Strona główna/Aktualności/Grupa ZAJĄCZKI

Grupa ZAJĄCZKI

23 Marca 2020

Drodzy Rodzice grupy ZAJĄCZKI!     

W związku z zaistniałą sytuacją epidemiczną, która zmusiła nas do pozostania w domach - zapraszam do wspólnych działań edukacyjnych. Aby ten czas przerwy był czasem indywidualnego rozwoju każdego dziecka, pracujmy na miarę możliwości psychofizycznych dziecka, poprzez dostosowanie ilości wykonywanych ćwiczeń oraz trudności. Codziennie na stronie będą zamieszczane tematy dnia oraz propozycje zabaw i ćwiczeń. Prace plastyczne, które zostaną wykonane w tym czasie można gromadzić w teczce, a po powrocie do przedszkola wspólnie zobaczymy nasze efekty. 

Zapraszam do kontaktu i dzielenia się zdjęciami z różnych aktywności na adres email:

Życzymy wielu udanych zabaw i ciekawych sposobów spędzania wspólnego czasu. Pozostańmy w domach. Pozdrawiam p. Judyta, p. Janka

 KOLORY WIOSNY - ŚRODA 25.03.2020   
  1.  Przypomnij sobie ile mamy pór roku, wymień je. Może Ci w tym pomóc rymowanka:
    „Wiosna, lato, jesień, zima krążą dookoła, powiedz proszę jakie zwierzę do zabawy woła…? -naśladujemy odgłos zwierzątka, a dziecko odgaduje jakie to zwierzę , później następuje zamiana ról.
  2. Zamknij oczy i spróbuj określić z jakimi kolorami kojarzy Ci się wiosna? Wybierz farby w tych kolorach, namaluj wiosnę - improwizacja plastyczna wg pomysłu dziecka.
  3. Zabawa ruchowa - wykonujemy ćwiczenia do tekstu:

        Idź do przodu cztery kroki i zrób w miejscu dwa podskoki.
       Teraz w lewo kroków pięć, przysiad, podskok, ściśnij pięść.
       Idź do tyłu cztery kroki i zrób w miejscu trzy poskoki.
       Teraz w prawo kroki dwa i od nowa - tralala.

  1. Które elementy kojarzą Ci się z wiosną, a które z zimą? Wskaż palcem, nazwij i podziel na sylaby. Z jakimi innymi porami roku mogą kojarzyć się pozostałe elementy?

5. Zaznacz prawidłowo:

  

 źródło: MAC,  przedszkolne pomysły, malisani

WIOSNA NA ŁĄCE - czwartek 26.03.2020r
  1. Zobacz obrazki wiosennych kwiatów, a następnie wspólnie z rodzicem poznajcie ich nazwy. Można podpowiadać używając sylab lub głosek. Mówimy wolno TU-LI-PAN, dziecko łączy sylaby i odgaduje, że to TULIPAN, można wypróbować wersję trudniejszą  (głoski) mówimy szybko  T-U-L-I-P-A-N. Możemy także czekać, aż dziecko dopowie resztę nazwy, w tym wypadku podpowiadamy pierwszą sylabę : TU…., lub dwie sylaby TU-LI… czekamy na odpowiedź dziecka.

  1. Pokoloruj wybrane kwiaty wiosenne, pamiętaj o użyciu właściwych kolorów. Karta do pobrania na stronie https://www.printoteka.pl/pl/materials/item/4802 (jeżeli nie macie w domu drukarki, narysuj dwa kwiaty i pokoloruj) lub do pobrania ze skrzynki pocztowej.

  1. Wiosenne porządki - uporządkuj swoje skarpetki: połącz w pary, posegreguj kolorami, policz ile masz par? Rozdziel wszystkie skarpetki na dwie równe części. A teraz pomóż pani Wiośnie wykonać zadanie (nadal korzystamy z naszych skarpetek).
    Pani Wiosna wyszła na łąkę i zobaczyła piękne kwiaty. Zerwała 5 żonkili (zabieramy tyle skarpetek, ile pani Wiosna zerwała żonkili) i 4 tulipany (dobieramy tyle skarpetek, ile pani Wiosna zerwała tulipanów). Ile kwiatów ma pani Wiosna? (przeliczamy nasze skarpetki…) Tak Pani Wiosna ma 9 kwiatów. Czy pamiętasz jak się nazywały? Pani Wiosna spacerowała dalej, nawet nie zauważyła, że po drodze wypadły jej z ręki  2 tulipany. Ile pani Wiosna ma teraz kwiatów? … Tak, tylko 7 kwiatów. Pani Wiosna bardzo się zmartwiła, obiecała dzieciom, że przyniesie 10 kwiatów wiosennych, Ile kwiatów Pani Wiosna musi zerwać, aby miała ich 10?Czekam na Wasze odpowiedzi ….:)
  1. Teraz czas na trochę relaksu….jak Bolek i Lolek przygotowywali się do wiosny? Po obejrzeniu bajki wspólnie z rodzicami omówcie, które zachowania były bezpieczne, a które nie? Czy tak powinny wyglądać bezpieczne wiosenne porządki. Teraz Ty pokaż jak pięknie potrafisz sprzątać w swoim pokoju.

Źródło: MAC, printoteka, youtube

pierwszy motyl - piątek 27.03.2020   
  1. Zabawa ruchowa do wiersza - wykonaj ćwiczenie wg wskazówek lub wg własnej inwencji.

Dzień dobry dzieci         dziecko macha

Słonko dla was świeci    podnoszenie dłoni do góry, wkręcanie żarówek

Ptaszek cicho śpiewa     uderzające palce- dziubek z dłoni  

Kołyszą się drzewa        ręce w górę i machanie nimi na boki

Chmurka na niebie        podnoszenie reki do góry i wskazywanie nieba

Macha dziś do ciebie     dziecko macha

Wiatr leniwie wieje        podnoszenie rąk do góry i machanie nimi na boki

Motylek się śmieje.        kreślenie uśmiechu na swojej twarzy palcem

  1. Spójrz na ilustrację motyla. Z jakich części składa się jego ciało? Czy jego skrzydła różnią się od siebie? A może są takie same?

 

Ciało motyla jest zbudowane z trzech części: głowy, tułowia i odwłoka. Na głowie motyl ma parę oczu, parę czułków oraz aparat gębowy. Z tułowia wychodzą trzy pary odnóża. Skrzydła motyla są zawsze takie same, jedno skrzydło wygląda tak samo jak drugie. Mówimy wtedy, że skrzydła są symetryczne.

Możesz wykonać eksperyment, w którym zobaczysz jak wygląda odbicie lustrzane - symetria. Na środku kartki narysuj tułów motyla, (karta do pobrania również z naszej zajączkowej poczty) później zegnij kartkę na pół, aby powstała linia środkowa, otwórz kartkę. Wybierz dwa dowolne kolory farb i na jednej części kartki namaluj farbami skrzydło motyla, następnie zegnij kartkę i przytrzymaj. Otwórz kartkę- czy Twój  motyl ma dokładnie dwa takie same skrzydła?

  1. Wiosenne zagadki 

Gdy w gęstej siedzi trawie,              Przybył z ciepłych krajów,       Lata nad łąką piękny jak kwiat,
jest niewidoczna prawie.                  w czerwonych trzewikach.      swoim kolorem zachwyca,      
Kum - kum!. Tak się odzywa.            Gdy go ujrzy żabka,                  i zapomina w mig cały świat,
Czy wiesz jak się nazywa? (żaba)    do wody umyka. (bocian)        że wcześniej była to gąsienica.                                                                                                                                                                (motyl)

  1. Pierwszy motyl - praca plastyczna

Rosnące farby  Przepis: 1 szklanka mąki, 1 szklanka soli, 1 szklanka wody, wszystko razem mieszamy, rozdzielamy do  kilku miseczek i dodajemy farbę/ barwnik.

Teraz czas na malowanie, wybierz sposób jakim będziesz malował/a swojego motyla: pędzlem, patyczkiem a może palcem? Namaluj swojego wymarzonego motyla, pamiętaj, że każdy motyl ma dwa skrzydła i są one takie same, czyli symetryczne. Teraz zadanie dla rodzica: gdy obrazek jest gotowy najlepiej będzie go wypiec w  kuchence  mikrofalowej przez 30 sekund lub w  piekarniku - 180 stopni piec około  1-2 minut- gdy farba zaczyna się podnosić należy wyłączyć piekarnik i jeszcze przez chwilę trzymać, pracę żeby farby nie opadły.

Podczas pracy mogą towarzyszyć Ci piosenki pani Elizy, które w naszej sali często słuchamy, myślę, że od razu lepiej będzie Ci się pracowało. 

Źródło: MAC, printoteka,

Kalendarz pogody - poniedziałek 30.03.2020r
  1. „Kalendarz pogody"
    Przygotuj swój własny kalendarz pogody na cały tydzień. Codziennie popatrz za okno i wklej lub narysuj odpowiedni obrazek pogody. (Kalendarz do pobrania również z zajączkowej poczty).
    Można przy okazji przypomnieć sobie dni tygodnia: www.dobedu.pl płyta Nauczanki DoBeDu, piosenka: 13.Tydzień
  1. Posłuchaj wiersza „Marcowa pogoda” B. Forma

Ja  jestem marzec, ja wam pokażę,
jak dobrze mieszać pogodę w garze,
Zanim na dobre wiosna przybędzie
ja ślady zimy zostawię wszędzie.

Zmarzną wam nosy i zmarzną uszy
i jeszcze trochę śnieżek poprószy,
I chociaż słońce mocniej przygrzeje
to jeszcze chłodnym wiatrem powieje.

Odpowiedz na pytania:

  • O jakim miesiącu wspomina autorka wiersza?
  • Opisz marcową pogodę.
  • Co oznacza przysłowie „W marcu jak w garncu?”
  1. "Pod dyktando" - zabawa ruchowa utrwalająca kierunki

Dziecko porusza się po pokoju (lub innym pomieszczeniu w domu) zgodnie z poleceniem drugiej osoby: dwa kroki do przodu, jeden krok w prawo, jeden do tyłu, w tył zwrot, dwa kroki do przodu itd.  Podczas zabawy proszę zwrócić uwagę na bezpieczeństwo osoby poruszającej się.

  1. Praca plastyczna - ćwiczenia orientacji  przestrzennej na kartce
    Przed rozpoczęciem zabawy można utrwalić pojęcia: na środku, na górze, na dole, prawa strona, lewa strona (na prawą rękę można założyć sznurek). Narysuj duży garnek na kartce A4 (szablon garnka dostępny również do druku). A teraz rysuj elementy pogody wg poleceń,  używając kredek w odpowiednich kolorach:
  • Na środku garnka narysuj SŁOŃCE,
  • Pod słońcem CHMURĘ,
  • Nad słońcem KROPLĘ DESZCZU,
  • W prawym górnym rogu garnka narysuj DWIE KROPLE DESZCZU,
  • W lewym dolnym rogu narysuj SNIEŻYNKĘ,
  • Obok śnieżynki narysuj WIATR,
  • W wybranym przez siebie miejscu narysuj TĘCZĘ.
  1. Zabawa rozwijająca motorykę małą

Przygotuj garnek oraz kilka elementów np. groch, fasolę, makaron, ryż (przedmioty te będą symbolizowały elementy pogody). A teraz pomyśl, że jesteś czarodziejem i decydujesz o pogodzie. Raz jest słońce- wrzuć trochę fasoli, raz pada deszcz - teraz wrzuć groch, czasem pada śnieg - dodaj ryż, a czasem tęcza pojawi się na niebie -wrzuć makaron. Garnek przykryj pokrywką i zamieszaj. Tak marzec miesza pogodę w garze. A teraz za pomocą klamerki, szczypiec, paluszków rozdziel, posegreguj elementy, możesz je wkładać do butelek, albo miseczek.

Źródło: MAC, printoteka, youtube, karty własne 

JĘZYK ANGIELSKI 

Zapraszam do powtórki nazw ubrań.Możecie zacząć od piosenek, w linku piosenki związane z ubraniami, niektóre z nich śpiewamy w przedszkolu na angielskim.  
https://www.youtube.com/results?search_query=super+simple+songs+clothes  


Później możecie nazywać ubrani, które macie na sobie.
pozdrawiam,
p. Ania

W marcu jak w garncu - wtorek 31.03.2020r
  1. Ćwiczenie ruchowe do tekstu:

Tutaj kropla           rysowanie obiema rękami
i tam kropla           w powietrzu konturu kropli,
parasolka               dwie ręce złączone nad głową,
już mi zmokła.
Tu wiatr wieje        
poruszanie obiema rękami na głową
i tam wieje,
sypnie śniegiem    
zaciskanie dłoni  i prostowanie placów,
deszczem leje.        naśladowanie palcami kropli deszczu.

  1. Rozwiąż zagadki słuchowe:
  • Widzisz je we dnie, nie widzisz w nocy.
    Zimą grzeje słabo, latem z całej mocy. (słońce)
  • Jaka to pierzynka biała, nie z pierza, ale z wody powstała?
    Płynie po niebie, znasz ją  i wiesz, ze gdy jest ciemna,
    Będzie z niej padał deszcz. (chmura)
  • Choć go nie widać, znać, że siłę ma.
    Łamie w gniewie drzewa, chmury niebem gna. (wiatr)
  • Gdy go długo nie ma wszyscy narzekają.
    A gdy przyjdzie pod parasol się chowają. (deszcz)
  • Sypał z nieba, z chmurki nocą całą,
    wszystko wokół pobielało. (śnieg)
  • Kiedy błyska, gdy ulewa, wicher wieje , łamie drzewa.
    Znak, że idzie duża, groźna, straszna……. (burza).
  1. Zabawa matematyczna - spójrz na kartę pogody i zauważ rytm, kontynuuj go. Kartę można wydrukować ( dostępna na zajączkowej poczcie login.wp.pl/  - login zajaczkiczyzowice, hasło: zajaczki2020)  lub stworzyć samemu :). 
  2. Eksperyment „Tornado w słoiku”

Potrzebujemy: słoik, woda, barwnik,/ niebieska farbka, płyn do mycia naczyń lub mydło w płynie. Nalej wody i dodaj niebieską farbkę lub barwnik do ¾ wysokości słoika (woda nie może być za ciemna, bo nie będzie nic widać). Dodaj kroplę lub dwie płynu lub mydła. Zakręć słoik i „zakręć” nim energicznie. Zobacz co dzieje się w słoiku.

 

Praca plastyczna - „Siedmiobarwna tęcza” - posłuchaj wierszyka i narysuj tęczę za pomocą kredek, farb, glinek, wyklejając z kolorowego papieru. Wiersz można wykorzystać do wspólnego masażyku. 



https://youtu.be/STxBYYR8XIk 
Źródło: MAC, printoteka, youtube, karty własne

 

Zmienna pogoda  - środa 1.04.2020r
  1. Na początek można przypomnieć sobie nazwy miesięcy. www.dobedu.pl płyta Nauczanki DoBeDu piosenka Miesiące. Zabawa w parze: gdy słychać przygrywkę obracamy się dookoła, a później wymieniając nazwy miesięcy: klaszczemy w dłonie/ w kolana, przybijamy sobie piątki, gramy w łapki. Warto powiedzieć dziecku, że skończył się miesiąc marzec, a teraz mamy nowy miesiąc (spróbujmy podsunąć dziecku odpowiedź: styczeń, luty, marzec, .....?). Tak, nowy miesiąc to kwiecień, a dzisiaj mamy pierwszego kwie... (pozwólmy dziecku dokończyć). Można wspomnieć również o przysłowiu i jego znaczeniu "Kwiecień plecień, bo przeplata, trochę zimy, trochę lata oraz o dniu żartów, bo to przecież Prima Aprilis : )
  2. Posłuchaj, policz i ułóż" - zabawa z liczeniem usłyszanych dźwięków wykonanych na        samodzielnie zrobionym instrumencie.
    Potrzebujemy: kubeczek po jogurcie, pałeczkę (patyk), przedmioty dostępne w domu według pomysłu i uznania uczestników zabawy. Dziecko pałeczką (patykiem) uderza o kubek po jogurcie, który będzie służył za bębenek. Uderza pałeczką w kubek kilka razy, drugi uczestnik zabawy z zamkniętymi oczami próbuje policzyć usłyszane dźwięki i ułożyć na dywanie tyle samo przedmiotów. Po pewnej chwili następuje zmiana ról.
  3. Zabawa matematyczna - „Pada deszcz”- dorysuj albo doklej (kawałki niebieskiego papieru, plastelinę itp.) odpowiednią ilość kropel deszczu wg ilości kropek albo rozpoznając cyfrę na chmurze. Karta do pobrania z poczty, można również dziecku narysować na kartce.

  4.  „Gdzie jest słońce?” - określanie położenia słoneczka (do zadania można użyć maskotki, lalki itp.) Prosimy dziecko, aby położyło słoneczko np. na głowie, za sobą, przed sobą, z prawej strony, z lewej strony, itp.
  5. „Pogodowe ciasto” - zabawa z masą plastyczną. Baw się ciastoliną lub masą solną, gnieć, wałkuj do piosenki Pogodowe ciasto z płyty Nauczanki DoBeDu www.dobedu.pl. Zrób z masy marcowe słońce, kwiatek albo cały obrazek o tematyce wiosennej.

 

  1. Przepis  na domową ciastolinę: 2 szkl. mąki, 1 szkl. soli, 1,5 łyżki kwasku cytrynowego, 2 łyżki oliwy, 2 szkl. wrzątku. Opcjonalnie: barwnik spożywczy, aromat waniliowy wszystko razem mieszamy. Dobrze wrzątek wlać przed samym mieszaniem, wtedy szybciej uzyskamy właściwą konsystencję. Gdy ciasto będzie zbyt rzadkie można dodać mąki, ale nie za dużo (żeby ciastolina  nie była zbyt twarda). Najlepiej odczekać, aż ostygnie i wtedy uzyskuje ona właściwą postać. Przechowywać w szczelnie zamkniętych pojemnikach. 
    2.Przepis na masę solną: 1 szkl. mąki, 1 szkl. soli,  ok. 0,5 szkl. wody. Wszystko razem wymieszać.

     6. Obrzejrzyj teatrzyk. Powiedz, jakie zwierzątka i rośliny w nim występowały? Jakie elementy pogody są niezbęne, aby kwiatek mógł zakwitnąć? Czego bał się Cebuluś Krokus ?

    https://youtu.be/C9M28TaLO78 

    Źródło: MAC, boberwkowyworld., karty własne

co wykluje się z jajka? - Czwartek 02.04.2020r 

  1. Co wykluwa się z jajek? Kto znosi jajka? Na początek zapytajmy dziecko, a później możemy dopowiedzieć, że jajka znoszą kury, kaczki, ptaki, ale także krokodyle, ryby, węże, żółwie. 
  2. Jajko mądrzejsze od kury? Czym skończyła się przygoda jajka, które uważało się za najmądrzejsze na świecie przeczytacie w wesołym wierszyku Jana Brzechwy lub posłuchacie.

Było sobie raz jajko mądrzejsze od kury. 
Kura wyłazi ze skóry, 
Prosi, błaga, namawia: „Bądź głupsze!” 
Lecz co można poradzić, kiedy się ktoś uprze?

     Kura martwi się bardzo i nad jajkiem gdacze, 
      A ono powiada, że jest kacze.

Kura prosi serdecznie i szczerze: 
„Nie trzęś się, bo będziesz nieświeże”. 
A ono właśnie się trzęsie 
I mówi, że jest gęsie.

Kura do niego zwraca się z nauką, 
Że jajka łatwo się tłuką, 
A ono powiada, że to bajka, 
Bo w wapnie trzyma się jajka.

Kura czule namawia: „Chodź, to cię wysiedzę”. 
A ono ucieka za miedzę, 
Kładzie się na grządkę pustą 
I oświadcza, że będzie kapustą.

Kura powiada: „Nie chodź na ulicę, 
Bo zrobią z ciebie jajecznicę”. 
A jajko na to najbezczelniej: 
„Na ulicy nie ma patelni”.

Kura mówi: „Ostrożnie! To gorąca woda!” 
A jajko na to: „Zimna woda! Szkoda!” 
Wskoczyło do ukropu z miną bardzo hardą 
I ugotowało się na twardo.


https://youtu.be/tqWUM_Cmzhk 

Pytania do wiersza:

  • Kto jest głównym bohaterem? (jajko)
  • Czy jajko uważało się mądrzejsze od kury? (tak)
  • Kiedy jajko się trzęsie to mówi, że jest jakie? (gęsie)
  • Kim było jajko kładąc się na grządkę? (kapustą)
  • Co na koniec stało się z jajkiem? (ugotowało się)
  1. Zabawa ruchowa „Popatrz, jak idę”

Do zabawy potrzebujemy dużą łyżkę lub małą łyżeczkę oraz styropianowe jajko/ żółte jajko z „Jajka niespodzianki”, kulkę.  Za pomocą taśmy na podłodze tworzymy dziecku drogę, którą musi przejść z jajkiem na łyżce ( linia prosta, falista, zyg-zak). Możemy również umówić się z dzieckiem, aby przeszło z punktu A do punktu B.

 

  1. „Cicho i Głosno” - ćwiczenia słuchowe 

Potrzebujemy: klamerki,  włóczkę/wstążkę, dwa krzesła

Mocujemy włóczkę lub wstążkę na dwóch wysokościach krzesła. Dziecko mocuje klamerkę na odpowiedniej wstążce. Jeśli rodzic powie słowo głośno wtedy dziecko mocuje klamerkę na górnej wstążce, jeśli cicho, wtedy na dolnej. Zadanie można zmodyfikować, potrzebujemy karteczki z zapisanymi samogłoskami np.: A, O. Na górnej wstążce przyczepiamy samogłoskę A, na dolnej samogłoskę O. A teraz prosimy, aby przyczepiło klamerkę na odpowiedniej wstążce, po usłyszeniu słowa: auto, oko, Ala, Ola, ogon, arbuz, ognisko, itp. Samogłoski w nagłosie (na początku wyrazu) można wydłużać, gdy dziecko nie będzie miało już problemu, mówimy słowo nie przeciągając. Głoski w tym zadaniu można zmieniać w zależności od umiejętności dziecka, zaczynamy od samogłosek i krótkich wyrazów :) 

  1. Zabawa ruchowa „Rzucanie do gniazda”- rzut do celu. Do zabawy potrzebujemy

-  klocków, piłek, kul uformowanych z gazety itd.

-  pojemnika, kosza

 Ustawiamy pojemnik w odległości ok. 2 m od dziecka. Zadaniem dziecka jest trafić do celu. Aby zachęcić dziecko do zabawy, możemy przyznawać punkty za dobry rzut.

 

  1. Eksperyment z jajkiem 

Do eksperymentu potrzebujemy ugotowane na twardo jajko, butelkę, zapałki. Pamiętajmy o zachowaniu ostrożności podczas rozpalania zapałki - robią to rodzice:) 


https://youtu.be/sbkjSMm4bmY 

 

  1. Praca plastyczna -„Od największego do najmniejszego”

Narysuj  6 jajek o rożnych wielkościach, a teraz wytnij je dokładnie. Ułóż jajka od największego do najmniejszego, pamiętając o tym, że zaczynamy od lewej strony. Jajka można porównać poprzez nakładanie jednego na drugie. Przed naklejeniem najlepiej narysować linię prostą i każde jajko przyklejać jak najbliżej linii, wtedy łatwo będzie można zauważyć różnice w wielkości.

Źródło: MAC, pan od logorytmiki, youtube, karty własne

POWROTY PTAKÓW - PIĄTEK 03.04.2020R
  1. Posłuchaj piosenki o boćku - postaraj się nauczyć jej na pamięć poprzez osłuchanie i powtarzanie słów. "Witaj boćku" Fasolki 


https://www.youtube.com/watch?v=Q9GXQJ6kRRA&feature=youtu.be

Witaj boćku, kle-kle,
witaj nam bocianie,
Łąka ci szykuje,
Łąka ci szykuje
Żabki na śniadanie.

Kle-kle boćku, kle-kle,
Usiądź na stodole,
Chłopcy ci zrobili,
Chłopcy ci zrobili,
Gniazdo w starym kole.

Kle-kle boćku, kle-kle,
witamy cię radzi,
Gdy zza morza wrócisz,
Gdy zza morza wrócisz,
Wiosnę nam sprowadzisz.

2.  Wiosna to czas powrotów ptaków, zakładania przez nie gniazd. Wysłuchaj ciekawostek o ptakach, a później gdy usłyszysz zdanie prawdziwe podskocz, a gdy zdanie będzie nieprawdziwe (fałszywe) to usiądź po turecku.

Bociany najchętniej zajmują stare gniazda, zasiedlane przez wiele lat i pokoleń, w których naprawiają szkody powstałe po okresie zimowym. Budując nowe gniazdo, najchętniej korzystają z pomocy człowieka. Wybierają platformy zbite z desek, przymocowane na słupach energetycznych, koła od wozu umieszczone na wysokich drzewach lub dachach. Bociany znoszą chrust z całej okolicy. Do wyścielania gniazda używają słomy, korzonków i suchych traw, a nawet znalezionych szmat, papieru, folii i sznurków.


Jaskółki budują swoje gniazda z gliny i grudek błota, które sklejają śliną i usztywniają trawami i słomą. Kształt tych gniazd przypomina otwartą od góry kulę wyściełaną piórami i roślinami. Jaskółki najczęściej gnieżdżą się wewnątrz stajni, stodół, korytarzy, pod mostami i przy rurach. W miastach budują swoje lepianki wewnątrz bram kamienic.


Skowronki budują gniazda na ziemi, pośród niskiej i zielonej roślinności, najczęściej z końskiego włosia i traw.  Zobaczyć z bliska skowronka jest niezwykle trudno. To nie sikorka albo szpak, co nam siada na gałęzi przed nosem. Skowronki są mistrzami maskowania się. Kochamy je za śpiew, który jest jak polny dzwonek.


Kukułki nie tworzą par, tym bardziej że samców jest więcej niż samic. Nigdy nie zakładają gniazd ani nie wychowują piskląt. Zjadają owady, szczególnie owłosione gąsienice motyli, których często unikają inne ptaki.

Prawda/Fałsz

  • Bociany to ptaki, które na wiosnę zostają w Afryce.
  • Bociany mają różowe nogi i dziób.
  • Bociany budują gniazda na słupach.
  • Jaskółki to czarno - białe ptaki.
  • Jaskółki budują gniazda z gliny.
  • Skowronki pięknie śpiewają.
  • Kukułeczka nie klekocze, tylko kuka

    3.Zagadki słuchowe - co to za ptak? Odpowiedź na pytanie i podziel nazwę na sylaby
  • Nogi ma czerwone, cienkie jak patyki,
     
    A po nasze żabki przybył aż z Afryki. (bocian)
  • Śpiewa wysoko piosenki do słonka,
    Głos ma podobny do drżenia dzwonka.(skowronek)
  • Ten ptaszek, choć tak malutki,
    Wielkie na niebie czyni kółka,
    A nazywa się … (jaskółka)
  • Siedzi sobie na buku
    Woła kuku, kuku. (kukułka)
  • Wraca do budki lęgowej na drzewie
    I czeka z radością na panią szpakową. (szpak)

    4. Praca plastyczna - wykonaj bociana z rolki albo używając farb.
    Bocian z rolki, potrzebujesz: rolkę po papierze, biały /czerwony papier, klej, nożyczki, czarną kredkę/mazak, białą farbę. Rolkę pomaluj białą farbą- poczekaj aż wyschnie. Na białej kartce narysuj dwa skrzydła, wytnij, końce skrzydeł zakoloruj czarnym kolorem. Wytnij teraz białe kółko, narysuj na nim oczy. Wytnij nogi i dziób z czerwonej kartki. A teraz wszystko przyklej wg załączonego obrazka.


    Bocian z farby: potrzebujesz następujące kolory farb: biały, czerwony, czarny. Pomaluj swoją środkową część dłoni oraz kciuk kolorem białym, a pozostałe palce kolorem czarnym. Odbij rękę na kolorowej kartce papieru, następnie dorysuj głowę (kółeczko) białą farbą. Teraz czarnym kolorem domaluj oko, a później czerwonym kolorem domaluj długie nogi i długi dziób. Twój bocian już gotowy.
  1. Co zniknęło lub zmieniło swoje miejsce - ćwiczenia percepcji wzrokowej. Potrzebujmy 5-7 przedmiotów z pokoju dziecka. Rozłóż je w jednej linii poproś dziecko, aby dokładnie przyjrzało się przedmiotom, ich ułożeniu. Poproś dziecko, aby się obróciło, a Ty, Rodzicu w tym czasie zabierz jeden przedmiot, bądź zmień ułożenie jednego bądź dwóch przedmiotów.

Podstawowe ułożenie
Którego przedmiotu brakuje?

Które przedmioty zmieniły miejsca?

Źródło: MAC, printoteka, youtube, przedszkolanka na miarę,

Dodatkowe karty pracy dla chętnych do pobrania z zajączkowej poczty. 

Za dotychczasowe wykonywanie zadań i prac chciałabym bardzo podziękować dzieciom. Z kolei Wam Drodzy Rodzice za zaangażowanie i współpracę. Zabawy i zadania, które codziennie zostają opublikowane na stronie są propozycjami ćwiczeń, jakie można wykonać z dziećmi i zdaję sobie sprawę, że różne sytuacje  nie zawsze pozwalają na ich wykonanie. Dziękuję również za wysyłane krótkie filmy, zdjęcia, informacje zwrotne, które są dla mnie wyrazem Państwa zaangażowania we wspólną edukację, a także iformacją, że materiały zamieszczane na stronie są przydatne. W razie pytań proszę o kontakt.

Pozdrawiam i życzę spokojnego weekendu, mam nadzieję, że szybko się zobaczymy.

p.Judyta 

Drodzy Rodzice zapraszam do refleksji nad Niedzielą Palmową.
podaję link
https://view.genial.ly/5e7f9ddb3fea8d0db0c9e93a/interactive-content-niedziela-palmowa.
Pozdrawiam i życzę zdrowia katechetka Monika Adamik

Wielkanocne tradycje -  PONIEDZIAŁEK 06.04.2020R
  1. Obejrzyj film o świątecznych zwyczajach.

https://vod.tvp.pl/video/domowe-przedszkole,swiateczne-zwyczaje-wielkanoc,43855

Odpowiedz na pytania:

  • Co to jest pisanka?
  • Co symbolizuje jajko?
  • Co to jest Wielkanoc?
  • Co znajduje się na wielkanocnym stole?
  • Jakie ciasta przygotowuje się na Wielkanoc?
  • Skąd wziął się śmingus-dyngus?
  • Na czym polega zabawa z jajkami?
  1. Zagadki słuchowe. Drogi rodzicu, przeczytaj zagadki. Dziecko może podzielić prawidłowe odpowiedzi na sylaby, policzyć sylaby, a także wskazać pierwszą głoskę.
  • Jeden taki dzień w całym roku mamy, że gdy nas obleją, to się nie gniewamy. (śmingus - dyngus)
  • Ukrywa w Wielkanoc słodkości różne, więc każde dziecko na niego czeka. Zobaczyć go jednak - wysiłki to próżne, bo on susami - kic! Kic! Ucieka. (zając)
  • Ten prawdziwy na śniadanie wychodzi na łąkę, ten cukrowy raz do roku ozdabia święconkę. (baranek)
  • Mały, żółty ptaszek z jajka się wykluwa, zamiast piór ma puszek, więc jeszcze nie fruwa. (kurczak)
  • Wiklinowy koszyk pięknie ozdobiony, święconymi produktami po brzegi wypełniony (święconka)
  • Co to za gałązka, co kotków ma bez liku i chociaż nie zamruczy -miła jest w dotyku? (bazie)
  1. Piosenka „Skacze drogą zając”  https://www.youtube.com/watch?v=xAhMOdXuujg

 

  • Na początku włączamy dziecku piosenkę i prosimy, aby posłuchało o czym ona jest. Następnie możemy poprosić dziecko, aby za pomocą dowolnego przedmiotu/ instrumentu wystukało  rytm piosenki.  Można też wystukać rytm uderzając w swoje ręce lub kolana. Piosenkę „Skacze drogą zając” dziecko może również pokazać za pomocą ruchu (propozycje z boku piosenki).

Skacze drogą zając, skacze pomalutku,                                skaczemy jak zajączek

Przykucnął za płotem, hop i już w ogródku.                         przykucamy/ robimy skok

Kic, kic, kic cichutko skrada się do domu,                             skradamy się

każdemu zostawia prezent po kryjomu.                              uderzamy rączkami o podłogę

     REF.: Święta wielkanocne z jajkiem i zającem.               klaszczemy

               Słoneczne, pachnące święta wielkanocne             klaszczemy

Idą chłopcy drogą idą pomalutku,                                        maszerujemy

przykucnęli cicho, hop i już w ogródku.                                      przykucamy/ robimy skok

Naraz śmiech i wrzawa „Śmigus-dyngus” krzyczą             dajemy ręce do góry

i dziewczynki łapią, i wodą je chlapią.                                 naśladujemy chlapanie wodą

     REF.: Święta wielkanocne...

  1. Pocztówki - spójrz na obrazek i pokaż tylko te pocztówki, które kojarzą się ze Świętami Wielkanocnymi.

  1. Praca plastyczna - ŚWIĄTECZNA POCZTÓWKA -

Drodzy Rodzice, wykonajcie wspólnie z dzieckiem wielkanocną pocztówkę. Wytłumaczcie dziecku, co to jest pocztówka, kto to jest nadawca i odbiorca. Niech dziecko spróbuje podać swoje dane teleadresowe (imię, nazwisko, miejscowość w której mieszka, nazwę ulicy i numer domu). Można również wspomnieć o tym, że jeszcze niedawno ludzie wysyłali bardzo dużo takich kartek, a obecnie tradycyjne kartki zastępują życzenia świąteczne wysłane przez telefon.

UWAGA KONKURS!

Każde dziecko, które stworzy taką kartkę wielkanocną, a rodzic sfotografuje ją i prześle jej zdjęcie na adres , gdy wrócimy do przedszkola otrzyma dyplom i nagrodę. Takie zdjęcie kartki można też wysłać do swoich bliskich, a oryginalną kartkę zostawić na pamiątkę. 

Dodatkowe karty pracy dla chętnych dostępne na zajączkowej poczcie. 

Źródło: MEN gov, superkid, youtube,

PISANKI - WTOREK 07.04.2020R
  1. Zabawa „ciepło-zimno”

Rodzic ukrywa w różnych miejscach w domu kilka jajek (innych przedmiotów). Dziecko jest poszukiwaczem i musi odnaleźć wszystkie schowane przedmioty.

Zasady gry: Jedna osoba  poszukuje jakiejś ukrytej rzeczy. Otrzymuje wskazówki od osoby, która ją schowała. Podpowiedzi, to odnośniki do temperatury - np. ciepło, cieplej, gorąco, parzy i zimno, zimniej itd. Im bliżej do poszukiwanej rzeczy - tym cieplej. Im dalej, tym zimniej.

  1. KOLOROWE PISANKI - wyjaśnienie dzieciom, że są różne sposoby ozdabiania jajek.
  • Kraszanka (najpierw farbowana, potem wydrapywane wzorki)
  • Pisanka (najpierw pokrywana rysunkiem, korzystając z wosku lub kredek świecowych, a potem farbowana). 
  • Inne sposoby zdobienia jajek wielkanocnych (owijanie sznurkiem, oklejanie bibułą oklejanie koronką, malowanie farbami plakatowymi, oklejanie wycinanką).
  1. Posłuchaj wierszyka i udekoruj pisanki. Wierszyk czytamy wielokrotnie lub po 2/3 wersy i prosimy dziecko, aby zapamiętało jak najwięcej szczegółów (Czytamy na początku więcej wersów np. 4 - ćwiczymy dzięki temu pamięć słuchową, jeśli dziecko nie zapamięta wszystkiego wtedy zmniejszamy do 3, a później do dwóch wersów). Następnie prosimy dziecko, aby pokolorowało pisanki wg tego, co jest napisane w wierszu. (Drogi Rodzicu, narysuj 9 jajek albo pobierz kartkę z zajączkowej poczty).

 


Dzieci obsiadły stół i malują pisanki:
pierwsza - ma kreski,
druga - ma kółka żółte,
trzecia - drobne kwiaty,
czwarta - dużo kropek,
piąta - piękne gwiazdki,
szósta - znów zygzaki,
siódma - barwne kwiaty jak tulipany lub maki,
ósma - wzorki z zieloniutkich listków,
dziewiąta - największa - ma już prawie wszystko:
i kropki, i zygzaki, i paseczków wiele,
i czerwień, i złoto, i błękit, i zieleń,
i piękne gwiazdy na jajku ktoś posiał,
dumne były z niego Hania i Małgosia…

 

  1. Pisanka inna niż wszystkie….. - Edusense -Uczymy dzieci programować

Stwórz swoją pisankę z maskotek, klocków, samochodów, guzików - ogranicza Cię tylko wyobraźnia.

  1. Praca plastyczna „Ziemniaczana pisanka”

Pisanki wielkanocne odciskane przy pomocy ziemniaczanych stempli jak za starych dobrych czasów, to propozycja pracy plastycznej dla małych i dużych. Do zorganizowania tej zabawy potrzebujecie jedynie kilku kształtnych-jajowatych ziemniaków, farbek plakatowych i kilkunastu kartek. Ziemniaki kroimy na pół i ozdabiamy szlaczkami lub odciskamy kształt z foremek do ciastek. Malujemy farbą i odbijamy.

Źródło: MAC, Bliżej przedszkola, pinterest, kodowanie na dywanie - edusense, karty własne

Zajączek - ŚRODA 08.04.2020R
  1. Naucz się na pamięć piosenki o zajączku https://youtu.be/t-jVEPrPR9c 
    Śpiewające Brzdące - Hopla, hopla!


Ref. Hopla, hopla, raz i dwa
Skacze zając hopsasa! (4x)

1. Wskoczył zając do kurnika,
Zebrał jajka do koszyka.
Z nich pisanki zrobił sam
I w ogródku schował nam.

Ref. Hopla, hopla, raz i dwa
Skacze zając hopsasa! (2x)

2. Już pisanki znaleźliśmy,
Były w trawie i wśród liści.
Ozdobimy nimi dom,
Bo pisanki po to są.

Ref. Hopla, hopla, raz i dwa
Skacze zając hopsasa! (4x)

  1. Opowiedz, co przydarzyło się zajączkowi? Co wydarzyło się najpierw, a co potem? Który obrazek jest pierwszy, drugi, trzeci, czwarty? Ułóż obrazki w dobrej kolejności.
  2. Możesz wykonać zająca ze skarpetki https://www.youtube.com/watch?v=wAVTm1nNFx8
  3. Pokoloruj zajączki zgodnie z rytmem. (karta znajduje się na e-mailu)
    Źródło: MAC, youtube, 
koszyczek wielkanocny  - CZWARTEK 09.04.2020R

„Zając” - zabawa ruchowa do piosenki wg własnej inwencji/zgodnie z instrukcją poniżej  https://www.youtube.com/watch?v=wHBttUjMPHc 


Zając długie uszy ma                   (podnosimy ręce do góry za głową)
trala la, trala la,                             (klaszczemy)
nosek słodki oczka dwa               (pokazujemy nos, oczy)
hopsa, hopsa sa.                           (kicamy)
Każdy zając skacze: -                   (podskakujemy w miejscu)
HOP, HOP HOP
HOP HOP HOP
Jeden skok,                                  (skok do przodu)
drugi skok                                    (skok do przodu)
Teraz wszyscy: HOP!                   (podskakujemy w miejscu)

  1. Koszyczek wielkanocny - posłuchaj ciekawostek, przygotuj wspólnie z rodzicem koszyk z pokarmami.

W Wielką Sobotę tradycyjnie święci się koszyki z pokarmami.
Koszyczek tradycyjnie przyozdabiamy gałązkami bukszpanu. Do koszyczka powinno się włożyć baranka wielkanocnego, jaja (którymi będziemy się dzielić w czasie śniadania wielkanocnego po złożeniu sobie życzeń), chleb, kiełbasę/szynkę, sól. Każda z tych potraw i przypraw ma jakieś znaczenie. Wymienimy najważniejsze z nich:

  • Zimozielony bukszpan symbolizuje trwałość życia i nieśmiertelność.
  • Baranek wielkanocny, który może być zrobiony z ciasta, z cukru lub z czekolady, symbolizuje Pana Jezusa. Baranka w dawnych wiekach składało się w ofierze.
  • Jajo to symbol życia i Zmartwychwstania, bowiem pisklę samo, w odpowiednim czasie, rozbija skorupkę i wydostaje się na zewnątrz - jak Jezus z grobu po swoim Zmartwychwstaniu.
  • Chleb symbolizuje Ciało Chrystusa, będącego symbolem życia dla chrześcijan. Wkładamy go do koszyka aby zapewnić sobie dobrobyt
    i pomyślność;. 
  • Sól- symbolizuje oczyszczenie, prostotę i prawdę. Głównym jej zadaniem jest dodanie potrawom smaku oraz ochrona przed zepsuciem.
  • Wędlina- symbolizuje zdrowie, dostatek materialny i płodność. Zazwyczaj święci się wyroby wieprzowe, czyli kawałek szynki lub kiełbasy.

Można zobaczyć animację o koszyczku.  https://youtu.be/KyeLlFX0p2g

Dodatkowa karta pracy, która pozwoli utrwalić najważniejsze elementy koszyka wielkanocnego znajduje się na zajączkowym e-mailu. 

  1. Zagadki słuchowe- posłuchaj zagadek, rozwiązanie spróbuj również narysować palcem w powietrzu
  • Ma cztery nogi, stoi jak wryty. Na święta białą serwetą przykryty? (baranek)
  • Długie uszy, mały ogon, bardzo jest nieśmiały i z ogonkiem jak pomponik przez zielone pola goni? (zając)
  • Twardą skorupką z wierzchu okryte, za to śniadanie jest znakomite? (jajko)
  • Przeważnie jestem biały i na stole leżę. Kładą na mnie sztućce, stawiają talerze? (obrus)
  • Białe, złote, malowane i kraszankę i pisane. Na Wielkanoc darowane? (pisanki)
  • Upleciony ze słomy, z wikliny, chętnie nosi owoce jarzyny. Podwieczorek też weźmie czasem i grzyby przyniesie z lasu? (koszyk)
  1. Zabawa matematyczna - przygotuj kredki, patyczki albo swoje place, posłuchaj zadania, policz i podaj wynik.

Zadanie 1 Zajączek miał w koszyczku 5 pisanek. 1 zaniósł kurczaczkowi, a 3 rozdał dzieciom. Ile zostało pisanek w koszyczku zajączka?

Zadanie 2 Z jajek w kurniku wykluło się 10 kurczaczków. 5 kurczaczków wyruszyło razem
 z zajączkiem roznosić wielkanocne koszyczki. Ile kurczaczków zostało w kurniku?

Zadanie 3 Na łąkę wyszło 5 baranków, po południu przyszły jeszcze 2, a wieczorem do baranków dołączyły jeszcze 3 zające. Ile przyjaciół spotkało się na łące?

      5. Obejrzyj bajkę o lisku niedbaluszku, a później posprzątaj swój pokój... Święta Wielkanocne coraz   bliżej:)  https://www.youtube.com/watch?v=Tyi1iP_r388 

 

Źródło: MAC, bliżej przedszkola, dzieckiem bądź, youtube, printoteka u

Drodzy Rodzice,

Zachęcam do refleksji nad tajemnicą zmartwychwstania Pana Jezusa.

https://view.genial.ly/5e83413159ee3c0df4dcb3cb/interactive-image-wielkanoc-zmartwychwstanie-pana-jezusa 

Niech Chrystus - Zmartwychwstały napełni wszelkim błogosławieństwem, udzieli radości i pokoju.

Błogosławionych Świąt Wielkanocnychk katechetka Monika Adamik

 Świąteczne zabawy - PIĄTEK 10.04.2020R

 

  1. Wysłuchaj wiersza i odpowiedz na pytania.


 „Zajączek” M. Ledwoń

Skacze zajączek polną dróżką.

Tupie raz prawą, raz lewą nóżką.

Śmieszne jajeczko trzyma w swych łapkach.

To nie jajeczko, ale sikawka!

Śmigus-dyngus! - słychać krzyk.

Psik, psik, psik! - zając znikł.

  • Kto skakał polną dróżką?
  • Co trzymał zając w swych łapkach?
  • Do jakiej świątecznej tradycji nawiązuje wiersz?

Śmigus-dyngus to zwyczaj, który dziś kojarzymy z Wielkanocą. Pierwotnie był to jednak zwyczaj słowiański, polegający na polewaniu się wodą, symbolizującym nadchodzące po zimie oczyszczenie i radość z nadejścia wiosny. Obecnie w odróżnieniu od pierwotnych tradycji wodą oblewa się wszystkich, choć zwyczaj praktykowany jest przede wszystkim przez dzieci i młodzież. Poniedziałek Wielkanocny to dla nich okazja do kupienia specjalnych gadżetów, takich jak pistolety na wodę, sikawki. W Lany Poniedziałek dzieci często obrzucają się także specjalnymi balonami wypełnionymi wodą. Warto jednak pamiętać, żeby Śmigus Dyngus traktować jedynie jako dobrą zabawę w gronie bliskich, rodziny czy znajomych. 

 

  1. Eksperymenty z wodą.

Zabawa na świeżym powietrzu. Przygotuj miski, łyżki, butelki małe i duże. Baw się z wodą, przelewaj, sprawdzaj czy w małej butelce zmieści się tyle samo wody co  w misce, przelewaj po łyżce do miski, czy każda butelka mieści tyle samo wody?  

  1. Przygotuj świąteczną dekorację na drzewko wiosenne wg własnej inwencji. Inspiracje poniżej.

  1. Jeżeli chcesz dowiedzieć się jakie są tradycje wielkanocne w innych krajach, posłuchaj ciekawostek i obejrzyj zdjęcia. Czy są podobne do polskich tradycji? 


Źródło: MAC, dzieckiem bądź, pinterest

 

 

Drodzy Rodzice i wszystkie Zajączki!  
życzę zdrowych, pogodnych Świąt Wielkanocnych, pełnych wiary, nadziei i miłości. Radosnego, wiosennego nastroju, oraz wesołego Alleluja.

Życzy 
pani Judyta 

Dziękuję wszystkim, którzy przesłali świąteczne kartki. Pocztówki były bardzo oryginalne i starannie wykonane - oczywiście nagrody będą na Was czekały. Jestem bardzo dumna z moich pracowitych Zajączków. Jeżeli ktoś jeszcze ma ochotę wykonać kartkę wielkanocną, to czekam na zdjęcia  

W związku z wyczerpaniem limitu danych na tej stronie Nauczanie zdalne od 14.04.2020 na stronie:

https://zspczyzowice.gorzyce.pl/aktualnosci/index/GRUPA-ZAJACZKI-/idn:87 

 

do góry