Grupa ZAJĄCZKI
28 Kwietnia 2020 Drodzy Rodzice grupy ZAJĄCZKI!
W związku z zaistniałą sytuacją epidemiczną, która zmusiła nas do pozostania w domach - zapraszam do wspólnych działań edukacyjnych. Aby ten czas przerwy był czasem indywidualnego rozwoju każdego dziecka, pracujmy na miarę możliwości psychofizycznych dziecka, poprzez dostosowanie ilości wykonywanych ćwiczeń oraz trudności. Codziennie na stronie będą zamieszczane tematy dnia oraz propozycje zabaw i ćwiczeń. Prace plastyczne, które zostaną wykonane w tym czasie można gromadzić w teczce, a po powrocie do przedszkola wspólnie zobaczymy nasze efekty.
Zapraszam do kontaktu i dzielenia się zdjęciami z różnych aktywności na adres email:
Nauczanie zdalne od 15.05.2020r na stronie: https://zspczyzowice.gorzyce.pl/aktualnosci/index/GRUPA-ZAJACZKI-/idn:99
Kto jeszcze mieszka na łące? - CZWARTEK 14.05.2020R
Wiesz już, że na łące mieszkają żaby, biedronki, pszczoły, a jak myślisz kogo jeszcze możemy tam spotkać?
- „Zwierzęta na łące” - obejrzyj film: https://youtu.be/bgmm4e9ARw4, wymień zwierzęta, które zauważyłeś, czy znasz jakieś nazwy kwiatów?
2. Obejrzyj ilustrację - spróbuj nazwać zwierzęta, a później podziel ich nazwy na sylaby/ wysłuchaj pierwszej głoski.
3. Opowieść ruchowa - rodzic czyta test, a dziecko wykonuje zadania. Wybierzemy się teraz na łąkę i wzmocnimy całe ciało! Ruszamy… wsiadamy na rower i jedziemy.
- Połóż się na plecach, ugnij nogi w kolanach i pedałuj, tak jakbyś jechał na rowerze. Podjeżdżamy pod wielką górkę, teraz pedałujemy bardzo powoli (rodzic liczy do 10). Góra jest wysoka, pedałuj powoli jak ślimak. A teraz z górki na pazurki, pedałuj najszybciej się da. I znów górka, powoli wjeżdżamy, to chyba już ostatnia, no i z górki na pazurki. Super, jesteśmy już na łące, jaka piękna!
- Połóż się na brzuchu, przyłóż do oczu ręce złożone w kształt lornetki, i obserwuj, jak zwierzęta chodzą po łące (można wykorzystać dwie rolki po papierze). Pamiętaj, że lornetka jest włączona tylko i wyłącznie wtedy, kiedy Twoje łokcie są uniesione. Jeśli patrzysz przez lornetkę, a Twoje łokcie dotykają ziemi - lornetka jest wyłączona i nic nie zobaczysz. Jakie zwierzęta uda Ci się zaobserwować? Sama jestem ciekawa? Może pełzają ślimaki, a może widzisz dużą pszczołę? Obserwuj tak 6 razy.
- Widzimy małego ślimaka - połóż się na brzuchu, przyłóż do łowy palce jako jego czułki i podnieść wysoko głowę na podłogę, łokcie też są wysoko uniesione. Trzymaj tak długo, aż rodzic wypowie wierszyk: Ślimak, ślimak, pokaz rogi, dam Ci sera na pierogi, jak nie sera, to kapusty. Od kapusty będziesz tłusty.
- Widzimy zieloną żabkę - skacz jak żabka, tak długo jak rodzic będzie śpiewał piosenkę: Była sobie żabka mała, rere kum kum, rere kum kum, która mamy nie słuchała, rere kum kum bęc.
- Widzimy skradającego się lisa - na czworakach (kolana nie dotykają ziemi), skradasz się po cichu, jaki lis, po jakimś czasie oddaj skok, który pomoże Ci złapać zająca. Lis oddaje 3 skoki (przed każdym skokiem się skrada)
- Widzimy dużego pająka - w podporze tyłem - chodź jak pająk, pupa wysoko uniesiona, a rodzic liczy do 30- możesz liczyć też.
- Widzimy wygrzewającego się węża - pełzaj po podłodze niczym wąż i głośno sycz (szeroki uśmiech, język opiera się o dolne zęby i sss…….)
- Ufff, ale dużo zwierząt udało nam się zobaczyć, czas na przekąskę. Koło Ciebie rośnie duże drzewo, na którym rosną jabłka. Jabłka wiszą na najwyższej gałęzi, wyciąg ręce wysoko i stań na palcach, zjedz 5 jabłek, za każdym razem wyciągaj się jak najwyżej
- Wracamy do domu- najpierw płyniemy przez jezioro- połóż się na brzuchu i wykonuj i ruszaj rękami. (Glowa nie jest na ziemi). Teraz przed nami duża przepaść - weź rozbieg i przeskocz jak najdalej. Wsiądź na rower- połóż się na plecy i pedałuj. Dojechałeś do domu. Brawo !
- Masażyk relaksacyjny - rodzic czyta wiersz a dziecko masuje plecy rodzica, później następuje zmiana i rodzic masuje dziecko.
„Słoneczko”
Narysuję dziś kółeczko (rysujemy duże koło na plecach)
To będzie słoneczko (rysujemy duże małe koło na plecach)
Za chmurką będziesz mieszkało (rysujemy chmury)
W morzy będzie się kąpało (rysujemy fale)
Promyki ma tu (rysujemy proste linie w jednym kierunku)
Promyki tam (rysujemy proste linie w drugim kierunku)
Słońce ogrzeje plecki nam (dłońmi masujemy całe plecy)
- Ćwiczenia pamięci wzrokowej - spójrz na ilustrację, zapamiętaj jak najwięcej szczegółów. Rodzic zakrywa obrazek, a teraz wymień elementy obrazka, co widziałeś?
- "Odgłosy łąki" - wysłuchaj nagrania i rozpoznaj dźwięki. Nagranie mp3 znajduje sie na poczcie.
Wykonaj zadania KSIĄŻKOWA FIOLETOWA s. 38-41
Źródło: MAC, bliżej przedszkola, pinterest, youtube,
pRACOWITE PSZCZÓŁKI - ŚRODA 13.05.2020R
- Dzisiaj zachęcam Was do wspólnej zabawy z jednym, bardzo pożytecznym owadem. Sami spróbujcie odgadnąć, co to za owad ?
Jest pracowita,
a cały jej trud,
z pewnością docenisz,
jeśli lubisz słodki miód.
Czy już wiesz o kim mowa? Tak! To mała pszczółka! Na początek przygotowałam kilka ciekawostek o tych małych owadach. Czy wiesz, że…
- Pszczoły miodne są bardzo ważnymi zapylaczami kwiatów, owoców i warzywa. Oznacza to, że pomagają innym roślinom rosnąć.
- Pszczoła miodowa odwiedza od 50 do 100 kwiatów w czasie jednej wyprawy.
- Pszczoły miodne komunikują się między sobą tańcząc.
- Pszczoła miodna jest jedynym owadem, który produkuje żywność spożywaną przez człowieka.
- Pszczoły produkują miód, aby nakarmić swoje młode i mieć coś do jedzenia w zimie.
- Pszczoły miodowe nie śpią, zamiast tego, spędzają noce nieruchomo, oszczędzając energię na następny dzień.
- Pojedynczy ul może wyprodukować od 30 do 60 kilogramów miodu rocznie.
- Śniadanie Puchatka - zabawa logopedyczna
Kubuś Puchatek obudził się rano i bardzo mocno ziewnął (ziewanie). Poczuł, że jego brzuszek jest pusty, wyruszył więc do lasu na poszukiwanie miodu. Idzie wyboistą drogą (dotykamy czubkiem języka do każdego ząbka na górze i na dole), rozgląda się na prawo (czubek języka do prawego kącika ust), i na lewo (czubek języka do lewego kącika ust). Stanął nad wysokim drzewem i zobaczył dziuplę, z której wypływał pyszny miód. Kubuś więc zaczął wspinać się na drzewo. Sięgnął łapką do dziupli i wyjął ją oblepioną miodem, oblizał dokładnie (język oblizuje zęby przy zamkniętej buzi). Podczas jedzenia Puchatek pobrudził sobie pyszczek. Teraz próbuje go wyczyścić (oblizuje językiem wargi). Misiu poczuł, że jego brzuszek jest pełen. Gdy doszedł do domku był bardzo zmęczony. Położył się do łóżeczka i zasnął (chrapiemy).
- „Przygoda małej pszczółki”- opowiadanie C. Lewandowska
Był piękny wiosenny dzień. Rodzina pszczela wraz z małą pszczółką wybrała się na łąkę, by zebrać z kolorowych kwiatów nektar i pyłek. Pamiętaj Maju, nie oddalaj się bo możesz zabłądzić i nie trafisz sama do naszego ula. Mamy bardzo dużo pracy, musimy zebrać nektar z kwiatów. Maja fruwała z kwiatka na kwiatek i zlizywała języczkiem nektar i pyłek z kwiatów. Nawet nie spostrzegła się, że oddaliła się daleko od swojej rodziny. I ....rozpłakała się. Co ja teraz zrobię? Jak trafię do swojego domku - ula? Nie pamiętam drogi. Aż tu, co to za duża pszczoła?
- Dzień dobry mała dziewczynko, co ty sama tu robisz? Jestem trzmiel Felek, dlaczego płaczesz?
- Ja jestem pszczółka Maja, przyfrunęłam na tę łączkę, by zbierać nektar ze swoją rodziną i się zgubiłam.
- I Maja się znowu rozpłakała.
- Nie płacz Maju, otrzyj z oczu łzy, ja ci pomogę i szybko znajdziemy twoją rodzinę. Wiem gdzie znajdują się najbliższe ule, pofruniemy Maju razem. I trzmiel Felek razem z mała pszczółką przyfrunęli do ula. Pszczółka podziękowała Felkowi
i postanowiła więcej nie oddalać się od swojej rodziny pomimo pracy podczas zbierania pyłku i nektaru z kwiatów.
Pytania do opowiadania:
- W jakim celu pszczela rodzina wraz z mała pszczółką wybrała się na łąkę?
- Jak na imię miała mała pszczółka?
- Dlaczego mała pszczółka się zgubiła? Kogo spotkała?
- Co zrobił trzmiel Felek?
- „Pszczoły i kwiat”- zabawa matematyczna
Drogi przedszkolaku, wybierzemy się teraz na wycieczkę na naszą łąkę, gdzie znajduje się rodzina pszczółek. Po wyczerpującym dniu pracy, postanowiły sobie odpocząć w pobliżu dużego kwiatka. Powiedzcie, gdzie pszczółki odpoczywają? Jak myślicie? (dziecko używa określeń: nad, pod, na, z prawej strony, z lewej strony itp.)
- „Jak powstaje miód”- filmik edukacyjny. http://www.scholaris.pl/zasob/102327
Zapoznaj się z etapami powstawania miodu pszczelego. A może masz miód w domu? Sprawdź, jaki on jest.
- „Plaster miodu” - praca plastyczna
Potrzebujemy:
- folię bąbelkową (potrzebujemy prostokąt wielkości kartki A4)
- żółtą farbę
- kredki
- kartkę
Dziecko maluje folię bąbelkową żółtą farbą i odbija na czystej kartce A4. Następnie na drugiej kartce rysuje pszczółki, które wycina i przykleja na naszym „plastrze miodu”. Pszczółki można również bezpośrednio narysować na kartce, na której odbijaliśmy pomalowaną folię.
Wykonaj zadania: KSIĄŻKA FIOLETOWA s.42-43
Jeśli masz ochotę możesz uczestniczyć w warsztatach. WARSZTATY ONLINE ODBĘDĄ SIĘ NA PROFILU FACEBOOK „PASIEKA SMAKULSKICH”
Źródło: MAC, bliżej przedszkola, ja.nauczycielka, pasieka smakulskich
BIEDRONECZKI SĄ W KROPECZKI - WTOREK 12.05.2020R
- „Powitanie na łące”- zabawa z rodzicem/rodzeństwem
Na łące wszystkie owady się witają:
[dziecko kłania się mamie/tacie]
biedronki skrzydełkami pozdrawiają,
[machamy do siebie]
żuczki piątki przybijają.
[przybijamy piątki]
Pszczoły głośno bzyczą: bzy-bzy-bzy,
[naśladujemy odgłosy wydawane przez pszczoły]
a jak się przywitasz Ty?
[dziecko pokazuje jakieś przywitanie, a druga osoba je powtarza]
- „Ile kroków na łąkę? - zabawa słuchowa
Potrzebujemy: 2 klocki lub 2 łyżki
Rodzic uderza przedmiotami dowolną ilość razy w kilkusekundowych odstępach czasu. Dziecko musi usłyszeć, ile razy rodzic uderzy, policzyć dźwięki i tyle zrobić kroków. Zabawę powtarzamy kilka razy.
- „Biedronki”- poniżej znajdują się zdjęcia przedstawiające różne biedronki. Dziecko może zastanowić się co mają podobnego, a co ich różni i przy okazji policzyć kropki.
Ciekawostka na temat biedronek:
W Polsce występuje ponad 70 rodzajów biedronek, najczęściej można spotkać biedronkę siedmiokropkę. Biedronki to bardzo pożyteczne chrząszcze, które żywią się głównie mszycami, czyli szkodnikami zielonych roślin. Żyją od dwóch do trzech lat. Rodzą się bez plamek, zaczynają się one pojawiać na pancerzu dopiero godzinę po urodzeniu. Gdy biedronki się boją, wydzielają żółte substancje (truciznę), która ma odstraszyć inne owady.
- Mała biedroneczka”- zabawa matematyczna
Potrzebujemy: sylweta biedronki wycięta z czerwonego papieru (bez kropek) lub czerwone koło, zielona kartka, czarne kropki wycięte z papieru lub klocki/guziki/pompony
Przed dzieckiem leży zielona kartka - to listek, na której kładzie sylwetę biedronki, a na niej siedem czarnych kropek(guzików, klocków). Rodzic recytuje rymowankę „Mała Biedroneczka”, a dziecko odkłada „pod listek” tyle kropek, ile zgubiła biedronka. Pytamy dziecko: Ile teraz kropek ma biedronka? Zabawę zaczynamy od nowa.
Mała biedroneczka (Joanna Wołoch)
Mała biedroneczka siedem kropek miała,
usiadła na listku, gdzie pszczoła brzęczała.
I ta biedroneczka tak się wystraszyła,
że w zielonej trawie jedną* kropkę zgubiła.
Ile teraz kropek ma? Policzymy raz i dwa.
*dwie/trzy/cztery/pięć/sześć/siedem
- Zabawa z piosenką "Jeden, dwa i trzy"- posłuchaj, policz przedmioty w domu, części ciała. Czego może być 10? https://youtu.be/Qxaf_udSzng
Wykonaj zadania w RÓŻOWEJ KSIĄŻCE s.54, 65
6. Praca plastyczna „Moja biedronka” - wykonaj biedronkę zgodnie z instrukcją.
Źródło: MAC, bliżej przedszkola, youtube, pinterest,
RELIGIA
Szczęść Boże
W tym pięknym miesiącu nasze myśli kierujemy do Matki Bożej.
Nie możemy jednak zapomnieć, że 1 maja obchodziliśmy wspomnienie Świętego Józefa.
Kim był święty Józef?
Zapraszam do zobaczenia krótkiego filmiku. https://www.youtube.com/watch?v=LoLoMDY_mM0
Jeżeli dzieci mają taką możliwość zachęcam, aby wydrukować i pokolorować obrazek przedstawiający Świętego Józefa. https://www.maluchy.pl/kolorowanki/kolorowanka-975-Święty-józef.html
Módlmy się do Świętego Józefa opiekuna w intencji naszych rodzin .
katechetka M. Adamik
Żaby - poniedziałek 11.05.2020R
Drogi przedszkolaku, rozpoczynamy kolejny tydzień.
Pamiętasz jak nazywa się dzień, w którym zawsze po weekendzie przychodzimy do przedszkola? Tak, dzisiaj też jest poniedziałek. Przypomnij sobie nazwy dni tygodnia. A teraz pomyśl, jaka jest teraz pora roku? (Taka pora, gdy wszystko budzi się do życia po Zimie). Pamiętasz ile mamy miesięcy? Policz: styczeń, luty….. Czy wiesz jaki teraz mamy miesiąc?
W tym tygodniu będziemy rozmawiać o łące. Pomyśl, jakie zwierzęta żyją na łące? Może łatwej będzie Ci wymienić kilka z nich, gdy rozwiążesz zagadki. Po rozwiązaniu zagadek, wymień je.
Małe zwierzątko, sił ma niewiele,
A kopie w ziemi długie tunele...(kret)
Nie chodzą, lecz skaczą,
nad stawem mieszkają.
Gdy wieczór zapadnie
na głosy śpiewają...(żaby)
O nocleg nie prosi
wędruje po świecie,
bo swój domek nosi
na własnym grzbiecie...(ślimak)
Ten dobrze nam znany robaczek ma bardzo szykowny kubraczek,
kubraczek wytworny, czerwony, czarnymi kropkami zdobiony. (biedronka)
- Posłuchaj opowiadania „O żabkach w czerwonych czapkach” H. Bechlerowej. Odpowiedz na pytania.
Mieszkały żabki w zielonej dolinie - Rechotka i Zielona Łapka.
Zielona Łapka rozglądała się wokoło, patrzyła na zieloną trawę, na zielona wodę, na swój zielony płaszczyk..... Ach, jak nudno! wszystko takie zielone...
-brzydki jest ten mój płaszczyk! Nie chcę takiego!.
Taki mak polny ma czerwoną sukienkę, a grzyb śliczny czerwony kapelusz...a ...biedronki mają czerwone ubranka.
Może urządzimy zabawę i zaprosimy biedronki, muchomory. Będzie nam wesoło. Żabki wywiesiły takie ogłoszenie.
„ Kto ma kolor czerwony,
Jest dziś pięknie proszony,
Niech przyjdzie, niech przyleci,
Kto ma czerwony berecik,
Czerwony płaszczyk
Czerwony krawat
Będzie wesoła zabawa!”.
Zapraszają z ukłonem - Żabki Zielone.
I wywiesiły takie oto zaproszenie.
Nie upłynęła godzina - przyleciała pliszka. Przeczytała, machnęła ogonkiem - To nie dla mnie!. Nie mam czerwonej czapki. Przyleciały wróble - To nie dla nas!. Nie nosimy czerwonych kapeluszy. Przyleciał gil - mam czerwone piórka. To mnie zapraszają. Przyjdę na bal.
I oto przyszli na bal pierwsi goście: biedronka, gil, muchomor.
- Witajcie, witajcie - mówi Zielona Łapka.
Potem zaczęła się wielka uczta. Żabki podają sok z kwiatów, rosę z łąki. Kiedy goście częstowali się podanymi smakołykami, żabki w tym czasie przymierzały piękne czerwone kapelusze, płaszczyki swoich gości. Potem świerszczyk zagrał na swoich skrzypeczkach i zaczęły się tańce. Aż tu nagle rozległo się kle, kle, kle! - Bocian ! krzyknęły żabki przerażone. Kto go tu zaprosił?. Wtedy odezwał się bocian - A moje czerwone pończochy?. Napisałyście przecież wyraźnie : Kto ma kolor czerwony, jest dziś pięknie proszony....
Ale żabki nie przywitały gościa w czerwonych pończochach. Uciekły. Schowały się w trawie. Myślą, że są już bezpieczne. Ale zapomniały, że wystroiły się w czerwone kapelusiki. A tu bociek coraz bliżej. Podśpiewuje sobie wesoło. -Nie skryjesz się żabko w zielu, widzę przecież twój kapelusz!. Dopiero teraz żabki zobaczyły go. Jedna myk - ukryła się w zielonych liściach. Ale bociek dobrze ją widzi i śpiewa swoje: Nie uciekniesz ! Tam w zieleni twój kapelusz się czerwieni!.`
Hop - skoczyła Zielona Łapka w zielony tatarak. Bociek już przy niej. Żabko wszędzie cię zobaczę, masz czapeczkę niby maczek.
Mądra, stara żaba ukryła się pod wielkim, zielonym liściem zdążyła krzyknąć przerażona: - zrzućcie prędko te czerwone stroje!. Pospadały w trawę porzucone w pośpiechu kapelusze. A żabki w swoich starych zielonych płaszczykach - hop! Pod zielony liść, w zieloną trawę.
Pytania do opowiadania:
- O czym było opowiadanie?
- Jak miały na imię żabki występujące w opowiadaniu?
- Dlaczego chciały zmienić swoje stroje?
- Kto napisał ogłoszenie?
- Kogo żabki zaprosiły na zabawę?
- Kogo nie zaprosiły?
- Kto ostrzegał żabki?
- Jakie stroje uszyły żabki?
- Czy to był dobry pomysł?
- Dlaczego kolor zielony jest odpowiedni dla żabek?
- Zabawa artykulacyjna na podstawie wiersza „Żaby” - rodzic czyta wiersz, a dziecko patrząc do lustra/lusterka wykonuje ćwiczenia.
Pewna żaba, chociaż mała
raz na spacer się wybrała.
Ja z języka żabkę zrobię,
niechaj w buzi skacze sobie.
W prawo, w lewo, w górę w dół,
Wreszcie złożył się na pół.
Po kamykach przeskakuje,
górne ząbki porachuje.
Gdy spragniona żabka była,
chłodnej wody się napiła,
Pocmokała, pomlaskała,
pyszczek żabi oblizała.
Teraz sobie smacznie śpi,
chrapiąc mocno, tak jak Ty.
3.Posłuchaj ciekawostek na temat żab.
Nie wszystkie żaby są zielone. Niektóre są różnokolorowe z czerwonymi, brązowymi, a nawet niebieskimi plamkami. Żaby nie lubią przebywać zbyt długo na słońcu, bo wysusza im to skórę. Nigdy nie piją wody jamą gębową (ustami). A jak to robią, czy wiesz? Woda przecieka przez ich skórę. A oto kilka zdjęć żabek. Prawda że piękne?
4. Zabawa z piosenką pt: „Była sobie żabka mała” - osłuchaj się z piosenką, spróbuj nauczyć się jej na pamięć, możesz trochę się poruszać.
Posłuchaj jaki będzie morał piosenki (pouczający wniosek, nauka na przyszłość).
https://www.youtube.com/watch?v=u0sql4bx4PI
- Była sobie żabka mała.
RE-RE, KUM-KUM, RE-RE, KUM-KUM,
co mamy nie słuchała.
RE-RE, KUM-KUM, bęc.
2. Na spacery wychodziła
RE-RE, KUM-KUM, RE-RE, KUM-KUM,
innym żabkom się dziwiła.
RE-RE, KUM-KUM, bęc.
3. Ostrzegała ją mamusia
RE-RE, KUM-KUM, RE-RE, KUM-KUM,
by zważała na bociusia
RE-RE, KUM-KUM, bęc.
4. A na brzegu stare żaby
RE-RE, KUM-KUM, RE-RE, KUM-KUM,
rajcowały jak te baby
RE-RE, KUM-KUM, bęc.
5. Jedna drugiej w ucho kwacze
RE-RE, KUM-KUM, RE-RE, KUM-KUM,
jak ta mała pięknie skacze
RE-RE, KUM-KUM, bęc.
6. Zjadła żabka parę muszek
RE-RE, KUM-KUM, RE-RE, KUM-KUM,
i po trawie ciągnie brzuszek
RE-RE, KUM-KUM, bęc.
7. Przyszedł bocian niespodzianie
RE-RE, KUM-KUM, RE-RE, KUM-KUM,
i zjadł żabkę na śniadanie
RE-RE, KUM-KUM, bęc.
8. Teraz stare żaby płaczą
RE-RE, KUM-KUM,
RE-RE, KUM-KUM,
że jej więcej nie zobaczą
RE-RE, KUM-KUM, bęc
9. Taki z tego morał mamy
RE-RE, KUM-KUM
RE-RE, KUM-KUM
trzeba zawsze słuchać mamy
RE-RE, KUM-KUM, bęc./ x2`
5.Propozycja wykonania pracy plastycznej „ŻABKA”
Potrzebne będą: papier zielony, czarny, ołówek, nożyczki, klej, skrawki bibułki niebieskiej/niebieski materiał/niebieski papier.
Przygotuj 6 kół zielonych (2 duże, 2 średnie, 2 małe) i 2 czarne kółeczka. Poszukaj w domu czegoś, co ma kształt koła: miseczka, kubek, szklanka - dzięki temu odrysujesz ładne koła. Gdy już wszystkie koła są odrysowane, wytnij je, staraj się zrobić to dokładnie. Przygotowane koła posłużą nam do wykonania obrazka żaby. Możesz wykonać ją tak jak na ilustracji poniżej, albo stworzyć swoją oryginalną żabę. Na koniec doklej z niebieskiej bibułki/papieru (kulki, paski) staw, aby żabka mogła się ochłodzić.
- Zabawa ruchowa „Żabki skaczą przez źdźbła trawy”
Rozkładamy kilka butelek z wodą, co pewien odstęp. Dziecko pokonuje trasę, wykonując przeskoki obunóż nad przeszkodami. Życzę wesołej zabawy.
miasto czy wieś? - piątek 08.05.2020r
Drogi Przedszkolaku!
Ciekawe, czy wiecie: Czyżowice to wieś czy miasto? Brawo! Czyżowice to wieś. Dzisiaj dowiecie się, czym różni się wieś od miasta.
- Ćwiczenie „Sprytne stopy”.
- Dziecko w siadzie prostym podpartym, butelkę ma ułożoną pomiędzy stopami (pionowo) i przenosi ją raz na prawą stronę, raz na lewą.
- Dziecko wałkuje butelkę raz jedną, raz drugą stopą.
- Dziecko w siadzie podpartym chwyta stopami butelkę i podnosi ją do góry.
- Ćwiczenie twórcze „Nowe ulice”
Przypomnij sobie nazwę ulicy, na której znajduje sie Twój dom, a teraz spróbuj wymyślić nazwy ulic, które pochodzą od owoców (np. Cytrynowa, Bananowa), słodyczy (np. Czekoladowa, Herbatnikowa), warzyw itp.
- Słuchanie wiersza Małgorzaty Strękowskiej-Zaremby Małe miasteczko.
W małym miasteczku nie ma wieżowców,
schodów ruchomych ni zoo,
lecz drzew tu więcej,
kwiatów i ptaków, które śpiewają wesoło.
Dokoła rynku stoi rząd domów
w siedmiu kolorach tęczy;
ruch jest nieduży, spokojnie, miło,
czasami pszczoła zabrzęczy.
Czyste powietrze pachnie zielenią,
na niebie świeci słoneczko,
wszędzie jest blisko,
ludzie się znają, dbają o swoje miasteczko.
- Rozmowa na temat wiersza.
Rodzic pyta:
− Jak wygląda małe miasteczko?
− Jakie są plusy mieszkania w małym miasteczku?
- Wskazywanie różnic między miasteczkiem (wsią), a dużym miastem.
- Czym różnią się ulice wsi i miasta? W jakich domach mieszkają ludzie na wsi, a w jakich w mieście? Co znajduje się na ulicach wsi, a co na ulicach miasta? Odpowiedź na te i inne pytania poznacie podczas oglądania filmu edukacyjnego z Jedynkowego Przedszkola pt.: „Wieś i miasto” https://www.youtube.com/watch?v=RKxwNYHxgmM
- Co kojarzy Wam się z dużym miastem? A co z małą miejscowością? Odszukaj różnice na poniższych obrazkach.
- Zabawa konstrukcyjna
Dziecko buduje różne domy z klocków. Następnie porównuje powstałe budowle, wykorzystuje następujące pojęcia: wysoki, niski, wyższy, niższy. Dziecko zachęca do kupna powstałego domu poprzez reklamę. Poszukują jak największej liczby argumentów przekonujących potencjalnych klientów do zainteresowania się danym budynkiem.
- A teraz zabawa pt: „Prawda/fałsz” -Zadaniem dzieci jest odpowiedzenie, czy zdanie wypowiedziane przez rodzica jest prawdziwe czy fałszywe?
Na wsi jeżdżą tramwaje.
Na wsi można spotkać dużo zwierząt gospodarczych.
W mieście ludzie mieszkają w blokach.
Na wsi jeździ mniej aut niż w mieście.
Na wsi jest dużo sadów i ogrodów.
mój dom- czwartek 07.05.2020r
Witajcie! O czym dzisiaj będziemy rozmawiać, rozwiąż zagadkę (podziel rozwiązanie na sylaby lub głoski, jaka jest pierwsza i ostatnia głoska?)
"Kto odgadnie, co to jest?
Mieszka tam mama, tata i pies,
Mieszkasz tam ty i brat twój (siostra twoja) też,
to miejsce dla ciebie ważne jest. (dom)
- „Różne domy”- Zobacz ilustrację przedstawiającą różne domy. Wskaż ten, który najbardziej przypomina twój własny.
- Jak myślisz kto mieszka w tych domach, w którym domu chciałbyś mieszkać?
Jak rozumiesz powiedzenie „Wszędzie dobrze, ale w domu najlepiej” ?
- „Mój dom” - opowiedz jak wygląda Twój dom (mieszkanie)? W jakim jest kolorze, czy jest duży czy mały? Czy wokół domu jest ogród? Ile dom, w którym mieszkasz ma okien, jaki jest dach? Kto z Tobą mieszka?
- Praca plastyczna „Dom z figur geometrycznych”
Potrzebne będą: kolorowy papier, nożyczki, klej, kredki. Rodzic może wykonać szablony figur geometrycznych(tj. koło, kwadrat, prostokąt, trójkąt). Zadaniem dziecka jest wtedy odrysowanie przygotowanych przez rodzica figur, wycięcie ich i stworzenie domu. Dziecko może również samodzielnie wykonać potrzebne szablony figur. Jak już „dom z figur” będzie gotowy, dziecko może wg własnego pomysłu go ozdobić, dorysować ogród, plac zabaw wokół domu itp.
- „Pomieszczenia w domu” - praca z obrazkiem. Obejrzyj obrazek i nazwij pomieszczenia (kuchnia, łazienka, pokój, sypialnia itp.,) Drogi przedszkolaku, pomyśl jakie pomieszczenia znajdują się u Ciebie w domu i spróbuj wymienić te, które są na parterze i te które są na piętrze. Które pomieszczenie jest największe, a które najmniejsze? Czy w Twoim domu jest piwnica, strych?
- „Odgłosy domu” - ćwiczenia słuchowe. Rozpoznaj i nazwij odgłosy urządzeń domowych (odkurzacz, telefon, suszarka do włosów, radio, golarka, pralka). Jeżeli dziecko będzie miało problem, można narysować na kartce urządzenia, dziecko skreśla te, które dobrze rozpoznało. Plik do pobrania na e-mailu.
- Na zakończenie zadanie sprawdzające pamięć wzrokową. Gotowi?
Drogi Przedszkolaku, popatrz uważnie na obrazek. Co przedstawia? Skup się i postaraj się zapamiętać jak najwięcej. Spróbuj odpowiedzieć na pytania, które zada Ci mama.
- Jakie pomieszczenie jest na zdjęciu ?
- Kuchnia
- Pokój dziecięcy
- Sypialnia
- Czy jest w pokoju dywan?
- Gdzie leży piłka?
- Pod biurkiem
- Obok komody
- Obok regału
- Jaka zabawka leży na środku pokoju?
- Piesek
- Kotek
- Krab
- Co jest na komodzie?
- Miś
- Auto
- Pojemnik z kredkami
- Ile okien jest w pokoju?
- Jakie litery i cyfry są namalowane na ścianie?
Jeśli trzeba, pokaż dziecku ponownie ilustrację. Możesz też zmienić pytania, dostosowując je do możliwości dziecka. Jeśli dziecku pytania sprawiają trudność, podpowiadaj, naprowadzaj na właściwą odpowiedź.
herb mojej miejscowości - środa 06.05.2020r
Dzień dobry Rodzice, Witajcie Przedszkolaki!
- „Droga do domu” - zabawa ruchowa z elementem równowagi. Drodzy Rodzice, rozłóżcie na podłodze grubą wstążkę lub sznurek - to będzie droga. Niech dziecko po niej przejdzie starając się kłaść stopę za stopą, tak, by nie wypaść z drogi. Droga nie musi być prosta, może mieć liczne zakręty.
- Herb mojej miejscowości.
Warto opowiedzieć troszkę dziecku o miejscu, w którym mieszkamy.
Gmina Gorzyce w której mieszkamy liczy 12 sołectw: Gorzyce, Gorzyczki, Czyżowice, Bełsznica, Bluszczów, Odra, Olza, Osiny, Rogów, Turza Śl., Uchylsko, Kolonia Fryderyk. Niektóre nazwy miejscowości są znane dzieciom - mieszkają tam ich wujkowie, ciocie, koledzy, koleżanki.
Herb Gminy Gorzyce
POLECENIA DLA DZIECKA:
- Zapytaj dziecko, co przedstawia herb Gminy Gorzyce?
Można powiedzieć dziecku, że miejsce jego zamieszkania to dla niego (jak i dla was rodziców) tak zwana mała ojczyzna - miejsce, z którym ktoś jest związany emocjonalnie, bo się w nim urodził, wychował lub mieszka.
- Czy wie jak nazywa się miejscowość, w której mieszka?
- Poproś dziecko, aby podzieliło wyraz Czyżowice na sylaby.
- Jaką głoskę słyszymy na początku wyrazu, jaką na końcu.
Dziecko może wykonać herb swojej miejscowości za pomocą kredek, farb, kolorowego papieru.
- Ciekawe miejsca w mojej miejscowości - Drogi Rodzicu, porozmawiaj
z dzieckiem na temat miejsc w naszej miejscowości, które należy w późniejszym czasie koniecznie odwiedzić. Można wykorzystać zdjęcia, pocztówki znajdujące się w domach - jeśli takich nie posiadamy możemy skorzystać z linku, który był wczoraj podany. - Zabawa rozwijająca pamięć i koncentrację „Domino ruchowe”.
Zabawa w parach rodzic - dziecko. Rodzic pokazuje dowolny ruch, np. klaśnięcie w dłonie. Dziecko powtarza jego ruch i dodaje własny. Rodzic powtarza oba gesty i dodaje kolejny, zabawę kontynuujemy dalej. W ten sposób każdy powtarza gesty, ruchy swojego poprzednika i uzupełnia je własnym.
- Zabawa z rymowanką „Miejscowość swoją znamy, miejscowość swą kochamy”.
Dziecko wypowiada rymowankę „Miejscowość swoją znamy, miejscowość swą kochamy”: cicho, głośno, rytmizuje je prostym, wymyślonym przez siebie ruchem (np.: klaskanie, tupanie, podskoki), śpiewa na własną melodię.
moja miejscowość - wtorek 05.05.2020r
W zeszłym tygodniu przypominaliśmy sobie informacje o Polsce - naszej Ojczyźnie. W tym tygodniu dalej będziemy o niej rozmawiać, bo miejscowość, w której mieszkasz to też kawałek Polski - taka „mała ojczyzna”. Przypomnij sobie nazwę miejscowości. Wspólnie z rodzicami spróbuj odnaleźć ją na mapie (na mapie zaznaczono niebieskim punktem). Zobacz gdzie jest Warszawa - stolica Polski? Jest blisko czy daleko Czyżowic?
- Zabawa ruchowa utrwalająca prawą i lewą stronę ciała. Można zawiązać dziecku wstążkę na prawą rękę.
To jest moja prawa ręka, a to lewa - proszę.
Prawą rękę trzymam w górze, a lewą podnoszę.
To jest moja prawa noga, a to lewa - proszę.
Prawą nogą tupnę sobie, na lewej podskoczę.
- Posłuchaj wiersza i odpowiedz na pytania „Droga do przedszkola” B. Forma
Codziennie wczesnym rankiem, zawsze drogą tą samą.
Do przedszkola maszeruję, razem ze swoją mamą.
Mijam skrzyżowanie, sklepy, park i szkołę,
potem kilka domów i widzę przedszkole.
Chociaż jestem mały, to swój adres znam.
Do domu potrafię drogę wskazać sam.
- Gdzie codziennie chodzi osoba (dziecko), o której mowa w wierszu?
- Co mija po drodze?
- Z kim chodzi do przedszkola?
- Jak wygląda Twoja droga do przedszkola?
- Co mijasz po drodze?
- Z kim chodzisz do przedszkola?
- Zabawa „Spacer krętą uliczką” (będzie potrzebna apaszka do zawiązania oczu)
Drogi Przedszkolaku! Mama zawiązuje Tobie oczy, a sama będzie Twoim przewodnikiem, który prowadzi Cię po pokoju, jak po uliczce. Mama trzymając Cię za rękę określa kierunek, w którym będziesz się poruszał np.: zrób 2 kroki prosto,3 w prawo, 5 prosto, 4 w lewo itd.
- Zabawa matematyczna - Przygotuj małe guziki/ makaron/ kamyczki/klocki i spróbuj ułożyć tyle elementów, ile wskazuje liczba. (Liczby zapisujemy na kartce lub kilku małych karteczkach - dziecko może losować karteczki) Zakres liczbowy dostosowujemy do umiejętności dziecka.
- Każdy z nas powinien wiedzieć jak się nazywa i gdzie mieszka. Spróbuj dokończyć zdania.
Nazywam się… Mieszkam w … przy ulicy… a numer mojego domu to…? (A czy wiesz gdzie na Twoim domu/płocie wisi ten numer?
- Obejrzyj obrazki, czy rozpoznajesz te miejsca?
Przy okazji można zapytać dziecko o miejsca, które są wg niego ciekawe i warte zobaczenia w miejscowości, w której mieszka. Zwracamy uwagę, aby dziecko mówiło całymi zdaniami.
dzień strażaka - poniedziałek 04.05.2020r
- Gimnastyka z woreczkiem ryżu- każdy strażak musi być dzielny, ale również silny i Ty też spróbuj ćwiczyć jak strażak, wykonaj kilka ćwiczeń. (Należy przygotować trochę miejsca w pokoju, ćwiczenia można wykonywać również na dworze)
- Daj woreczek na głowę i idź przed siebie, a później idź do tyłu,
- Przekładaj woreczek dookoła brzucha, z ręki do ręki,
- Daj woreczek na plecy (pochyl się) i idź do przodu (postaraj się, aby twój woreczek nie spadł)
- Usiądź - nogi proste, włóż woreczek między stopy, połóż się i spróbuj przenieść woreczek za głowę (i tak kilka razy)
- Stań z woreczkiem na głowie, gdy mama klaśnie w dłonie, wtedy kucasz i znów wstajesz (kilka razy)
- Dajemy woreczek między kolana i skaczemy
- Prezentacja - obejrzyjcie wspólnie prezentację a później rodzic zadaje pytania na temat pracy strażaka (prezentacja znajduje się na e-mail).
- Na czym polega praca strażaka?
- Z jakimi zagrożeniami jest związana, czy strażak tylko gasi pożary, czy robi coś jeszcze?
- Jakie cechy charakteru powinien posiadać strażak?
- „Wąż - pomocnik” - ćwiczenia języka (Justyna Niedbała) - dziecko wykonuje gimnastykę buzi powoli i dokładnie- rodzic pokazuje
Strażacki wąż spał sobie spokojnie głębokim snem (język leży płasko na dnie jamy ustnej). W pewnym momencie usłyszał sygnał alarmowy dobiegający z remizy strażackiej (i-o, i-o, i-o). Zaczął się wiercić (przesuwamy czubkiem języka po dolnych zębach), zaczął się kręcić (przesuwamy czubkiem języka po górnych zębach), rozejrzał się dookoła (język przesuwa się między policzkami- wypycha lewy/prawy policzek). Syrena alarmowa z cichej (i-o, i-o, i-o - cicho) stawała się coraz głośniejsza (i-o, i-o, i-o - głośno), a strażacki wąż nie mógł się doczekać, żeby zobaczyć, co się dzieje na zewnątrz (przesuwamy język między delikatnie zaciśniętymi zębami). Musiał jednak czekać na dzielną strażacką dłoń i z nudów syczał niecierpliwie (sssssssss…). W końcu strażak wyjął węża, a on zatańczył uradowany, gasząc płomienie (język podnosi się do podniebienia górnego- chwilkę przytrzymujemy i opada w dół - i tak 3 razy).
- Gwałtu, rety! - zabawa w oparciu o fragment wiersza Władysława Broniewskiego "Pożar"
Gwałtu, rety! Dom się pali! rytmiczne klaskanie w otwarte dłonie
Już strażacy przyjechali. szybkie przesunięcie prawą dłonią od ramienia po dłoń
lewej ręki
Prędko wleźli po drabinie naprzemienne układanie dłoni na dłoni w górę
i stanęli przy kominie. wyciągnięcie obydwu rąk wysoko nad głowę
- Wykonanie domowej gaśnicy- eksperyment
Praca strażaka jest bardzo niebezpieczna, bo strażak ratując ludziom życie, jest narażony na wiele niebezpieczeństw, w swojej pracy często wykorzystuje gaśnicę.
Między sokiem z cytryny, a sodą oczyszczoną zachodzi reakcja chemiczna w wyniku, której powstaje piana i gaz, która działa jak gaśnica.Można sodę wsypać do butelki i wycisnąć cytrynę. Zamknąć otwór butelki przez nałożenie na niego balonu. Obserwujemy efekt doświadczenia, jakim jest pęczniejący balon oraz piana wewnątrz butelki. Aby piana z gaśnicy mogła wydostać się na zewnątrz potrzebny jest gaz, który ją wypchnie.
- Posłuchaj piosenki o strażakach, przypomnij sobie numer alarmowy (998). Czy pamiętasz jeden ogólny numer, dzięki któremu powiadamiasz wszystkie służby ratunkowe ? (112) https://www.youtube.com/watch?v=yv0YdFZHmgM
- Laurka dla Strażaka! - Przygotuj laurkę dla naszych dzielnych strażaków.
W Czyżowicach strażacy mają swoją siedzibę, czy wiesz gdzie? Drogi rodzicu, wspólnie z dzieckiem możesz wykonać piękną kartkę dla naszych czyżowickich strażaków, a my opublikujemy ją na naszej stronie/fb przedszkola - z pewnością będzie to piękna niespodzianka.
Laurka Wojtka
jestem europejczykiem - 30.04.2020
- Poznaliśmy już flagę Polski. Flaga Polski ma dwa kolory; na górze…..?na dole……………? Na godle Polski znajduje się…. ,a teraz spróbuj zanucić hymn Polski. Każde państwo ma swoją flagę, więc gdy wybierasz się na wakacje do innego kraju (na razie pozostaje nam zwiedzanie wirtualne, jeśli chcesz się czegoś dowiedzieć o innym państwie to wspólnie z rodzicem, wybierz się w podróż -https://europa.eu/learning-corner/the-eu-whats-it-all-about_pl),możesz przed wyjazdem dowiedzieć się czegoś o tym państwie, poznać jego flagę, hymn, kulturę. A teraz spójrz na flagę (flaga UE znajduje się na e-mailu), czy wiesz, co to za flaga? To flaga Unii Europejskiej. Jakie ma kolory? Policz, ile jest na niej gwiazdek ? Co Ci przypomina flaga UE? (może niebo, na którym jest pełno gwiazd?)
- Jesteśmy Polakami, ale też Europejczykami. Mieszkamy w Polsce, a Polska leży w Europie. (spójrz na mapę) Od 1 maja 2004 roku należymy do Unii Europejskiej. To takie wspólnota państw, które chcą dbać o siebie, swobodnie wymieniać się towarami, pomagać sobie w trudnych czasach. Jeśli chcesz dowiedzieć się czegoś więcej o Unii Europejskiej, zobacz bajkę. https://www.youtube.com/watch?v=jXIgRJXt1Q4
- Zabawa matematyczna- podróż po Europie. Przygotuj liczmany (nakrętki, klocki, kredki).
- W autobusie jechały 3 dziewczynki i 5 chłopców. Ile dzieci jechało na wycieczkę?
- Do pociągu weszło 10 osób. Na stacji we Francji wysiadło 3 pasażerów. Ile osób jest teraz w pociągu?
- Do pociągu weszło 7 osób, na stacji w Hiszpanii wsiadł 1 pan, z kolei we Włoszech dosiadły się 2 osoby. Ile osób podróżuje pociągiem?
- Czy znasz już jakieś flagi innych państw? Znajdź parę
https://europa.eu/learning-corner/match-the-flags_pl
- W języku polskim na powitanie mówimy dzień dobry. A jak dzień dobry mówi się w innych krajach Unii Europejskiej? Może znasz już jakiś zwrot? Na e-mailu znajduje się piosenka - przypomnij sobie co to za utwór. Ciekawe, czy go pamiętasz?
- angielski: Good morning
- czeski: Dobrý den
- grecki: Kaliméra
- hiszpański: Buenos días
- niemiecki: Guten Morgen / Guten Tag
- włoski: Buongiorno
wARSZAWA- STOLICA POLSKI - 29.04.2020
- Drogi Rodzicu, wyjaśnij dziecku co to jest „STOLICA” (miasto, w którym znajdują się najważniejsze urzędy państwowe będące siedzibą władz). Można dziecku przy okazji pokazać wirtualną Warszawę. http://www.warszawa360.pl/ http://www.holoit.com/warsaw/pl
- Przeczytaj dziecku legendę o Warsie i Sawie. Poznaj legendę o powstaniu Warszawy - stolicy Polski, czyli najważniejszym mieście w państwie.
Dawno, bardzo dawno temu nad brzegiem Wisły mieszkał młody rybak Wars. Któregoś dnia, gdy szedł nad rzekę, by zarzucić sieci, usłyszał piosenkę:
Siedem fal mnie strzeże i siedem błyskawic.
Kto się ich nie lęka, niech się tutaj zjawi.
Piosenkę śpiewała dziewczyna. A głos miała tak piękny, słodki i dźwięczny, że Wars nie zawahał się ani chwili:
- Nie boję się niczego! - zawołał.
Wskoczył do swojej łodzi i popłynął. Ledwo jednak odbił od brzegu, rozpętała się straszliwa burza.
- Roztrzaskamy ci wiosła! - syczały błyskawice.
- Porwę twoje sieci na strzępy! - ryczał wicher.
- Zatopimy łódź! - groziły fale.
Ale Wars płynął tak szybko, że ani wicher, ani fale, ani błyskawice nie mogły go dogonić. Kiedy był już na środku rzeki, wśród wzburzonych fal ujrzał dziwną postać: pół rybę, pół dziewczynę. Była to syrena. Zdziwił się Wars. Podpłynął bliżej. Wyciągnął rękę. Syrena podała mu tarczę i miecz. I nagle... zmieniła się w piękną dziewczynę.
- Na imię mam Sawa - powiedziała. - Teraz ty broń mnie, rzeki i miasta.
A potem było jak w bajce: Żyli długo i szczęśliwie dzielny Wars i piękna Sawa. Rosło miasto nad Wisłą, dzielna, piękna Warszawa. Fale płyną jak dawniej. Wiatr powtarza piosenkę. Jaki herb ma Warszawa? Syrenkę!
- Kto mieszkał nad brzegiem Wisły?
- Kto śpiewał piosenkę, którą usłyszał Wars?
- Co się stało, kiedy Wars wypłynął na poszukiwanie Sawy?
- Jakie miasto założyli Wars i Sawa?
- Jaki herb ma Warszawa ?
- Zabawa słowna „Jedzie pociąg do Warszawy i wiezie w wagonach przedmioty na głoskę np. „A”
Dziecko wymienia jak najwięcej przedmiotów, w których nazwach na początku słyszymy głoskę „A”. Raz głoskę wybiera rodzic, raz dziecko.
- Zabawa z kostkami „BINGO”.
Do zabawy potrzebujemy jedną lub dwie kostki z oczkami w zależności od tego, czy liczymy do 6, czy do 12.
Rodzic lub dziecko rzuca kostką i w zależności, ile oczek wypadnie, taką liczbę zaznacza na swojej tabeli. Wygrywa osoba, która zakreśli/zakoloruje w pionie lub w poziomie 3.
- Zachęcam Was do zrobienia wiatraczka z papieru - sprawdźcie, czy nie macie może w domu kartek w kolorze czerwonym (z drugiej białym). Wiatraczek będzie miał wtedy barwy narodowe :-)
Potrzebne będą: kartki papieru, patyczek, kawałek gumki do mazania lub korek.
Instrukcja wykonania znajduje sie na stronie https://www.youtube.com/watch?v=xuz9EwXiu