt tułowia: raz w prawo, raz w lewo,
  • Stań prosto, podnoś na przemian nogi do góry przekładając pod kolanami piłkę,
  • Włóż piłkę między kolana i podskakuj,
  • Chodź na czworakach, piłkę połóż przed sobą i popychaj ją czołem,
  • Usiądź na podłodze, wyprostuj nogi, połóż piłeczkę między nogami i staraj się ją podnieść
  • Stań prosto, wyciągnij ręce przed siebie i zrób 10 przysiadów
  • Stań w lekkim rozkroku i zrób po 3 skłony do każdej nogi
  • A teraz maszeruj w miejscu, wysoko podnoś nogi do góry i klaszcz pod kolanem

 

  1. Posłuchaj piosenki      https://www.youtube.com/watch?v=OCmZrAz3t-U
  2. Życzenia kiedyś wysyłano na kartkach świątecznych. To tradycja, która ma już ponad 170 lat. Skąd jednak wziął się ten zwyczaj? Pierwsza kartka świąteczna stworzona została na zamówienie Sir Henry’ego Cole’a w 1843 roku. Została namalowana przez zaprzyjaźnionego ilustratora i przedstawiała rodzinę siedzącą przy świątecznym stole. Teraz wysyłamy życzenia smsem lub dzwonimy.
  3. Zaprojektuj własną kartkę świąteczną. Dzisiaj w piosence i we wtorek na zajęciach było o świątecznych symbolach. Ciekawe czy je pamiętasz? Umieść któryś z nich na swojej kartce. Spróbuj napisać na swojej kartce  WESOŁYCH ŚWIĄT
  4. A teraz to co lubisz-„ kolorowa, pisankowa matematyka”.                                                                   Wykonaj zadania matematyczne na str. 68- policz pisaki i napisz działanie.                                      Wykonaj obliczenia i pokoloruj wg kodu pisankę na str. 69 (6 latki).                                                   Młodsze dzieci też próbują  liczyć. WIEM, ŻE ŚWIETNIE DASZ SOBIE RADĘ 
  5. ZAJĘCIA POPOŁUDNIOWE      

Przygotuj z kart pracy szablon baranka, popcorn  (waciki kosmetyczne, watę, białą bibułę, chusteczki higieniczne), klej. Posmaruj ciało i czuprynę baranka klejem i przyklej wybrany materiał ( jeśli będziesz używać bibuły lub chusteczek to pognieć je przed przyklejeniem). Posprzątaj po pracy.

 

          

 

        BRAWO, BRAWO. 

Laura, Tatiana,  Kamil      Pozdrawiam P. Kasia

 

Drodzy Rodzice
Zachęcam do refleksji nad tajemnicą zmartwychwstania Pana Jezusa.

https://view.genial.ly/5e83413159ee3c0df4dcb3cb/interactive-image-wielkanoc-zmartwychwstanie-pana-jezusa

Niech Chrystus - Zmartwychwstały napełni wszelkim błogosławieństwem, udzieli radości i pokoju.
Błogosławionych Świąt Wielkanocnych.

  katechetka Monika Adamik

 

PIĄTEK 10.04.2020.  „ ZWYCZAJE ŚWIĄTECZNE ”

  1. Przygotuj 5 lub więcej różnych zabawek, ustaw je w rzędzie, przypatrz się im i zamknij oczy. Rodzica proszę, żeby jakaś zabawka zniknęła albo zmieniła kolejność w ustawieniu. Dziecko otwiera oczy i mówi co się zmieniło. Powtórzcie zadanie 5 razy.
  2. Wstań zrób po 5 podskoków, przysiadów, skłonów, pokręć bioderkami, zrób wiatraczek. Zrób głębokie wdechy nosem i wypuść powietrze ustami
  3. Wykonaj zadania w kartach pracy na str.70- ponumeruj tulipany wg wielkości-od najmniejszego do największego i zadanie na str. 71-pokoloruj wg wzoru, rysuj szlaczki po śladach a potem samodzielnie.
  4. ZAJĘCIA POPOŁUDNIOWE

UWAGA!!! PRZYPOMINAM O SZALONYCH, OSTRYCH NOŻYCZKACH.

Dzisiaj zrobisz zajączka. Potrzebujesz: 2 rolki po papierze toaletowym, kawałek kolorowego papieru, nożyczki, klej, pomponik albo kuleczka z papieru.   Jedna rolka zostaje w całości, z drugiej rolki wytnij długie uszy, taki sam kształt tylko mniejszy wytnij z kolorowego papieru albo z gazety, możesz też pokolorować wycięte ucho kredkami, sklej ze sobą elementy, przyklej na rolkę, doklej lub dorysuj nosek, oczka i wąsy.                                W kartach pracy masz jeszcze jednego zajączka . Wytnij go wzdłuż przerywanych linii i sklej                                        GOTOWE. ZOBACZ JAKIE TO PROSTE

      

Wszystkie prace, które wykonałeś?aś w tym tygodniu miały przybliżyć Ci święta wielkanocne, sprawić radość i być ozdobą Twojego pokoju.

W sobotę pomóż mamie przygotować świąteczny koszyczek. Mama ugotuje  jajka a Ty je pięknie ozdób kolorowymi papierkami, bibułą lub mazakami. 

        

 Prace Tatiany i Amelii  DZIĘKUJĘ

 

Mówi zając do baranka,
jaka piękna ta pisanka,
wtem z jajeczka wyszła kurka,
nastroszyła swoje piórka,
Teraz biega, głośno krzyczy,                                                                                                                                      że WESOŁYCH ŚWIĄT CI ŻYCZY!                         

Wiosenny ranek i świat słoneczny,
koszyk pisanek i stół świąteczny,
zając z paczkami cicho się skrada
i dyngusowy deszczyk już pada.
Świat cały śpiewa na Zmartwychwstanie
"Niech radość w sercach długo zostanie".
Wesołego Alleluja !

             

żródło Pinterest

 Drodzy Rodzice i Ty mój kochany przedszkolaku życzę Wam zdrowych i radosnych Świąt Wielkanocnych oraz wspaniałych prezentów od Zajączka. 

 P. Kasia

Prace Tatiany i Amelii. 

      

W związku z wyczerpaniem limitu danych na tej stronie Nauczanie zdalne od 14.04.2020 na stronie:

https://zspczyzowice.gorzyce.pl/aktualnosci/index/GRUPA-WIEWIORKI-/idn:89 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

do góry