Inspiracje do codziennych zabaw w domu.
20 Marca 2020Szanowni Rodzice !
Codziennie na naszej stronie będziemy publikować różne propozycje zajęć z dziećmi.
Pamiętajmy o tym, że jest wiele ciekawych i kreatywnych sposobów spędzania czasu w domu.
Wyłączmy na chwilę TV, tablety i smartfony.
Zadbamy o motorykę małą - ruchy precyzyjne
Motoryka mała określa zespół wszelkich czynności, które są wykonywane przy pomocy rąk (dłoni, palców). Motoryka mała nie jest cechą wrodzoną, którą dziecko posiada już po urodzeniu, każdy człowiek musi ją wykształcać i doskonalić.
WAŻNE: Aby stymulować motorykę małą, trzeba najpierw zadbać o rozwój motoryki dużej, czyli ćwiczeń całego ciała. Motoryka duża obejmuje obszerne ruchy, w które zaangażowane jest całe ciało lub jego znaczna część.
Polecamy gimnastykę poranną (skłony, przysiady, podskoki, przeskoki, rzucanie, łapanie, rozciąganie, bieganie).
Ruch i podskok to zabawa
Sport dla dzieci ważna sprawa.
Ręce w górę w przód i bok,
Skłon do przodu, przysiad, skok.
Głowa, ramiona, kolana, pięty,
Kolana, pięty, kolana, pięty,
Głowa, ramiona, kolana, pięty,
Oczy, uszy, usta, nos.
Poniżej kilka inspiracji. Nie potrzeba wiele, aby zabawa była atrakcyjna.
Źródło: Pinterest
bajka o koronawirusie 
Zadanie dla Miłośników przyrody
Przygotujcie: pusty słoik, kawałek gazy, gumkę recepturkę lub kawałek sznurka, kilka nasion grochu lub fasoli, kubek z wodą.
Nałóżcie gazę na słoik, nasuńcie gumkę recepturkę, żeby gaza się nie zsunęła. Do słoika wlejcie wodę, tak żeby woda dotykała gazy. Na gazie połóżcie nasionka.
Słoik postawcie na parapecie. Nie zapomnijcie o codziennym uzupełnianiu wody w słoiku.
Obserwujcie jak kiełkują nasionka. Jeśli macie ochotę podzielcie się z nami fotkami waszych hodowli.
cIEKAWE ZADANIA DO DRUKU
https://szaloneliczby.pl/przedszkole/
https://eduzabawy.com/karty_pracy/
http://www.kreatywniewdomu.pl/2020/03/wiosenne-kodowanie.html
KANAŁ EDUKACYJNY ON-LINE
"Telewizja Polska we współpracy z Muzeum Powstania Warszawskiego i Ministerstwem Edukacji Narodowej uruchomiła pierwszy kanał edukacyjny on-line. Nowe pasmo jest odpowiedzią na potrzeby uczniów i nauczycieli podczas zawieszenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych w szkołach. Już od 19 marca o godz. 9.00 na stronie vod.tvp.pl pojawią się pierwsze materiały. Zachęcamy do oglądania!"
https://www.gov.pl/web/edukacja/kanal-edukacyjny
BOCIANIE, BOCIANIE..
Dziś zapraszamy do przeczytania wierszyka a następnie wykonania bociana z płatków kosmetycznych.
"Bocianie, bocianie" B. Forma
Bocianie przybyłeś dziś do nas,
witają cię dzieci i łąka zielona.
Dostojnie twe nogi stąpają po trawie,
czarno-białe pióra w słońcu lśnią ciekawie.
Tak jak ty wysoko nogi podnosimy,
kle, kle zaśpiewamy z tobą boćku miły.
Bocianie, bocianie
przybyłeś dziś do nas.
Kle, kle, kle, kle, k
Do wykonania pracy potrzebujemy:
- kolorowy karton (żeby białe płatki były na nim widoczne)
- płatki kosmetyczne
- czerwona mulina lub czerwony papier
- nożyczki
- klej
- paski papieru - najlepiej z niszczarki lub z wypełnień paczek
- czarny flamaster
Źródło: www.mamawdomu.pl
Gimnastyka buzi i języka
Ćwiczenia oddechowe
Wdech nosem ( usta zamknięte) i wydech ustami.
Dmuchanie na płomień świecy.
Dmuchanie na piłeczkę pingpongową, wyścigi piłeczek.
Dmuchanie na kulkę z waty, na wiatraczek.
Chłodzenie „ gorącej zupy” - dmuchanie ciągłym strumieniem.
„ Zdmuchiwanie mlecza” - długo, aż spadną wszystkie nasionka.
Chuchanie na zmarznięte ręce.
Naśladowanie lokomotywy - wydmuchiwanie „nadmiaru pary” - ffff, szszsz.
Naśladowanie balonika - wypuszczanie powietrza z jednoczesnym odgłosem „ sssss”.
Nadmuchiwanie balonika.
Naśladowanie syreny - „ eu-eu- eu”, „ au-au-au” - na jednym wydechu.
Wyścigi chrupek - dmuchanie w parach.
Dmuchanie na piórko, aby nie spadło.
Liczenie na jednym wydechu.
Powtarzanie zdań na jednym wydechu - najpierw krótkich, potem coraz dłuższych.
Powtarzanie zdań szeptem.
Naśladowanie śmiechu różnych osób:
- staruszki: che- che- che
- kobiety - wesołe cha- cha- cha
- mężczyzny - rubaszne ho- ho- ho
- dziewczynki - piskliwe, chichotliwe chi- chi- chi
Ćwiczenia warg
Wymawianie na przemian „ a-o” przy maksymalnym oddaleniu od siebie wargi górnej i dolnej.
Oddalanie od siebie kącików ust - wymawianie „ iii”.
Zbliżanie do siebie kącików ust - wymawianie „ uuu”.
Naprzemienne wymawianie „ i - u”.
Cmokanie.
Parskanie / wprawianie warg w drganie/.
Masaż warg zębami ( górnymi dolnej wargi i odwrotnie).
Dmuchanie na płomień świecy, na watkę lub piłkę pingpongową.
Układanie ust jak przy wymowie samogłosek ustnych, z wyraźną, przesadną artykulacją warg, np. w kolejności: a-i-o-u-y-e, u-a-i-o-e-y, o-a-y-i-u, e-y-i-o-a-u, u-i-y-a-o.
Wymowa samogłosek w parach: a-i, a-u, i-a, u-o, o-i, u-i, a-o, e-o itp.
Wysuwanie warg w „ ryjek”, cofanie w „ uśmiech”.
Wysuwanie warg w przód, następnie przesuwanie warg w prawo, w lewo.
Wysuwanie warg w przód, następnie krążenie wysuniętymi wargami.
Ćwiczenia języka
„Głaskanie podniebienia” czubkiem języka, jama ustna szeroko otwarta.
Dotykanie językiem do nosa, do brody, w stronę ucha lewego i prawego.
Oblizywanie dolnej i górnej wargi przy ustach szeroko otwartych / krążenie językiem/.
Wysuwanie języka w przód i cofanie w głąb jamy ustnej.
Kląskanie językiem.
Dotykanie czubkiem języka na zmianę do górnych i dolnych zębów, przy maksymalnym otwarciu ust / żuchwa opuszczona/.
Język wysunięty w kształcie grota wykonuje poziome ruchy wahadłowe od jednego do drugiego kącika ust.
Rurka - wargi ściągnięte i zaokrąglone unoszą boki języka.
Język lekko wysunięty opiera się na wardze dolnej i przyjmuje na przemian kształt „łopaty” i „grota”.
Ruchy koliste języka w prawo i w lewo na zewnątrz jamy ustnej.
Oblizywanie zębów po wewnętrznej i zewnętrznej powierzchni dziąseł pod wargami. Usta zamknięte.
Ćwiczenia usprawniające podniebienie miękkie
Wywołanie ziewania przy nisko opuszczonej szczęce dolnej.
Płukanie gardła ciepłą wodą.
„Chrapanie” na wdechu i wydechu.
Głębokie oddychanie przez usta przy zatkanym nosie i odwrotnie.
Wymawianie połączeń głosek tylnojęzykowych zwartych z samogłoskami, np. ga, go, ge, gu, gy, gi, gą, gę, ka, ko, ke, ky, ki, ku, ak, ok, ek, ik, yk, uk…
Wypowiadanie sylab / jak wyżej/ i logatomów: aga, ogo, ugu, eke, yky, ygy, iki, Igi, ago, egę itp.
Nabieranie powietrza nosem i zatrzymanie w jamie ustnej. Policzki nadęte. Początkowo nadymać policzki z zatkanym nosem, a następnie próbować połykać powietrze.
Ćwiczenia policzków
Nadymanie policzków - „ gruby miś”.
Wciąganie policzków - „ chudy zajączek”.
Nabieranie powietrza w usta i zatrzymanie w jamie ustnej, krążenie tym powietrzem, powolne wypuszczanie powietrza.
Naprzemiennie „ gruby miś” - „ chudy zajączek”.
Nabieranie powietrza w usta, przesuwanie powietrza z jednego policzka do drugiego na zmianę.
Poniżej kilka przykładów zabaw oraz materiał wyrazowy dla poszczególnych głosek. Powtarzamy, rysujemy, zgadujemy a przy tym prawidłowo wymawiamy.
Źródło: E. J. Lichota '"Terapia logopedyczna" , Pinterest
ZADANIA W KUCHNI
A co zrobimy dziś???Rodzice przeczytajcie wierszyk a dzieci niech odpowiedzą na pytania :Jak nazywały się witaminki? Gdzie się skryły witaminki? Jakie warzywa pojawiły się w wierszu? Czy w wierszu były owoce?A teraz razem przygotujcie wesołe, zdrowe kanapki. A może pyszną sałatkę?
Poszukajmy wspólnie wiosny
Kalendarzowa wiosna przypada na 21.03 a już dziś witamy astronomiczną wiosnę.
Poszukajmy w naszym ogródku jej oznak (nie odchodzimy za daleko),
Narysujmy kredkami/glinkami wiosenny obrazek - rozwijamy rysunek własny dziecka- możemy słuchać w tym czasie wiosennych piosenek
Nauczmy się na pamięć wiersza o wiośnie
"Wiosna ogrodniczka" B. Szelągowska
Przyszła do nas wiosna,
nasionka posiała,
ogrzała je słoneczkiem,
deszczykiem podlała.
Na łąkach i w ogrodach,
zakwitły śliczne kwiatki:
krokusy, przebiśniegi
żonkile i bratki.
Gimnastyka całego ciała
A dziś do ruchu zapraszamy, bo gimnastykę bardzo kochamy.
Na dobry początek zabawa ruchowa z pokazywaniem
Gimnastyka
Ręce do góry, nóżki prościutkie,
tak ładnie ćwiczą dzieci malutkie.
Teraz ramiona w dół opuszczamy
i kilka razy tak powtarzamy.
Teraz się każdy robi malutki,
to proszę państwa są krasnoludki.
Następnie na jednej nodze stajemy,
bo jak bociany chodzić umiemy.
W górę wysoko piłeczki skaczą,
takie piłeczki - chyba coś znaczą?
Powoli powietrze noskiem wdychamy
i delikatnie ustami wypuszczamy.
A oto kilka inspiracji do zabaw w domu
Źródło:Pinterest
Masa plastyczna - przepis na ciasteczka
Wszystkie dzieci uwielbiają masy plastyczne, a najlepsze są te, które na koniec zabawy można zjeść... oczywiście po upieczeniu.
Można wykonać test ciasteczek przed Wielkanocą.
Masa plastyczna to doskonała forma ćwiczeń dłoni, palców, a przy okazji znajdziemy się również w świecie liczb. Co możemy robić podczas pieczenia ciastek ?
* Wspólnie odmierzyć/odważyć odpowiednią ilość produktów,
* Podzielić ciasto na dwie/trzy... równe części, a później zważyć - czy napewno są takie same ?
* Wykroić po 5/8/10 ciastek w danym kształcie,
* Po upieczeniu posegregować ciasteczka, pod względem wielkości, kształtu,
* Rozdzielić ciastka na równe części i obdarować sąsiada, zostawiając przy furtce
* Zjeść co dziesiąte ciasteczko,
Przepis
250G miękkiego masła/margaryny
250G cukru
500G mąki
2 jajka
Szczypta proszku do pieczenia
Wszystko razem łączymy i zagniatamy...
Wałkujemy i wykrajamy ulubione kształty.
Piec 170st/ około 15 min
Połowę ciastek smarujemy powidłami/dżemem i łączymy z drugą połową ciastek. Smacznego!