Smog to nie bajka….
23 Listopada 2023Smog to nie bajka….
w ramach projektu edukacyjnego ESA
Główną przyczyną smogu jest tzw. niska emisja, czyli pyły i gazy unoszące się unoszące się w powietrzu drobiny węgla i innych substancji, które powstają przy spalaniu węgla, drewna i innych materiałów wykonanych ze związków organicznych. Drobiny te mieszają się z powietrzem i pozostają w nim na długo. Wtedy mamy do czynienia z „pyłami zawieszonymi”. Drobiny zanieczyszczeń są bardzo szkodliwe głównie dlatego, że są małe. I o tym uczymy się !
W klasie siódmej Maja i Milan przygotowali eksperyment pokazujący, jak powstaje smog. Zwrócili uwagę, że smog przypomina mglę, stąd pochodzi określenie SMOG, które jest połączeniem dwóch angielskich słów: „smoke” – dym i „fog” – mgła.
Uczniowie klasy 6 pokazali tzw kulę smogową, która miała nam wskazać drobiny pyłu PM 10 i PM 2,5 , ich zdolność opadania czy przenikania w głąb naszego organizmu. Na podstawie wykonanego zadania zauważyliśmy, że pyły ( cekiny i brokat) opadają , osadzając się m.in. Na budynkach i roślinach. Wolniej opadają pyły PM 2,5 ( brokat) ponieważ jest o wiele mniejsze, a co za tym idzie też o wiele lżejsze niż pyły PM 10 ( cekiny).
Klasa 5 wykonała proste badanie dotyczące zanieczyszczenia powietrza za pomocą folii w najbliższym otoczeniu. Na podstawie obserwacji zauważyliśmy, że najwięcej zanieczyszczenia pojawiło się blisko drogi. W ogrodzie, w sąsiedztwie drzew jest znikoma ilość.
Klasa 4 wykonała zadania dotyczące zanieczyszczenia powietrza wykorzystując karty pracy z projektu edukacyjnego ESA.
Co raz więcej z nas zwraca uwagę na jakość powietrza ponieważ możemy sami zaobserwować jakość powietrza w naszej miejscowości. Na budynku naszej szkoły jest zainstalowany wyświetlacz LED, który podaje aktualną wartość stężenia pyłu PM2,5 na zewnątrz szkoły.
Im więcej wiemy, tym lepiej potrafimy zadbać o zdrowie swoje i innych .
Renata Ficek