Grupa LISKI

23 Marca 2020

Kochani Rodzice i Dzieciaki!

Bardzo za Wami tęsknimy , serdecznie pozdrawiamy i zapraszamy do wspólnej zabawy w Waszych domach. Jest to czas na spędzanie chwil  z rodzicami, rodzeństwem, a my zachęcamy Was do zabaw, ćwiczeń - wszystko możecie udokumentować zdjęciami i posłać na  e-maila: zuza1021@vp.pl

Nie możemy się z Wami spotkać osobiście, ale codziennie będziemy proponować Wam różne pomysły do zabaw, ćwiczeń i prac plastycznych. Wszystkie własnoręcznie wykonane prace wkładajcie do teczki, gdy się spotkamy, to je  pooglądamy i  nagrodzimy.

PAMIĘTAJCIE DBAĆ O SIEBIE I O INNYCH.  MYJCIE CZĘSTO RĄCZKI.

Pozdrawiamy P. Zuzia i P. Danka

Na dzisiaj proponujemy: posłuchaj piosenki- możesz dowolnie do niej zatańczyć

 

https://www.youtube.com/watch?v=HEi4wz8L-6o

Podziel na sylaby i głoski wyrazy: pole, żaby, marzec, rech, krokus, sasna, kotki, ranek

 

Na kartce papieru spróbuj narysować marcową pogodę - pamiętaj "W marcu , jak w garncu"

     Znalezione obrazy dla zapytania: marcowy garnek

 

 

     

 

DZIEŃ DOBRY- ZAJĘCIA NA DZIŚ 26.03.2020r. PT „SZUKAMY WIOSNY”

  1. Poproś Rodzica lub sam/a  spróbuj przeczytać wiersz B. Formy „Nadeszła Wiosna”

Spojrzał w okno mały Paweł,

a w ogrodzie wiosna,

świeżą trawkę, przebiśniegi

w koszu nam przyniosła.

Obudziła pąki kwiatów

w parku i w ogrodzie.

Zapomnijcie, moi mili,                            

o śniegu i chłodzie.

Pożyczyła od słoneczka

garść ciepłych promieni,

gdy ogrzeje nimi ziemię,

świat się zazieleni.

  1. Odpowiedz na pytania:

Jaką porę roku dostrzegł za oknem Paweł?  Wymień po kolei pory roku.

Co Ty widzisz za oknem?   Jakie zmiany w przyrodzie przyniosła wiosna?

  1. Weź kartę pracy, otwórz na stronie 42-43, przyjrzyj się obrazkowi. Odszukaj na obrazku 10 oznak wiosny (poszukaj naklejki z numerami od 1-10 i naklejaj na obrazku przy każdej oznace wiosny, np. szpak na drzewie, kwitnąca leszczyna, podbiał, kra na rzece, kwitnąca leszczyna…).
  2. Rysuj szlaczek po śladzie w karcie pracy od str. 40 - 43                                                                                                                        Baw się dobrze

     

                                  

      5. Drzewo "Cztery pory roku"- powypychaj drzwa, naklej odpowiednie elementy, zegnij na połowę każde drzewo i sklej razem drzewa wg instrukcji

      6. Przygotuj na jutro rolkę po papierze toaletowym

 

JĘZYK ANGIELSKI 

Zapraszam do powtórki kolorów. W domu macie mnóstwo rzeczy, które możecie użyć do nazywania barw. W linku piosenki związane z kolorami, niektóre z nich śpiewamy w przedszkolu na angielskim.

https://www.youtube.com/watch?v=jYAWf8Y91hA

 

Witajcie kochane dzieci i rodzice-  27.03.2020r

Na dzisiaj proponuję przeczytanie dziecku opowiadania zamieszczonego poniżej, o żółtym tulipanie oraz utrwalenie nowej wiedzy za pomocą kart pracy. Zadanie przeznaczone do wykonania przez dzieci pięcio i sześcioletnie pod nadzorem rodzica.

Propozycje zadań są trzy:

I stopień - dla dzieci młodszych

II stopień - dla starszaków

III stopień - dla odważnych i chętnych.

Zabieramy się do pracy!!!!!!

Opowiadanie o żółtym tulipanie.

W ciemnym domku pod ziemią mieszkał mały Tulipanek. Maleńki Tulipan, jak wszystkie małe dzieci, spał całymi dniami. Wokoło było bowiem bardzo cicho i ciemno. Pewnego dnia obudziło go lekkie pukanie do drzwi.

- Kto tam? -zapytał obudzony ze snu Tulipanek.

- To ja. Deszczyk. Chcę wejść do ciebie. Nie bój się maleńki. Otwórz.

- Nie, nie chcę. Nie otworzę. -powiedział Tulipanek i odwróciwszy się na drugą stronę, znów smacznie zasnął.

- Po chwili mały Tulipanek znów usłyszał pukanie.

- Puk! Puk! Puk! - Kto tam? - To ja. Deszcz. Pozwól mi wejść do swego domku.

- Nie, nie chcę, abyś mnie zamoczył. Pozwól mi spać spokojnie.

Po pewnym czasie Tulipanek usłyszał znów pukanie i cieniutki, miły głosik wyszeptał:

- Tulipanku, puść mnie!

- Ktoś ty?

- Promyk słoneczny -odpowiedział cieniutki głosik.

- O, nie potrzebuję cię. Idź sobie.

Ale promyk słoneczny nie chciał odejść.

Po chwili zajrzał do domu tulipanowego przez dziurkę od klucza i zapukał.

- Kto tam puka? -zapytał zżółkły ze złości Tulipanek.

- To my Deszcz i Słońce. My chcemy wejść do ciebie!

Wtedy Tulipanek pomyślał: „Ha, muszę jednak otworzyć, bo dwojgu nie dam rady”. I otworzył.

Wtedy Deszcz i Promyk wpadli do domu tulipanowego. Deszcz chwycił przestraszonego Tulipanka za jedną rękę, Promyk słońca za drugą i unieśli go wysoko, aż pod sam sufit. Mały żółty Tulipanek uderzył główką o sufit swego domku i przebił go … I, o dziwo znalazł się w śród pięknego ogrodu, na zielonej trawce. Była wczesna wiosna. Promyki Słońca padały na żółtą główkę Tulipanka.

A rano przyszły dzieci i zawołały:

- Patrzcie! Pierwszy żółty tulipan zakwitł dzisiaj z rana!

- Teraz już na pewno będzie wiosna!

 

- Po odczytaniu opowiadania, zadajemy dziecku pytania, po ty by sprawdzić jak uważnie słuchało i ile szczegółów zapamiętało.

1 Gdzie spał mały tulipanek?

2 Kto pierwszy odwiedził śpiącego tulipanka a kto drugi?

3 Dlaczego tulipanek chciał jeszcze spać?

4 Co się wydarzyło, ze tulipanek zdecydował się wpuścić do domku Promyk Słońca i Deszczyk?

5 Gdzie się znalazł tulipanek gdy przebił główką powierzchnię ziemi i kto go zobaczył pierwszy?

- Razem z dzieckiem dzielimy słowa na sylaby i na głoski,  pytamy jak jest pierwsza i ostatnia głoska w wyrazach:

Tulipan, słonko, promyk, wiosna, domek.

Uzupełnij samogłoski w wyrazach: a, o, o, a, o.

I stopień :

sł....nko   

pr....myk, 

 t....lipan,     

d....mek,   

wi....sna

Uzupełnij brakujące samogłoski: u, i, a, o, o, o, y, i, o, a, o, e.

II stopień:

sł...nk.... 

pr.....m....k   

t....l....p....n   

 d....m....k   

 w... ....sn....

Wpisz wyrazy do odpowiednich okienek:  słonko, promyk, tulipan, domek, wiosna.

III stopień:

s .... .... .... .... ....

p ... .... .... .... ....

t .... .... .... .... .... ....

d .... ..... ..... .....

w .... .... ..... .... ....

" Wiosenny kwiatek" - z rolki papieru toaletowego spróbuj zrobić kwiatka do postawienia np. na parapecie- rolkę pomaluj na zielono (będzie służyć jako łodyga), wytnij 2 zielone listki , przyklej do rolki. Na kartce kolorowego papieru odrysuj swoją dłoń, wytnij i naklej na rolkę. Kwiatek (tulipan) będzie gotowy

 

Wyjdź dziś na podwórko i poszukaj "oznak wiosny" w otoczeniu, pobaw się na świeżym powietrzu - pamiętaj o zasadach bezpiecznego zachowania się.

Proponuję wykonać szlaczki w kartach pracy na str 44, dodatkowo dzieci 6-letnie  próbuj  przeczytać wyrazy znajdujące się na dole tej strony.

Życzymy powodzenia i wytrwałości w działaniu.

Pozdrawiam: Pani Danka, Pani Zuzia

 

 

 Język  angielski - 30.03.2020 (poniedziałek)

 

 

Dzień dobry kochani. Dzisiaj na języku angielskim będziemy określać emocje na Waszych buziach. 

Co to są emocje?  

Emocje to nase zachowania w danej chwili , co wyrażamy naszym wyrazem twarzy. Emocjami pokazujemy  jaki mamy humor w danej chwili; czy jesteśmy smutni, czy weseli. Jestesmy źli albo zadowoleni. A czasami bywami nadąsani albo obrażeni na kogoś. 

I tak poznamy te emocje jak one brzmią w języku angielskim.

NIech rodzic Wam przeczyta te wyrazy a Wy je starajcie się zapamiętać;

zły - angry,

wesoły - happy,

uśmiechnięty - smiling,

płaczący - crying,

zmęczony - tired,

śpiący - sleepy

Powtarzajcie spbie te słówka kilka razy dziennie i róbcie właśnie te wszystkie minki. Będzie fajna zabawa.

Rodzice niech Wam wydrukują buzie umieszczone poniżej i na każdej narysujcie odpowiednie emocje:

                           Buzie dla dziewczynek

       

 

         angry                               happy                                       smiling

   

 

          cry                                       tired                                    sleepy

 

                                         Buzie dla chłopców

 

    

        angry                                      happy                              smiling                

      

 

         cry                                         tired                                     sleepy
 

 

 Zyczę wam wesołej zabawy i wykonajcie estetycznie swoje prace - buziaki dla Was.

  Pani Danka 

 

 

 

 

 

 

 

 

Witajcie Dzieci i Rodzice!

Dzisiejszy temat dnia to „ Jajko i jego tajemnice”  30.03.2020r.

Myślę, że odpoczęliście przez weekend i znaleźliście jakieś oznaki wiosny na Waszym podwórku. Jak się spotkamy, to opowiecie o nich. A oto propozycja zadań dla Was na dziś.

 

  1. Doświadczenie z jajkiem

Wstęp - zwierzęta takie jak bocian, kura, pingwin, wróbel… wykluwają się z jajka. Największym jajem u zwierząt jest jajo strusie ( waży ok 1,6 kg ) .Mieści się w nim ok. 25 jajek kurzych, a skorupka jest 10 razy grubsza.  Gotowanie takiego jajka trwa od 45 min. Do 2 godzin. Jednym z najmniejszych jaj ptasich jest jajko koliberka hawajskiego. Skorupka jajka zbudowana jest z wapnia, podobnie jak nasze zęby . Takie same przebarwienia jak na skorupkach jajek pozostają na naszych zębach , jeśli nieodpowiednio dbamy o higienę jamy ustnej i nie myjemy zębów.

Doświadczenie: wlewamy do szklanego naczynia (np. słoika) wodę, wkładając ostrożnie jajko kurze - obserwuj , gdzie znajduje się jajko (powinno znaleźdź się na dnie naczynia). Wyciągnij go z naczynia potem dosyp  ok 10 łyżeczek soli, zamieszaj i włóż jajo - obserwuj (jajko powinno unosić się w solonej wodzie), uzupełniamy wodą, wlewając ją ostrożnie po ściankach naczynia, obserwujemy , co się dzieje (jajko powinno lawirować).

2 .Otwórz kartę pracy na str. 48- posłuchaj tekstu, lub sam\a spróbuj przeczytać (zadanie dla 6-latkow). Odpowiedz na pytania: Gdzie było gniazdo bociana?, Ile jajek było w gnieździe? Do czego Olkowi była potrzebna lornetka?

jajko - dzielimy ten wyraz na sylaby i głoski, liczymy ile jest sylab a ile głosek? Następnie dzieci wymieniają inne wyrazy rozpoczynające się na głoskę „ j „

Spróbuj wykonać zadania w karcie pracy na str. 49 oraz szlaczek literopodobny  (po śladzie i samodzielnie ) na str. 50

3. Ćwiczenie na świeżym powietrzu „ Ptaki z gniazd” - dziecko (ptaszek) biega w dowolnym kierunku, gdy rodzic zawoła „ Kot w ogrodzie” - ptaszek szybko chowa się np. za drzewkiem.

Spróbujcie tez poobserwować ptaki na podwórku- czy jest ich dużo, policz,  gdzie siadają , a może rozpoznacie jakiś gatunek ptaszka , np. wróbelek.

Po pobycie na podwórku - dobrze umyj ręce!!!!

 Po południu można uzupełnić krzyżówkę ze str 45

P.s.  Uwaga Rodzice !!! W wolnej chwili można uzupełnić karty pracy do strony 40

 

JĘZYK ANGIELSKI 

Zapraszam do powtórki nazw ubrań.Możecie zacząć od piosenek, w linku piosenki związane z ubraniami, niektóre z nich śpiewamy w przedszkolu na angielskim.  

https://www.youtube.com/results?search_query=super+simple+songs+clothes  

Później możecie nazywać ubrani, które macie na sobie.
 
                                                                                       Miłego dnia.

 

 

 

Witam Was serdecznie !!!

 Dziś  temat dnia to „Poznajemy budowę ptaka”   31.03.2020r.

 

1.Obejrzyjcie krótki filmik

 https://www.youtube.com/watch?v=PMUUm7Xx-Fw

Ciekawostki: Ptaki różnią się zewnętrznie wielkością, ubarwieniem, kończynami, ogonami i dziobami. Kości ptaka są inne i lżejsze niż kości innych zwierząt, znajduje się między nimi wiele pustych przestrzeni. Ptaki nie mają zębów, co zmniejsza ich ciężar ciała, mają nieduże głowy i lekkie dzioby. Dzioby ptaków dostosowane są do rodzaju spożywanego pokarmu. Ciało ptaków jest pokryte piórami , ptaki mają skrzydła, dzięki którym mogą latać i pomagają im  radzić sobie z oporem powietrza.

2.Otwórz kartę pracy na str. 52 i spróbuj nazwać części ciała bociana, a na str .53: opowiedz co robi bocian , spróbuj naśladować jego czynności (6-latki próbują przeczytać tekst umieszczony przy zdjęciach bociana)                                                                                Napisz po śladach poznane litery i spróbuj przeczytać.

3. Poćwicz : spróbuj pochodzić jak bocian, zrób 5 przysiadów, poskacz pajacyki, spróbuj stać na jednej nodze (jak bocian) i policz do 10, poskacz jak żabki na łące, spróbuj naśladować latające ptaki.                                                                                                         

4. Praca plastyczno-techniczna „Bocian” : dwa płatki kosmetyczne - poproś mamę (jeżeli nie masz, wytnij dwa białe koła) przyklej na patyczek, czarnym mazakiem narysuj na jednym płatku skrzydło, a na drugim płatku oko. Z czerwonego papieru wytnij dziób, długie nogi i przyklej. Bociana możesz wbić np., do doniczki * Można też bociana ozdobić wg własnego pomysłu np. skrzydło z kartki , piórka…., oko nakleić, a nogi z czerwonego druciku kreatywnego.

      

Miłej zabawy!!!                                                                                                                                                                                         Czekamy na zdjęcia                           

 

 _______________________________________________________________________________________________________________________________________________

ŚRODA   1.04.2020   „PTASIE GNIAZDA”

Dzisiaj Prima Aprillis, czyli dzień robienia psikusów i żartów.

PAMIĘTAJ!  Żarty i psikusy nie mogą nikogo obrażać i robić przykrości.                 

1.Poproś Rodzica o przeczytanie tekstu, wskaż odpowiednie ptaki na str. 54 w karcie pracy odczytaj nazwy ptaków (dla 6 latków) i połącz z odpowiednimi gniazdami, przyjrzyj się gniazdom.  Odpowiedz na pytania: Czy wszystkie gniazda są takie same? Z czego ptaki budują gniazda? Gdzie je budują?

Wilga

Samiec jest jaskrawożółty, skrzydła ma czarne z żółtą plamą u nasady lotek dłoniowych, ogon czarny z żółtymi rogami.  Samica jest szarozielono-żółtawa na wierzchu, o ciemniejszych od grzbietu oliwkowozielonych skrzydłach i ogonie. Wilgi można spotkać w starych dużych ogrodach, parkach, dolinach rzecznych i sadach.

Bocian biały

Jego upierzenie jest głównie białe, z czarnymi piórami na skrzydłach. Dorosłe ptaki mają długie czerwone nogi oraz długie spiczasto zakończone czerwone dzioby. Często można je spotkać blisko ludzi, budują  gniazda na wysokich nieczynnych kominach.

Trzciniak

Wierzch ciała oliwkowo-brązowy, głowa ciemniejsza. Kuper żółtawobrązowy. Pokrywy skrzydeł z pomarańczowobrązowym brzegiem.  Dziób szarobrązowy. Prowadzi skryty tryb życia trzymając się prawie zawsze trzcinowisk.

Czajka

Czubek głowy czarny, z którego wyrastają długie pióra tworzące charakterystyczny czub. Boki głowy, pierś i brzuch białe. Wierzch ciała czarny z zielonkawym połyskiem, skrzydła czarne, ogon biały, zaokrąglony, z czarną plamą na końcu.                                                     

  2. Posłuchaj zagadki o ptakach

Zagadka o sroce

Gadatliwa, bystrooka,
lubi błyskotki, bo to jest …

 Zagadka o kukułce

Wiosną słyszysz jej kukanie.
Je gąsienice na śniadanie.

 Zagadka o ćwierkaniu

Jak się nazywa wróbli śpiewanie?
Każdy odpowie: to jest …

Zagadka o sowie

Dziób zakrzywiony,
okrągłe oczy,
na szkodne myszy
poluje w nocy!

 Zagadka o dzięciole

Co to za ptak
wciąż stuka i puka
zawsze pod korą
szkodnika szuka?                                                                                                                                                                                 Nazywają go doktorem,                                                                                                                                                                                bo wie, które drzewo chore.

3. Na str. 55 w karcie pracy odszyfruj nazwy ptaków, które schowały się pod figurami. Odszukaj wśród naklejek litery lub wpisz samodzielnie w odpowiednie miejsce. Rysuj szlaczek pośladzie a potem samodzielnie.                                                    

4. Dużo pracy dzisiaj było. Wyjdź teraz z Rodzicem (rodzeństwem) do ogrodu. Pobiegaj, poskacz, pobaw się w berka, a może pojeździsz na rowerze

5. Jeśli masz ochotę wykonaj ptaszka - jaskółkę, którą dołączyłam do kart pracy - należy ją wyciąć i zgiąć skrzydło. Można ją umieścić na papierowym pasku wg instrukcji

Miłego dnia!!!!

Oto kilka prac plastycznych wykonanych przez Was.,  które do mnie dotarły "drogą elelkroniczną"

Bardzo dziękuję  i pozdrawiam Was wszystkich bardzo sedecznie.

 

 

              

      Filip                                                             Mariusz                                                Filip

 

 

                                                        Ksawery                                                                  Laura                                                Laura

 

 

           

    Laura

 

                   

Patryk                                                    Patryk                                                Patryk                                          Patryk

               

 

             

     Mariusz                                                                         Laura                                                                   Laura

 

 

 Język angielski - 02.04.2020 - czwartek.

 

 

 

Język angielski - 02.04.2020 - czwartek

 

Na początek zajęć piosenka o ubraniach które nosimy. Zaśpiewajcie razem z dziećmi :

https://www.youtube.com/watch?v=-jBfb33_KHU

 

A teraz utrwalamy nazwy części ubioru:

                        

        shoes  - buty                       jacket - kurtka                              scarf - szalik                     cap- czapka.

 

Powtórzcie proszę nowe wyrazy kilka razy  i postarajcie się zapamiętać.

A w następnej kolejności uzupełnijcie poniższe zadanie  - dopasuj odpowiedni wyraz to danej części garderoby i pokoloruj obrazki.

 

                                                    

 

         

                                                       

                                                           cap         scarf                jacket                 shoes

 

 

Miłej i owocnej pracy - bądżcie grzeczni, słuchajcie rodziców i uczcie się pilnie. Do zobaczenia!!!

Pani Danka

 _____________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

CZWARTEK   2.04.2020.  „PTASIE KONCERTY”

  1. Dzisiaj czwartek, więc czas na „gimnastykę dla Smyka”.

Przygotuj piłeczkę lub małą maskotkę.                                                                

  • Chodź po pokoju i delikatnie podrzucaj piłeczkę w górę i staraj się ją złapać,
  • Trzymaj piłkę w dłoniach i jednocześnie wykonuj skręt tułowia: raz w prawo, raz w lewo,
  • Stań prosto, podnoś na przemian nogi do góry przekładając pod kolanami piłkę,
  • Włóż piłkę między kolana i podskakuj,
  • Chodź na czworakach, piłkę połóż przed sobą i popychaj ją czołem,
  • Usiądź na podłodze, wyprostuj nogi, połóż piłeczkę między nogami i staraj się ją podnieść
  • Poproś Rodzica o włączenie muzyki

„Skaczemy, biegniemy”- wygibasy z naszej klasy (youtube)

2. Zabawa „ Miny piskląt”, ćwiczymy naszą buzię - pokaż minę:

- smutny bocian

- wesoła kukułka

- groźna wilga

- przestraszony wróbelek

3. Ćwiczenia logopedyczne nt ”Ptasi koncert” - powtórz odgłosy ptaków

  • bocian - kle, kle, kle
  • kos- gwizdanie (im więcej prób tym lepszy efekt)
  • gołąb - gruchu, gruchu
  • wrona - kra, kra, kra
  • wróbel- ćwir, ćwir, ćwir
  • jaskółka- kiri, kiri, kiri
  • kukułka- kuku, kuku, kuku
  • dzięcioł- stuku-puku, stuku-puku
  1. „Labirynt - odszukaj ptaszka, krórego obserwuje Olek i dziadek” - wykonaj ćwiczenie w kartach pracy na str. 59
  2. Wyjdź na podwórko. Posłuchaj odgłosów ptaków w swoim otoczeniu .         
  3. Wykonaj ćwiczenia matematyczne z kart pracy (ksero)- "Minionki". Pamiętaj możesz liczyć na paluszkach (5 latki)

Życzę miłego dnia.

 _____________________________________________________________________________________________________________________________________________

03.04.2020 - piątek

 

Dzień dobry - witajcie dzieciaki. Dzisiaj będziemy rozmawiać o ptakach, ich nazwach i upodobaniach.

Na początek wysłuchajcie wesołego wiersza J.Tuwima „Ptasie radio”

Możecie wysłuchać wiersz kilka razy a nawet rodzic może Wam przeczytać.

A gdyby poniższy link nie działal to mozecie wysłuchać wiersza na naszej stronie na FB.

Wskazówka dla rodzica:

Drodzy Państwo specjalnie wybrałam tą aranżację tekstu w wykonaniu Pani Ireny Kwiatkowskiej z uwagi na bardzo wyraźną wymowę ptasich głosów. Inne werje nie są takie ciekawe. proszę zatem przesunąć kursorem pierwsze trzy minuty tekstu Pana W. Młynarskiego zapowiadające występ, chociaż niekoniecznie. nie mniej dziecka ta część filmiku nie zaiteresuje. Pozdrawiam

Rumpel D

Ptasie radio

https://www.youtube.com/watch?v=-4Hpo5RZJNg'

 

Autorem wiersza jest JULIAN TUWIM

Halo, halo! Tu­taj pta­sie ra­dio w brzo­zo­wym gaju,
Na­da­je­my au­dy­cję z pta­sie­go kra­ju.
Pro­szę, niech każ­dy na­sta­wi apa­rat,
Bo sfru­nę­ły się ptasz­ki dla od­by­cia na­rad:
Po pierw­sze - w spra­wie,
Co świ­tem pisz­czy w tra­wie?
Po dru­gie - gdzie się
Ukry­wa echo w le­sie?
Po trze­cie - kto się
Ma pierw­szy ką­pać w ro­sie?
Po czwar­te - jak
Po­znać, kto ptak,
A kto nie ptak?
A po pią­te przez dzie­sią­te
Będą ćwier­kać, świ­stać, kwi­lić,
Pit­pi­li­tać i pim­pi­lić
Ptasz­ki na­stę­pu­ją­ce:

Sło­wik, wró­bel, kos, ja­skół­ka,
Ko­gut, dzię­cioł, gil, ku­kuł­ka,
Szczy­gieł, sowa, kruk, czu­bat­ka,
Drozd, si­ko­ra i dzier­lat­ka,
Kacz­ka, gą­ska, je­mio­łusz­ka,
Du­dek, trzna­del, po­śmie­ciusz­ka,
Wil­ga, zię­ba, bo­cian, szpak
Oraz każ­dy inny ptak.

Pierw­szy - sło­wik
Za­czął tak:
"Halo! O, halo lo lo lo lo!
Tu tu tu tu tu tu tu
Ra­dio, ra­di­jo, dijo, ijo, ijo,
Tijo, tri­jo, tru lu lu lu lu
Pio pio pijo lo lo lo lo lo
Plo plo plo plo plo halo!"

Na to wró­bel za­ter­li­kał:
"Cóż to zno­wu za mu­zy­ka?
Mu­szę zaj­rzeć do słow­ni­ka,
By zro­zu­mieć śpiew sło­wi­ka.
Ćwir ćwir świrk!
Świr świr ćwirk!
Tu nie te­atr
Ani cyrk!

Pa­trz­cie go! Na­stro­szył piór­ka!
I wy­dzie­ra się jak kur­ka!
Dość tych arii, dość tych li­ryk!
Ćwir ćwir czy­rik,
Czyr czyr ćwi­rik!"

I tak za­czął ćwi­rzyć, ćwi­kać,
Ćwier­kać, czyr­kać, czyk­czy­ri­kać,
Że aż ko­gut na pa­ty­ku
Za­piał gniew­nie: "Ku­ku­ry­ku!"

Jak usły­szy to ku­kuł­ka,
Wrza­śnie: "A to co za spół­ka?
Kuku-ryku? Kuku-ryku?
Nie po­zwa­lam, roz­bój­ni­ku!
Bierz, co chcesz, bo ja nie ską­pię,

Ale kuku nie ustą­pię.
Ryku - choć do ju­tra skrzecz!
Ale kuku - moja rzecz!"
Za­ku­ka­ła: kuku! kuku!
Na to dzię­cioł: stu­ku! puku!
Czaj­ka woła: czy­jaś ty, czy­jaś?
By­łaś gdzie? Pi­łaś co? Pi­łaś, to wy­łaź!
Prze­pió­recz­ka: chodź tu! Pójdź tu!
Masz co? daj mi! rzuć tu! rzuć tu!

I od razu wszyst­kie pta­ki
W szcze­biot, w świe­got, w zgiełk - o taki:
"Daj tu! Rzuć tu! Co masz? Wió­rek?
Piór­ko? Ziarn­ko? Ko­rek? Sznu­rek?
Pójdź tu, rzuć tu! Ja ćwierć i ty ćwierć!
Le­pię gniazd­ko, przy­lep to, przy­twierdź!
Wi­dzisz go! Nie dam ci! Moje! Czy­je?
Gniazd­ko ci wiję, wiję, wiję!
Nie dasz mi? Ta­kiś ty? Wstydź się, wstydź się!"
I wszyst­kie pta­ki za­czę­ły bić się.
Przy­fru­nę­ła pta­sia mi­li­cja
I tak się skoń­czy­ła ta le­śna au­dy­cja.


                                

Rodzic zadaje pytania a dziecko odpowiada:

  • Gdzie spotkały się ptaki i nad czym chciały radzić?
  • Wymień nazwy ptaków , które zapamiętałeś.
  • Spróbuj naśladować głos wróbla , kukułki i koguta.
  • Czym zakończyło się zebranie ptaków w gaju?

 

Ptaki w wierszu: wilga, wróbel,  bocian, skowronek, sikorka, gawron, żuraw, kogut, zięba, szpak oraz każdy inny ptak , itp. Niech dzieci wymienią możliwie najwięcej zapamietanych nazw ptaków.

Cwiczenia  logopedyczne: naśladujemy  głosy ptaków i kilkakrotnie powtarzamy ptasie trele: 

Ćwir,  ćwir, ćwir;

tirli, tirli, tirli;

kle, kle, kle;

czirit, czirit, czirit;

kuku, kuku, kuku;

kukuryku, kukuryku, kukuryku;

stuku puku,  stuku puku,  stuku puku;

 Możecie poćwiczyć z dzieckiem również inne ptasie trele , wg własnego pomysłu.

Kolejnym zadaniem jest dopasowanie nazwy ptaków do odpowiedniego obrazka. Pomocą są wskazówki opisujące danego ptaka:

Oczywiście rodzic musi przeczytać pytania.

1 Ma biały brzuszek, wysoko uniesiony ogonek, piórka w kolorze szaro-rudym, itp. ( drozd);

2 Jest z żóltą główką, pięknie śpiewa, przylatuje do nad na wiosnę, itp. ( wilga złocista);

3 Nasz najpopularniejszy ptak, mieszkający cały rok w Polsce, taki pospolity ( wróbel);

4 Ma czerwone nogi, długi dziób, lubi polować na żabki ( bocian);

5 Jest szaro - czarna, z długim dziobem, i głośno kracze ( wrona);

6 Czerwony brzuszek, ptaszek przylatuje do nas na zimę, a wiosną odlatuje na Północ ( gil).

               

             

                 

        Wróbel                     wilga                             drozd      

                       wrona                       drozd                            bocian  

 

                  Połącz odpowiedni obrazek ptaka z jego cieniem.

 

 

 

 

 

Zapraszam Was do wykonania takiego ptaszka metodą origami

 

https://www.facebook.com/Janchida/videos/10163181242300414/?

 

 

 

Wykonajcie możliwie podobnego ptaka a rodzice niech pomogą Wam narysować kółka, bo to trudna praca.

Wskazówka dla rodzica:

1 Jedno koło srednica 14 cm - brzuszek

2.  dwa koła średnica 9 cm - skrzydełka 

3.  trzy koła średnica 7 cm - głowa i ogon

4.  dwa koła średnica 5 cm - dziobek i noga.

Kolory kółek dowolne. 

Miłej pracy!!!!!

Zrobiliście do tej pory piękne prace. Wszyscy! Wysyłajcie je Pani Zuzi a ona z koleji pokaże je na stronie. Jestem z Was baardzo dumna ze jesteście tacy pilni. 

 Pozdrawiam dzieci i rodziców - Pani Danka.

 

 Kilka prac plastycznych od Was. Dziękujemy!!!

               

  Milena K                                                                                       Rafał                                                     Rafał

 

 

                                                                                        Rafał                                                                                                       Szymon

 

 

 

RELIGIA W NASZEJ GRUPIE

Drodzy Rodzice zapraszam do refleksji nad Niedzielą Palmową.
podaję link
https://view.genial.ly/5e7f9ddb3fea8d0db0c9e93a/interactive-content-niedziela-palmowa.

Pozdrawiam i życzę zdrowia katechetka Monika Adamik

 

 Wszystkie linki do  filmików z zajęciami plastycznymi  zamieszczone są na stronie internetowej naszego przedszkola w zakładce "Aktualności" - "Kreatywne zajęcia popołudniowe". Znajdziecie tam również szablony do wykonania prac.
Jednocześnie zapraszam do zakładki "Język angielski" gdzie będą systematycznie umieszczane propozycje zadań z języka obcego nowożytnego. Pozdrawiam Wszyskich i zdrowia życzę - Pani Danka.

 ______________________________________________________________________________________________________________________________________________

Witajcie !!!

 W tym tygodniu będziemy przygotowywać się do Świąt Wielkanocnych, więc wiele zadań będzie w tym temacie. Zapraszamy !!!

Temat dnia „Wielkanoc tuż, tuż”  6.04.2020r.

  1. Posłuchajcie piosenki

https://www.youtube.com/watch?v=xAhMOdXuujg

 Odpowiedzcie na pytania : o czym była piosenka?, gdzie wskoczył zając?, co zostawia zając każdemu? kto szedł drogą?, co krzyczą chłopcy? czym chłopcy chlapią?

Wyjaśnienie wyrażenia „Śmigus-dyngus” ,inaczej nazywany „lany poniedziałek” , to symboliczne polewanie wodą dziewczynek, kobiet , które w zamian dają chłopcom podarunek - pisankę (słodycz)

 

*Spróbujcie nauczyć się refrenu, który jest bardzo prosty: „ Święta Wielkanocne z jajkiem i zającem, słoneczne, pachnące Święta Wielkanocne”, utrwalajcie sobie piosenkę

2.Ćw. oddechowe „ Jajko do koszyka” - kładziemy na podłodze styropianowe jajko (piłeczkę) i dmuchamy tak , aby wpadła do celu (zaznacz na podłodze) lub do innego pokoju

3.Otwórz karty pracy na str. 60 - posłuchaj tekstu lub przeczytaj (dla chętnych)

Odpowiedz na pytania: Czym Olek malował jajka?, Jakiego koloru farby miał Olek? Gdzie stoi Ada?

farby - zapoznaj  się z tym wyrazem i literką „F, f”, podziel ten wyraz na sylaby i głoski. Pomyśl i wymień inny wyraz rozpoczynający  się na  głoskę  „f”

Wykonaj zadania na str. 61 - powodzenia!

4. Zabawa na podwórku : „ Idź z jajkiem” - połóż jajko styropianowe (piłeczkę) na łyżkę idź z nią np. na koniec ogródka, między drzewami ,  zanieś pod krzaczek itp.

Pobaw się swobodnie. Pamiętaj umyć ręce po powrocie.

5. Jeżeli masz chęci, popracuj nad ćwiczeniami w kartach pracy na str. 62

6. W wolnej chwili, możesz wykonać zajączka odrysowująć swoją dłoń ( możesz tez odrysować od mamy, taty) na kartce kolorowego papieru. Wycinamy i zginamy palce - pierszy i piąty do przodu, a trzeci odginamy do tyłu. Następnie rysujemy oczy, nos, wąsy. możesz też wzbogacić uszy zajączka, dokleić kokardkę. 

 

 

                                      Miłego dnia!!!

Dziękuję za nadesłanie prac. Bardzo mi się podobają i czekam już na jakieś prace o tematyce świątecznej. Pozdrawiam

          

                                                                                                                                                     Mateusz

          

 

 Mateusz

 

______________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

WTOREK   7.04.2020r.

„Wielkanocny koszyczek”

  1. Przypomnij sobie piosnkę o Świętach Wielkanocnych  ( z wczorajszego dnia)- próbuj śpiewać refren
  2. Opowiedz, co znajduje się w wielkanocnym koszyku

 

 

To są właśnie symbole Świąt Wielkanocnych i dlatego nie powinno ich zabraknąć w Waszych domach na Święta. Każdy  z tych przedmiotów ma swoje znaczenie :

- bukszpan - symbol przyrody niezbędnej do życia

- baranek -  przezwycięża zło

- chleb - niezbędny do życia

- wędliny  - symbolizują zdrowie

- jajko- nowe życie

- sól i pieprz - chroni żywność przed zepsuciem

- babeczka - symbol umiejętności

Spróbuj bez patrzenia na obrazek wymienić symbole Świąt Wielkanocnych

3. Rozwiąż krzyżówkę na str. 63 w kartach pracy, przeczytaj hasło.- na stronie 65 pokoloruj i ozdób jajka, aby były z nich ładne pisanki

4. Pobaw się na podwórku  w zabawę „Zajączki na łące’ - pokicaj, pobiegaj.

Spróbuj z patyczków , kamyków ułożyć kształt jajka i  ozdobić  wg własnego pomysłu, tak aby powstała pisanka, np. trawą, listami, kamykami. Niech inspiracją dla Was będzie ten zajączek:

                                                                          

 

 Uważaj na swoje bezpieczeństwo - baw się ostrożnie!!!

Po zabawie na podwórku - umyj ręce!!!

 

  1. Wykonaj zadania w kartach pracy na str. 64-powodzenia.

                                                                          Dobrego dnia dla Was, pozdrawiamy!

 P.S. Jutro będzie Ci potrzebny kolorowy papier. Jeśli nie masz możesz wykorzystać stare, kolorowe gazety lub pomalować farbkami szarą gazetę.  Na piatek potrzebna będzie rolka z papieru toaletowego.

 ______________________________________________________________________________________________________________________________________________

ŚRODA 8.04.2020

„Kurczaki i jajka”

1. Historyjka obrazkowa „Gdy skorupka jajka pęknie”- karta pracy str.66.                    

  Obejrzyj obrazki, ponumeruj wg kolejności zdarzeń i opowiedz Mamie historyjkę o kurczaczku.

Posłuchaj zagadki I. Fabiszewskiej

Gdy skorupka pęka

wychodzi z jajeczka.

Wygląda jak żółta

 puszysta kuleczka.2.

2. Zrób zadanie graficzne na str. 67. Przyłóż ołówek do czerwonej kropki i bez odrywania ręki o kartki staraj się rysować po śladzie. Pokoloruj rysunek.

3. Przeczytaj wyrazy( 6-latki): z lewej na prawo i z góry na dół.

4. Dokończ ozdabiać jajka wg podanego wzoru.

5. Przygotuj z wyprawki kartę nr 19 (żółty kurczak), klej i nożyczki

UWAGA!!!

PAMIĘTAJ O SZALONYCH  NOŻYCZKACH.   PRACUJ OSTROŻNIE

Wytnij kurczaka wg wzoru, nie śpiesz się, pracuj dokładnie. Pozginaj na lini, sklej, doklej głowę, oczy, dziób i pazurki, jeśli masz piórko - doklej. Posprzątaj śmieci.

Niektóre dzieci już wykonały tego kurczaczka - zrobiłyście to idealnie- brawo!!!

  1. Poproś Rodzica o włączenie piosenki, a Ty przygotuj kurczaczka, którego teraz zrobiłeś/aś

https://www.youtube.com/watch?v=SE8-tteo9wg

Z gotowym kurczaczkiem maszeruj po pokoju w rytm muzyki, a Ty drogi Rodzicu, co jakiś czas pauzuj nagranie i poproś dziecko, by położyło kurczaka: przed sobą, obok siebie po prawej stronie, przy lewej nodze, między nogami, za sobą, trzymaj w lewej ręce, unieś do góry prawą ręką.

7. Wyjdź na podwórko i pobiegaj, zrób slalom między drzewami, krzakami. 

                           Pamiętaj o zasadach bezpieczeństwa!!!

8. Kura z serduszek.

Z przygotowanego wczoraj papieru wytnij 1 duże serce(najlepiej żółte) i 6 małych w trzech różnych kolorach - popatrz na obrazek poniżej. Przyklej wg wzoru. Posprzątaj miejsce pracy.

                 

Miłej zabawy 

 

 

BARDZO DZIĘKUJĘ RODZICOM ZA PRZYSYŁANIE PRAC DZIECI, A WAM DZIECIAKI, ZA TO, ŻE TAK CUDNIE JE WYKONUJECIE !!!!

                                                                       JESTEM Z WAS DUMNA !!!  WASZE PISANKI SĄ NIESAMOWITE !!!         

 

          

 

           

                                                                                                                                             Laura

 

           

Lena                                                   Lena                                          Patryk                                             Mariusz

 

   

 

______________________________________________________________________________________________________________________________________________

CZWARTEK 8.04.2020r.  „ŻYCZENIA WIELKANOCNE”

  1. Dzisiaj czwartek, więc czas na „gimnastykę dla Smyka”.

Przygotuj piłeczkę lub małą maskotkę.                                                                

  • Chodź po pokoju i delikatnie podrzucaj piłeczkę w górę i staraj się ją złapać,
  • Trzymaj piłkę w dłoniach i jednocześnie wykonuj skręt tułowia: raz w prawo, raz w lewo,
  • Stań prosto, podnoś na przemian nogi do góry przekładając pod kolanami piłkę,
  • Włóż piłkę między kolana i podskakuj,
  • Chodź na czworakach, piłkę połóż przed sobą i popychaj ją czołem,
  • Usiądź na podłodze, wyprostuj nogi, połóż piłeczkę między nogami i staraj się ją podnieść
  • Stań prosto, wyciągnij ręce przed siebie i zrób 10 przysiadów
  • Stań w lekkim rozkroku i zrób po 3 skłony do każdej nogi
  • A teraz maszeruj w miejscu, wysoko podnoś nogi do góry i klaszcz pod kolanem

 2. Posłuchaj piosenki 

https://www.youtube.com/watch?v=OCmZrAz3t-U

Życzenia kiedyś wysyłano na kartkach świątecznych. To tradycja, która ma już ponad 170 lat. Skąd jednak wziął się ten zwyczaj? Pierwsza kartka świąteczna stworzona została na zamówienie Sir Henry’ego Cole’a w 1843 roku. Została namalowana przez zaprzyjaźnionego ilustratora i przedstawiała rodzinę siedzącą przy świątecznym stole. W dzisiejszych czasach wysyłamy życzenia smsem lub dzwonimy do kogoś, by złożyć świateczne życzenia.

2. Zaprojektuj własną kartkę świąteczną. Dzisiaj w piosence i we wtorek na zajęciach było o świątecznych symbolach. Ciekawe czy je pamiętasz? Umieść któryś z nich na swojej kartce.

3. A teraz to co lubisz-„ kolorowa, pisankowa matematyka”. Wykonaj zadania matematyczne na str. 68- policz pisaki i napisz działanie.        Wykonaj obliczenia i pokoloruj wg kodu pisankę na str. 69 (6 latki). Młodsze dzieci też próbują  liczyć.

                                              WIEM, ŻE ŚWIETNIE DASZ SOBIE RADĘ

4. Pobiegaj na podwórku, potrenuj jazdę na rowerze lub hulajnodze.     

5. " Wielkanocny baranek"-przygotuj z kart pracy (ksero) szablon baranka, popcorn  (waciki kosmetyczne, watę, białą bibułę, chusteczki higieniczne), klej. Posmaruj ciało i czuprynę baranka klejem i przyklej wybrany materiał ( jeśli będziesz używać bibuły lub chusteczek to pognieć je przed przyklejeniem). Resztę elementów baranka pokoloruj. Posprzątaj po pracy.

 

    

 

 

RELIGIA W NASZEJ GRUPIE

rodzy Rodzice
Zachęcam do refleksji nad tajemnicą zmartwychwstania Pana Jezusa.


https://view.genial.ly/5e83413159ee3c0df4dcb3cb/interactive-image-wielkanoc-zmartwychwstanie-pana-jezusa


Niech Chrystus - Zmartwychwstały napełni wszelkim błogosławieństwem, udzieli radości i pokoju.
Błogosławionych Świąt Wielkanocnych.

                                      katechetka Monika Adamik

 

______________________________________________________________________________________________________________________________________________

PIĄTEK 10.04.2020.  „ ŚWIĄTA TUŻ, TUŻ ”

1. „Liczymy pisanki” - wykonaj obliczenia do zadań matematycznych na konkretach np. na klockach, na kredkach-(dla chętnych dzieci)spróbuj zapisać te działanie.

- Ada włożyła 3 pisanki do koszyka, a Olek 2. Ile razem było pisanek w koszyku?

(zapis działania: 3+2=5)

- mama kupiła 10 jajek, niestety 3 jajka się potłukły . Ile jajek zostało?

- w koszyku było 7 pisanek, wypadły z niego 4 pisanki. Ile pisanek zostało w koszyku?

- tata ozdobił 4 pisanki, a mama 2. Ile razem pisanek ozdobili?

2. Pisanki, to nieodzowny element Świąt Wielkanocnych , a święta tuż, tuż

Poproście mamę, żeby jutro (w sobotę) ugotowała Wam jajko, które ozdobicie wg własnego pomysłu (mazakami, bibułką, farbami, itp.), które będzie ozdobą na Waszym stole świątecznym i którym podzielicie się podczas wielkanocnego  śniadania. Zobaczcie również jaki jest sposób na barwienie jajek

https://www.youtube.com/watch?v=HWoxszhpL-o&t=10s

 

3. Przygotuj 5 lub więcej różnych zabawek, ustaw je w rzędzie, przypatrz się im i zamknij oczy. Rodzica proszę, żeby jakaś zabawka zniknęła albo zmieniła kolejność w ustawieniu. Dziecko otwiera oczy i mówi co się zmieniło. Powtórzcie zadanie 5 razy.

4. Wstań zrób po 5 podskoków, przysiadów, skłonów, pokręć bioderkami, zrób wiatraczek. Zrób głębokie wdechy nosem i wypuść powietrze ustami

5. „Wielkanocny zajączek” Potrzebujesz: 2 rolki po papierze toaletowym, kawałek kolorowego papieru, nożyczki, klej, pomponik albo kuleczka z papieru.

Jedna rolka zostaje w całości, z drugiej rolki wytnij długie uszy, taki sam kształt tylko mniejszy wytnij z kolorowego papieru albo z gazety, możesz też pokolorować wycięte ucho kredkami, sklej ze sobą elementy, przyklej na rolkę, doklej lub dorysuj nosek, oczka i wąsy.                                                 

     

  1. Wyjdź na podwórko - zaczerpnij świeżego powietrza, pospaceruj.
  2. Wykonaj zadania w kartach pracy na str.70- ponumeruj tulipany wg wielkości-od najmniejszego do największego i zadanie na str. 71-pokoloruj wg wzoru, rysuj szlaczki po śladach, a potem samodzielnie.

                DLA RODZICA: DZIECKO  NIE MUSI ROBIĆ WSZYSTKIEGO OD RAZU, PROSZĘ ROZŁÓŻYĆ  PRACĘ

Wszystkie prace, które wykonałeś\aś w tym tygodniu miały przybliżyć Ci Święta Wielkanocne, sprawić radość i być ozdobą Twojego pokoju. Myślę, że wykonanie tych prac sprawiało Ci przyjemność. Gratuluję Wam wykonania! Teraz czas na zrobienie ostatnich porządków w domu (swoim pokoju) i prawdziwych przygotowań do świąt. Może ktoś z Was pomoże mamie upiec babkę na święta?  Pomyślcie, co potrzeba , by zrobić ciasto?                                                                                                                                                                      Mama na w domu bardzo dużo pracy związanej ze zbliżającymi się świętami, więc bądźcie grzeczni i nie przeszkadzajcie rodzicom             ( rysujcie, układajcie budowle, bawcie się ….).Pamiętajcie, że zajączek bedzie rozdawał prezenty !!!!!  A ja chciałam Wam - kochane Dzieci i kochani Rodzice,  złożyć najsedeczniejsze życzenia świąteczne, dużo zdrowia, uśmiechu na Waszych twarzach oraz samych radosnych dni.             

      Pani Zuzia

                                                                            

 

           

                                    Milena G

          

W ZWIĄZKU Z WYCZERPANIEM LIMITU DANYCH NA TEJ STRONIE NAUCZANIE ZDALNE OD 14.04.2020 NA STRONIE:

https://zspczyzowice.g

do góry