GRUPA ZAJĄCZKI
8 Czerwca 2020Drodzy Rodzice grupy ZAJĄCZKI!
W związku z zaistniałą sytuacją epidemiczną, która zmusiła nas do pozostania w domach - zapraszam do wspólnych działań edukacyjnych. Aby ten czas przerwy był czasem indywidualnego rozwoju każdego dziecka, pracujmy na miarę możliwości psychofizycznych dziecka, poprzez dostosowanie ilości wykonywanych ćwiczeń oraz trudności. Codziennie na stronie będą zamieszczane tematy dnia oraz propozycje zabaw i ćwiczeń. Prace plastyczne, które zostaną wykonane w tym czasie można gromadzić w teczce, a po powrocie do przedszkola wspólnie zobaczymy nasze efekty.
Zapraszam do kontaktu i dzielenia się zdjęciami z różnych aktywności na adres email:
POŻEGNANIA TO JUŻ CZAS - PIĄTEK 26.06.2020R
- Wakacyjne kalambury
Proponuję krótką zabawę w kalambury. Zadaniem każdego przedszkolaka będzie pokazanie, co chciałby robić w wakacje. Przypominamy dziecku, że podczas tej zabawy nie może wydawać żadnych dźwięków.
- Zadanie matematyczne. Obejrzyj dokładnie obrazek.
Spróbujcie odpowiedzieć na pytania:
- Co robią dzieci?
- Co na obrazku jest najwyżej a co najniżej?
- Jak nazywają się drzewa na obrazku? Policz ile ich jest?
- Nazwij znalezione zabawki. Ile jest piłek? Ile jest wiaderek? Pokaż największą piłkę.
- Znajdź wszystkie chmury. Ile ich jest?
- Policz wszystkie dzieci.
- Jakiego koloru są parasole?
- Wakacyjne plany
Czy masz już wakacyjne plany? Odpowiadając na pytanie pamiętaj, aby mówić całymi zdaniami.
Wykonaj zadania w KSIĄŻCE FIOLETOWEJ s.74-75.
DZIĘKUJEMY wszystkim rodzicom za zaangażowanie i współpracę. DZIĘKUJEMY przedszkolakom za ogrom pracy, jaką wykonały przez ostatni rok, za wspólną zabawę, występy artystyczne, szczere uśmiechy, wspólne odkrywanie świata.
pani Judyta i pani Janka
letnie zabawy - czwartek 25.06.2020r
- Poranna gimnastyka- zabawa na powitanie.
1, 2, 3, 4
skłon i przysiad,
skok i siad.
Dzisiaj tak maszeruje,
aby dudnił cały świat.
5, 6, 7, 8
podskakuje każdy rad.
9, 10, 11
jaki piękny
jest ten świat.
- Bawimy się plasteliną - ćwiczenie motoryki małej. Zachęcamy dziecko do zabawy plasteliną. Dziecko formułuje różne kształty zgodnie z poleceniami rodzica, np. ulep trzy wałki. Uformuj cztery kulki. Zmień to w jedną. Co kojarzy Ci się z wakacjami? Czy potrafisz to ulepić?
- „Matematyczne lato”-zabawy matematyczne. Do zabawy potrzebne będą Wam liczmany: mogą to być guziki, fasolki lub kredki. Dziecko układa je zgodnie z treścią zadań i przelicza, np.:
- Na plaży bawi się Ania, Marta, Olek i Adrian. Ile dzieci bawi się na plaży?
- Na wycieczkę rowerową wybrali się: mama, tata, Olek, Ada, babcia Ania i dziadek Czesiek. Ile osób wybrało się na wycieczkę?
- W piaskownicy bawią się 3 dziewczynki i 7 chłopców. Ile osób bawi się
w piaskownicy? - Na placu zabaw jest 6 huśtawek dużych i 2 małe. Ile huśtawek jest na placu zabaw?
- Dzieci wybrały się na lody. Ada poprosiła o 3 gałki, a Olek o 4.Ile gałek lodów miały razem dzieci?
- Latem dużo ćwiczymy - zabawy ruchowe. Zapraszam Was do wspólnych zabaw i ćwiczeń gimnastycznych, pamiętajcie o wygodnym stroju:
- Leżymy przodem (na brzuchu) uginamy nogi w kolanach, chwytamy dłońmi za stopy, unosimy tułów i wykonujemy kołyskę. (7 razy do przodu i 7 do tyłu)
- Kręcimy skakanką (na takiej długości na jaką pozwalają nam domowe warunki)
a dziecko próbuje ją przeskoczyć. W miarę nabywanej wprawy - kręcimy coraz szybciej. - Małe kaczuszki - robimy przysiad, chwytamy się za kostki, nogi są w delikatnym rozkroku - maszerujemy do przodu, unosząc raz lewą raz prawą nogę.
- Biegamy w różnych kierunkach w tempie podanym przez nas na dowolnym instrumencie, może być przy poznanej piosence. Na sygnał, czyli np. mocne uderzenie w instrument/ pauzę w piosence, zatrzymujemy się i wykonujemy okrężne ruchy ramionami, tzw. skrzydła wiatraka.
- Leżymy bokiem, podpieramy na jednej ręce i obchodzimy nogami po obwodzie koła (jedno koło w jedną stronę, następnie zmieniamy rękę i zataczamy koło w drugą stronę).
- Ćwiczenie uspokajające „Niedźwiedź zasypia” - siadamy skuleni, głowa zbliżona do kolan - wydech. Następnie siadamy, w siadzie prostym, ramiona wznosimy w górę - wdech.
kolory lata - środa 24.06.2020r
1.Wiesz już, że aktualnie mamy porę roku LATO. To teraz drogi przedszkolaku, powiedz jakie są kolory lata.
Rodzic kładzie przed dzieckiem kartki różnych kolorów (lub przedmioty w różnych kolorach). Dziecko podaje nazwy kolorów i mówi z czym mu się kojarzą te kolory (co jest związane z latem).
- „Znam kolory”- po wysłuchaniu piosenki wymień usłyszane kolory i powiedz co jest żółte, czerwone, niebieskie i zielone. https://www.youtube.com/watch?v=owzja2wW8Nk
3.„Gra w kolory” - zabawa orientacyjno-porządkowa. Dziecko maszeruje, podskakuje lub biega po pokoju w rytm dowolnej muzyki. Gdy muzyka cichnie, Rodzic głośno podaje nazwę dowolnego koloru. Dziecko musi odszukać podany kolor w pokoju i go dotknąć. Zabawa powtarzana jest kilka razy.
- „Żółty parzy”- zabawa ruchowa z elementem rzutu. Rodzic rzuca piłkę do dziecka wypowiadając nazwę jakiegoś dowolnego koloru. Dziecko musi złapać piłkę, gdy słyszy nazwy wszystkich kolorów oprócz żółtego. Jeżeli dziecko nie złapie piłki na inny kolor niż żółty lub złapie na kolor żółty, to oddaje „fant” - np. but. Na koniec zabawy dziecko musi wykupić fanty, np. śpiewając piosenkę.
5.„Kolory tęczy” - rozmowa na temat powstawania i kolejności kolorów tęczy na podstawie doświadczeń dziecka i opowiadania „Letnie opowieści - Tęcza nad morzem” M. Szczęsna.
Jedziemy nad morze, do Gdańska - rodzice, siostra, brat i ja, Ada. W Gdańsku mieszka mamy przyjaciółka - Ewa. Bardzo ją lubimy, bo rozmawia z nami jak z dorosłymi, interesuje się naszymi sprawami i zawsze, gdy o coś zapytamy, chętnie i dokładnie nam tłumaczy. Podróż szybko nam mija, bo słuchamy i śpiewamy ulubione piosenki. Mama zadaje nam zagadki, a tata rozśmiesza. Ewa wita nas na progu domu z plecakiem:
- Cześć, kochani! Cieszę się, że was widzę. Proponuję, od razu, wycieczkę nad morze, bo zapowiadają, że od jutra pogoda się zmieni i będzie padał deszcz. Pakujemy się z powrotem do samochodu - w końcu jesteśmy w Gdańsku, a rządzi tu Ewa! Tata jedzie według jej wskazówek i za chwilę jesteśmy w Sobieszewie - małej nadmorskiej miejscowości. Idziemy przez wydmy porośnięte lasami sosnowymi.
- Jak tu pięknie, odpocznijmy chwilę! - mama już rozkłada koc na polance porośniętej mchem. Wszyscy rozciągamy się na nim. Patrzymy w niebo. Suną po nim leniwie małe chmurki.
- Zobaczcie, ta przypomina bałwana, a ta smoka! - mówię, wskazując ręką chmurę.
- Oj, chyba nie! Ta chmura przypomina mi ciebie, jak wychodzisz po kąpieli w szlafroku z ręcznikiem na głowie! - jak zwykle żartuje Mati. Po krótkim odpoczynku ruszamy dalej.
- Za tą wydmą zobaczysz już morze! - mówi Ewa, a ja biegnę, bo chcę pierwsza cieszyć się tym widokiem. Staję i patrzę: od lewej do prawej strony woda, daleko przede mną statki, wyglądają jak zabawki. Łapię się za głowę - chwytam czapkę w ostatniej chwili. Co za wiatr! Idziemy wszyscy na brzeg i siadamy na piasku. Teraz już nie można cicho rozmawiać, bo zagłusza nas plusk fal.
- Chyba zaczyna kropić! - Ewa wystawia dłoń i obserwujemy padające na nią kropelki deszczu.
- Uciekamy? - pyta Karinka.
- Nie zdążymy! - Ewa wyjmuje z torebki wielki przezroczysty parasol i wszyscy chowamy się pod nim. Teraz możemy spokojnie obserwować ulewę. Nagle zza chmur wychodzi złociste słońce, ostatnie kropelki deszczu padają na parasol. Ewa strzepuje z niego resztki wody…
- Ojej, tęcza, tęcza, tęcza! Na niebie i na Ewy parasolce! Tata robi zdjęcia. Mama i Ewa, wzruszone tym widokiem, uśmiechają się do siebie. My wyliczamy, czy tęcza ma wszystkie kolory: czerwony, pomarańczowy, żółty, zielony, niebieski, granatowy, fioletowy! Zgadza się!
- Ewo, jak to się dzieje, że powstaje tęcza? - pytam zaciekawiona.
- To proste. Gdy w czasie deszczu wyjdzie słońce, jego promienie załamują się na kropelkach wody unoszących się w powietrzu. Wtedy promień słońca zamienia się w siedem barw! Nagle tęczowe zjawisko na niebie blednie, blednie i rozpływa się.
- Deszcz całkowicie zniknął, wyparował i nie ma już tęczy! Spacerujemy jeszcze długo brzegiem morza. Z Karinką zbieramy ładne kamienie. Mateusz chowa do torby wyrzucone przez morze patyki o dziwnych kształtach.
- Co będziesz z nich robił? - pytamy zdziwione.
- Zobaczycie! Wracamy do samochodu przez wydmy i las. W domu Ewy dorośli rozmawiają, wspominają, patrzą na zdjęcia. A my oglądamy zebrane nad morzem skarby. Czy już wiecie, co z patyków zrobił Mateusz?
Słuchałeś/aś uważnie opowiadania? To teraz odpowiedz na kilka pytań:
- Dokąd pojechała Ada z rodziną?
- Co obserwowali, odpoczywając na polanie?
- Co się stało, gdy usiedli nad morzem?
- Z jakich barw składa się tęcza?
- Kiedy pojawia się tęcza?
- Co zbierały dzieci nad morzem?
- Co Mateusz mógł zrobić ze swoich patyków?
5.„Jak sprowadzić tęczę?”
Połóż na stole białą kartkę papieru, w odległości ok. 10 cm (rodzice pokażą ile to jest) nad papierem trzymaj szklankę z wodą. Rodzic skieruje światło latarki na szklankę i po chwili na stole powinna pojawić się tęcza.
6. „Tęcza malowana gąbką” - praca plastyczna. Do wykonania pracy potrzebne będą tylko kolorowe farby, gąbka i biała kartka. Popatrz na filmik i zrób taką samą tęczę.
https://www.youtube.com/watch?v=1q49n6yWQos
dzień taty - wtorek 23.06.2020r
Dzisiaj ważne święto - Dzień Taty ! W przedszkolu z pewnością przygotowalibyśmy jakiś upominek i nauczylibyśmy się wiersza lub piosenki.
Ty też możesz coś przygotować dla Twojego taty: Narysujesz piękną laurkę? Albo powiesz tacie jak bardzo go kochasz i mocno przytulisz?
- "Tato, już lato!" - https://youtu.be/2nacbp-U-6A
Posłuchaj piosenki i zatańcz do niej wg własnego pomysłu.
- Z pomocą mamy zrób serduszko, ozdób je, a w środku możesz narysować tatusia, kwiatek bądź napisać STO LAT ;) Mama na pewno Ci w tym pomoże.
- Pamiętacie, że wczoraj rozpoczęło się lato, dlatego wyjdź do ogrodu poszukać oznak lata. Zachęcamy do obserwacji zmian przyrodniczych w ogrodzie lub podczas spaceru. Wspólnie z dzieckiem obserwujcie zmiany, które zachodzą na drzewach i krzewach (niech dziecko szuka owoców, opisuje ich wygląd).
- Wysłuchaj wiersza „Tato, czy już lato?” B. Szelągowska
Powiedz, proszę! Powiedz, tato,
Po czym poznać można lato?
Skąd na przykład wiadomo, że już się zaczyna?
Po prostu:
Po słodkich malinach,
Po bitej śmietanie z truskawkami,
Po kompocie z wiśniami,
Po życie, które na polach dojrzewa,
Po słowiku, co wieczorem śpiewa,
Po boćkach uczących się latać,
Po ogrodach tonących w kwiatach,
Po świerszczach koncertujących na łące,
Po wygrzewającej się na mleczu biedronce,
Po zapachu skoszonej trawy i róż,
I już!
Rodzic zada pytanie, spróbuj na nie odpowiedzieć. Jeżeli nie znasz odpowiedzi, posłuchaj wiersza jeszcze raz.
- Jakie owoce kojarzą się z latem?
- Co robią latem zwierzęta wymienione w wierszu: bociany, świerszcze, biedronki?
- Jaki zapach kojarzony jest z latem?
- Smaki lata - zabawa dydaktyczna. Rodzic przygotowuje koszyczek pełen darów lata (powinien być przesłonięty, aby dzieci nie mogły widzieć, co się w nim znajduje).
W koszyku mogą być: sałata, rzodkiewka, pomidor, ogórek, agrest, jagody, truskawki, czereśnie, porzeczki itp..
Zadaniem dziecka jest rozpoznać dary lata za pomocą zmysłu smaku oraz spróbować określić ich smak : słodki, kwaśny, słony, gorzki. Możemy poprosić, aby dziecko wymieniło nazwy innych warzyw lub owoców, które można zdobyć wczesnym latem. Można zapytać dzieci, czy wszystkie owoce i warzywa są dostępne w tym samym czasie. Dzieci mogą również opisać, do czego można wykorzystać dary lata i wspólnie można zrobić owocowy koktajl.
Wykonaj zadania KSIĄŻKA FIOLETOWA s. 74-75.
witamy lato - poniedziałek 22.06.2020r
Drogie dzieci,
To już nasz wspólny ostatni tydzień przed wakacjami, oby pogoda dopisała ponieważ dzisiaj witamy kolejna porę roku.
- Na początek poćwiczmy trochę z ruletką:
https://wordwall.net/pl/resource/1069314/gimnastyka-przedszkolaka
2.Posłuchaj wiersza czytanego przez rodzica „ Pory roku” S. Kraszewskiego:
Cztery pory ma rok cały,
Aby się nie pomieszały
Zmieniająca się przyroda
Wyznaczyła porom podział.
Wiosna niesie kwiaty,
Za nią idzie lato,
Jesień sypie kasztanami,
Zima biegnie z bałwankami.
Wiosną świeci słońce,
Lato jest gorące,
Jesień jabłka ma dojrzałe,
Zima biegnie w futrze białym.
Teraz wysłuchaj pytań i spróbuj na nie odpowiedzieć:
- O czym jest ten wiersz?
- Ile jest pór roku? Wymień je a następnie podziel je na sylaby.
- Co niesie wiosna?
- Jaka pora idzie za wiosną?
- Jakie jest lato?
- Czym sypie jesień?
- Z kim biegnie zima?
3.Teraz zastanów się jaką mamy aktualnie porę roku? Jeśli tego nie wiesz, rozwiąż zagadkę.
Ma dla wszystkich złote plaże,
chłód jeziora, w lesie cień.
A dla dzieci, jakie ma atrakcje?
Dla dzieci - słoneczne wakacje! / LATO
4.Które elementy kojarzą Ci się z latem? Wskaż palcem, nazwij i wyjaśnij dlaczego. Z jakimi innymi porami roku mogą kojarzyć się pozostałe obrazki?
5.Posłuchaj piosenki i akompaniuj do niej, weź dwa klawesyny (w zastępstwie mogą być drewniane łyżki, plastikowe miski lub klocki ) i graj nimi w rytm muzyki.
https://www.youtube.com/watch?v=7MpIAWOGhoA
Raz, dwa, raz i dwa
Słońce idzie drogą
Z górki chmurki płyną dwie
Śpieszą się jak mogą.
ref.
Hop, hop słychać w koło
Hop, hop echo woła
Po jeziorze łódka mknie
Lato płynie do nas.
Raz, dwa, raz i dwa
Nadszedł czas zabawy
Pędzi, goni w polu wiatr
Chce się bawić z nami
Raz, dwa, raz i dwa
Wiatr wesoło pląsa,
W górze, w chmurze, w ciszy pól
Dzwoni śpiew skowronka.
- Praca plastyczna „Promienie słońca”.
Do wykonania pracy potrzebne będą: 2 kartki w kolorze żółty, nożyczki, sznurek, linijka lub miara np. krawiecka.
Odrysuj i wytnij jedno kółko oraz kilka pasków różnej długości, następnie ułóż słońce z promykami. Zmierz długość promyków słońca np. za pomocą sznurka czy miarki oraz określ, który promień jest najdłuższy a który najkrótszy. Na koniec ułóż promienie od największego do najmniejszego.
Wykonaj zadania KSIĄŻKA FIOLETOWA s.76-77.
bezpieczne wakacje - piątek 19.06.2020r
1. Rodzic przygotowuje worek, do którego wkłada: apteczkę, czapkę z daszkiem, okulary przeciwsłoneczne, butelkę z wodą, krem do opalania, ochraniacze, kask na rower/rolki, telefon, odblaskowe elementy, np. kamizelka, opaski itp., atlas z grzybami. Drogi przedszkolaku, Twoim zadaniem jest nazwać wyciągnięte z worka przedmioty i podać ich zastosowanie.
- Wysłuchaj wiersza „Wakacyjne rady” W. Bodalskiej.
Głowa nie jest od parady
służyć musi dalej.
Dbaj więc o nią i osłaniaj
kiedy słońce pali.
Płynie w rzece woda
chłodna, bystra, czysta,
tylko przy dorosłych
z kąpieli korzystaj.
Jagody nieznane
gdy zobaczysz w borze -
Nie zrywaj! Nie zjadaj! -
bo zatruć się możesz.
Urządzamy grzybobranie
jaka rada stąd wynika?
Gdy jakiegoś grzyba nie znasz
nie wkładaj go do koszyka.
Biegać boso jest przyjemnie,
ale ważna rada:
- idąc na wycieczkę pieszą
dobre buty wkładaj!
Na podstawie wiersza spróbuj ustalić kodeks (zasady) bezpiecznego zachowania.
- „Pomocne znaki” - pokaz ilustracji. Na wakacjach warto zwracać uwagę na znaki, które informują, co wolno robić lub zakazują różnych aktywności ze względu na możliwe niebezpieczeństwa. Poniżej znajdują się ilustracje ze znakami, spróbuj odgadnąć co oznaczają konkretne znaki („obozowisko”, „plaża strzeżona”, „punkt informacji turystycznej”, „schronisko młodzieżowe”, „zakaz kąpieli”, „zakaz rozpalania ognisk”) oraz porównaj kształty i kolory znaków.
4. Znam swój adres - pogadanka połączona z utrwaleniem swojego adresu. Rodzic mówi kilka adresów, jeżeli usłyszysz swój adres, głośno przedstaw się z imienia i nazwiska i powtórz swój adres.
5.Zabawa dydaktyczna „Wolno czy nie wolno” - ocena prawdziwości zdań. Dziecko przygotowuje dwa koła, wycina i rysuje na jednym kole buzię uśmiechniętą, na drugim smutną.
Rodzic teraz przeczyta kilka zdań na temat odpowiedniego zachowania się podczas wakacji, twoim zadaniem jest pokazanie buźki uśmiechniętej, gdy odpowiedź na pytanie jest twierdząca(TAK), natomiast kiedy odpowiedź jest przecząca(NIE) pokaż buźkę smutną.
1)Czy w czasie burzy można chować się pod drzewem?
2) Czy można wybiegać za piłką na jezdnię?
3)Czy w czasie wakacji możemy brać słodycze od osób, których nie znamy?
4)Czy można przechodzić po pasach na czerwonym świetle?
5) Czy w czasie wakacji, spaceru można oddalać się od rodziców?
6) Czy w czasie wakacji można rozmawiać z nieznajomymi?
7)Czy możemy poprosić o pomoc policjanta, kiedy się zgubimy?
8) Czy w lesie można palić ognisko?
9)Czy na wakacjach możemy się kąpać w miejscach do tego wyznaczonych?
Wykonaj zadania KSIĄŻKA RÓŻOWA s.78-79 i KSIĄŻKA FIOLETOWA s. 77,
RELIGIA
Święty Franciszek
Drogie dzieci przed wielu laty żył wesoły młodzieniec - Franciszek.
Franciszek kochał Boga i ludzi, szanował świat, który stworzył Bóg.
Jeśli chcesz poznać historię Świętego zapraszam do obejrzenia krótkiego filmiku.
https://www.youtube.com/watch?v=rDWjqBONJic
Franciszek zrozumiał, że Jezus go woła i chce, aby służył Mu całym swoim życiem.
Narysuj zwierzę, które lubisz i podziękuj Bogu za nie.
Święty Franciszku módl się za nami.
pozdrawiam M. Adamik
wakacje nad jeziorem - czwartek 18.06.2020r
- „Przekładanie kamieni” - zabawa ruchowa z piłką. Stań wraz z rodzicem w rozkroku i ustawcie się do siebie plecami. Trzymaj piłkę przed sobą i podaj ją rodzicowi nad głową, następnie rodzic odbiera ją i podaje dołem, między nogami. Zabawę powtarzamy kilka razy wraz ze zmianą tempa.
- ,,Znam Mazury, a Ty?” - rozwiąż zagadki o Mazurach oraz miejscach i rzeczach charakterystycznych dla tej krainy. Następnie dopasuj ilustracje do poprawnych odpowiedzi oraz podziel odpowiedzi na sylaby.
Latem jest ich dużo. A gdy zaczną latać, siadają na rękach i trzeba się drapać. /komar/
Wody wcale się nie boi. Lubi pływać po jeziorze. Ale są potrzebne wiosła, by nas fala lepiej niosła. /łódka/
Jak się nazywa ten pojazd, niech ktoś z was dziś zgadnie, co pływa po jeziorze, wiatr mu dmucha w żagle! /żaglówka/
Sosnowy, dębowy, stary lub młody. Rosną w nim grzyby. Rosną i jagody. /las/
Co to za lusterko na zielonej łące? Przyglądają się w nim i chmurki i słońce. /jezioro/
- ,, Pojedziemy na Mazury” - wysłuchaj wiersza, ze zbioru M. Raczek- Bielawa.
Piękne nasze polskie morze,
piękne nasze polskie góry,
piękny Kraków, Zakopane,
równie piękne są Mazury.
To tam właśnie tego lata
na wakacje pojedziemy,
na polanie pod drzewami
duży namiot rozbijemy.
Będę z tatą łowił ryby,
w ciszy leśnej odpoczywał,
będę z mamą zbierał grzyby,
po jeziorach łódką pływał.
Gdy już będę na Mazurach
zwiedzę miasto Mikołajki
by przekonać się czy prawda,
że są piękne „tak jak z bajki”.
Krótka rozmowa na temat wiersza:
- Co można z tatą, a co z mamą robić na Mazurach?
- Jak nazywa się miasto, które warto zwiedzić będąc na Mazurach?
Zobacz na mapie ten region. Jakim kolorem na mapie zaznaczone są jeziora?
- Praca plastyczna - w filmiku zostało przestawione jak w łatwy sposób zrobić łódkę orgiami, teraz Ty spróbuj z pomocą mamy lub taty zrobić właśnie taka łódkę w wybranym przez Ciebie kolorze. https://www.youtube.com/watch?v=6QqBvy_yO_M
- „Stateczki”- ćwiczenie oddechowe.
Łódki, które wykonaliście metoda orgiami, posłużą teraz do kolejnego ćwiczenia. Rodzic napełnia duża miskę wodą, a Ty połóż łódkę na wodzie, następnie dmuchając wpraw ją w ruch.
- Piosenka do walizek i plecaków - posłuchaj piosenki https://www.youtube.com/watch?v=qleKetMP_XQ
Mam kartkę niewielką
i pędzel malutki,
namaluję na papierze
kolorowe nutki.
Ref.: Dla dziewczynek i chłopaków,
do walizek i plecaków,
na Mazury i pod chmury,
nad jeziora albo w góry.
Z tych nutek ułożę
tęczową piosenkę,
refren będzie w niej wesoły,
zwrotki uśmiechnięte.
Ref.: Dla dziewczynek i chłopaków...
Wykonaj zadania KSIĄŻKA FIOLETOWA s. 72-73 i KSIĄŻKA RÓŻOWA s.80, 64 (zapoznaj się z literą "J" czy słowo "jezioro" zaczyna się od tej litery?
wakacje w górach - środa 17.06.2020r
Dziś porozmawiamy sobie o górach. Kto z Was był w górach? Obejrzyjcie widok z kamery umieszczonej w górach. https://bialkatatrzanska.pl/multimedia/kamerki
Prosimy dziecko, aby opisało własnymi słowami widok krajobrazu w górach.
- Zabawa ruchowa „Niesiemy ciężki plecak” - dziecko z rodzicem/rodzeństwem odwracają się do siebie plecami i zaplatają ręce; jedno dziecko z pary „jest” plecakiem i daje się prowadzić drugiemu dziecku, które spaceruje po pokoju; po chwili następuje zamiana ról.
- Zabawa w echo
Dzieci powtarzają za rodzicem zdania z odpowiednim natężeniem głosu (cicho, umiarkowanym głosem, głośno).
Nadeszły wakacje.
Wędrujemy górskim szlakiem.
Kąpiemy się w morzu.
Pływamy kajakiem.
- Co zabierzemy na wycieczkę? Potrzebujemy pudełko, w którym umieszczamy kartoniki z literami. Dziecko losuje jedną literę i podaje słowo rozpoczynające się na odpowiadającą jej głoskę (jeśli dziecko nie zna liter, możemy mu podpowiedzieć). Następnie próbuje uzasadnić, w jaki sposób dana rzecz przyda się w trakcie wycieczki, np. a… jak aparat, którym będę robić zdjęcia. Pomysły na wykorzystanie różnych przedmiotów mogą być nietypowe - ważne, aby wszystko znalazło swoje zastosowanie.
Zamiast kartoników możemy dziecku wskazywać daną literę na kartce.
- Zabawa dydaktyczna „Znam...”
Przypominamy dziecku, że nigdy nie wolno oddalać się od opiekunów. Gdyby jednak tak się stało, warto znać swoje imię i nazwisko oraz swój adres - informacje, które możemy podać policjantowi. (Ważne, aby przypomnieć, że nie podajemy tych informacji osobom nieznajomym). Możemy sprawdzić, czy dziecko zna swoje dane.
5.Zabawy na świeżym powietrzu
• Oglądanie drzew rosnących w pobliżu domu. Określanie, czy są to drzewa iglaste, czy drzewa liściaste. Wyjaśnienie, które z nich rosną w lesie. Podawanie nazw drzew (np.: topole, klony, świerki).
• Przyglądanie się drzewom w różnych pozycjach: stojąc, leżąc, z pochyloną głową, przez palce… Określanie, jak wyglądają drzewa, gdy patrzymy na nie z różnych pozycji.
• Ustawianie się względem drzewa według poleceń rodzica. Dzieci ustawiają się: przed drzewem, za drzewem, z lewej strony drzewa, z prawej strony drzewa, między dwoma drzewami.
Wykonaj zadania w KSIĄŻCE FIOLETOWEJ s.66-67 i KSIĄŻE RÓŻOWEJ s.76-77.
RELIGIA
Szczęść Boże
Kochane dzieci
Jezus bardzo nas kocha.
Znakiem tej miłości jest Jego Najświętsze Serce.
On zaprasza nas abyśmy wpatrywali się w Jego kochające Serce.
Modlitwa : Jezu cichy i pokornego serca uczyń serca nasze według serca Twego.
Zachęcam do śpiewu
https://www.youtube.com/watch?v=5REeBurQYaw
Jaki i pokolorowania obrazka
https://www.maluchy.pl/kolorowanki/kolorowanka-292-chrystus.html
pozdrawiam M. Adamik
wakacje nad morzem - wtorek 16.06.2020r
- Wirtualna wycieczka. Nie tylko wsiadając do pociągu albo samochodu możemy zwiedzać ciekawe miejsca podczas wakacji. Będąc w domu możemy te miejsca zwiedzać także wirtualnie. Obejrzyjcie widok z kamery umieszczonej nad morzem. https://www.nadmorski24.pl/kamery/18-hel-bulwar-nadmorski-hel. Dziecko opisuje własnymi słowami widok krajobrazu nad morzem.
- Piosenka o wakacjach. Dziecko wysłuchuje piosenki M. Jeżowskiej „Na plaży” https://www.youtube.com/watch?v=0zk64TXKcPk , a następnie odpowiada na pytanie:
- Co mogą robić dorośli i dzieci nad morzem?
Przy powtórzeniu piosenki dziecko stara się zaśpiewać jej refren „Na plaży fajnie jest…”
Drogi Rodzicu, przy okazji wakacyjnych tematów można przypomnieć sobie zasady bezpiecznej zabawy w wodzie. Pamiętajcie dzieci, że nie wolno wam bez rodziców wchodzić do wody.
- Zabaw ruchowa z elementem skoku - Przeskakujemy morskie fale. Dzieci wykonują skoki obunóż do przodu - naśladują przeskakiwanie fal. Dla utrudnienia możemy użyć krzeseł i zawiesić sznurek na dowolnej wysokości.
Zabawa ruchowa z elementem czworakowania - Szukamy muszelek. Dzieci naśladują chodzenie na czworakach po wodzie, szukanie muszelek; co pewien czas wykonują klęk prosty i wyciągają otwarte dłonie przed siebie - pokazują uzbierane muszelki.
- Morze w słoiku - praca plastyczno-techniczna. Nie mogąc się doczekać wakacyjnego wyjazdu nad morze możemy zrobić własne w słoiku. Instrukcja w linku: https://www.youtube.com/watch?v=FZO9DkmVsWE&list=PLNs-EL-p8ySlQ3CtNgYCE2b8SIuA0RS1g&index=2&t=0s
- Odszkukaj jak najwięcej parasoli, łopatek, piłek... policz ile jest wiaderek, zamków? Kartę można również wydrukowaćz grupowego e-maila.
Wykonaj zadania KSIĄŻKA FIOLETOWA s.59, 68-71
Wakacje tuż tuż - poniedziałek 15.06.2020r
Drogie dzieci,
jak zauważyliście jest coraz cieplej, a to oznacza, że zbliża się lato i wakacje. Na pewno więcej czasu będziecie spędzać na świeżym powietrzu.
- „Gimnastyka to zabawa”- zajęcia ruchowe przy muzyce. Celem zajęć jest wyzwalanie aktywności ruchowej przy muzyce. Zapraszam rodziców i dzieci do zabawy muzyczno - ruchowej ,,Gimnastyka”. https://www.youtube.com/watch?v=UD3N8JV0GRc
- Zastanów się, co kojarzy Ci się ze słowem „wakacje”. Co przychodzi Ci do głowy myśląc o wakacjach? Porozmawiajcie o tym, gdzie można wybrać się na wakacje. Kiedy najczęściej wyjeżdża się na wakacje? O jakiej porze roku? Co można robić, kiedy są wakacje? Następnie posłuchajcie wierszyka i opowiedzcie, o czym była mowa.
"Na wakacje ruszać czas"
Za dni kilka o tej porze
będę witać polskie morze.
Bo najbardziej mi się marzy
żeby bawić się na plaży.
A ja chciałbym dotknąć chmury
i dlatego jadę w góry.
Razem z mamą, razem z tatą
w górach lubię spędzać lato.
Ja na morze nie mam czasu.
Wolę jechać het- do lasu.
I tam z dziadkiem zbierać grzyby
albo w rzece łowić ryby.
Dla mnie to najlepsza pora
żeby wskoczyć do jeziora.
Nie chcę w upał chodzić w góry.
Wolę jechać na Mazury.
Morze, góry, las i rzeka;
Wszystko to już na nas czeka.
Bo zaczęło się już lato
Jedźmy mamo, jedźmy tato.
- Zabawa ruchowo-naśladowcza „Czym podróżujemy?”
Zapraszamy dziecko w podróż i prosimy, aby ruchem pokazywało pojazd, którym będzie się poruszać.
Wyruszamy z domu samochodem - dziecko biega, naśladując rękami kręcenie kierownicą; zatrzymuje się, zostawia samochód na parkingu.
Wsiadamy do samolotu. Samolot startuje (dziecko kuca), unosi się (dziecko biega z rozłożonymi rękami) i ląduje (znów kuca).
Wsiadamy do pociągu (dziecko porusza się wolno, następnie coraz szybciej naśladując pociąg).
Dojeżdżamy nad piękne jezioro, gdzie wsiadamy do kajaka (dziecko maszeruje, naśladuje rękami ruch wiosłowania).
- Zabawa słownikowa - Gdzie pojedziemy na wakacje?
Pokazujemy ilustracje: gór, morza, jeziora, wsi, palm. Pokazujemy dziecku losowo wybrany obrazek, zadaniem przedszkolaka jest określenie, co widzi i ułożenie dowolnego zdania na ten temat.
- „Bańki mydlane” - ćwiczenie oddechowe
Potrzebujemy:
- miseczkę
-słomkę
- wodę
- płyn do naczyń
- dodatkowo można użyć barwnika
Barwniki rozpuszczamy w wodzie, mieszamy, dodajemy odrobinę płynu do mycia naczyń i gotowe. Teraz potrzebna jest już tylko słomka i można robić kolorowe bąbelki. Bąbelkami można też malować. Wystarczy przyłożyć do miseczki z bąbelkami kartkę papieru, delikatnie docisnąć i gotowe.
Wykonaj zadania KSIĄŻKA FIOLETOWA s.60-63
Źródło: MAC, bliżej przedszkola, youtube
kto pracuje w moim przedszkolu? - piątek 12.06.2020r
1.Zapraszamy dziecko do rozmowy na temat osób pracujących w przedszkolu. Zadajemy mu pytania: Po co w przedszkolu są dorośli oraz jakie czynności wykonują oni w przedszkolu? Warto dodatkowo zapytać, czy nauczyciel, kucharz, woźny mogą pracować tylko w przedszkolu? Chodzi o pokazanie szerszego kontekstu ( kucharz może pracować też w restauracji, nauczyciel w szkole lub może udzielać lekcji indywidualnych). Czy pamiętasz jak ma na imię pani dyrektor, pan woźny, pani kucharka, twój nauczyciel, pani sprzątaczka, pani sekretarka?
2.„Kto pracuje w przedszkolu?” - zabawa słownikowa. Poniżej znajdują się obrazki przedstawiające przy pracy: nauczyciela, kucharkę, woźną, konserwatora, sekretarkę. Dziecko wypowiada się na temat ilustracji, podaje nazwy zawodów. Następnie pytamy dziecko: O kim mówię? i opowiadamy o jednym z wybranych, przedstawionych na ilustracji zawodów. Dziecko ma za zadanie podać poprawną nazwę zawodu zarówno w rodzaju żeńskim, jak i męskim.
- Zadajemy dziecku pytanie: co by było, gdyby…
- Pani kucharka zachorowała i nie mogłaby nic ugotować?
- W przedszkolu nie byłoby pani dyrektor?
- Pani woźna przychodziłaby do pracy w nocy, zamiast w dzień?
- Nauczyciele nie wychodziliby z dziećmi na plac zabaw?
- „Nauczyciel i uczeń” - zabawa naśladowcza. Dziecko stoi przodem do rodzica, który rysuje w powietrzu kształty wymyślone przez siebie. Dziecko ma za zadanie rysować razem z nim dokładnie takie same wzory.
- „Zawody” - Zabawa ruchowa twórcza. Dziecko porusza się po pokoju przy dźwiękach wygrywanych przez rodzica. W przerwie rodzic wymienia nazwę zawodu, a dziecko naśladuje czynności wykonywane w tym zawodzie.
- „Kucharka” - zabawa paluszkowa Beaty Gawrońskiej.
Włożyła kucharka łyżki do garnka. Dziecko rozstawia szeroko palce w dłoni skierowanej . w dół.
Miesza pierwszą łyżką w garnku, Zataczają koła kciukiem.
Miesza druga łyżką w garnku, Zataczają koła palcem wskazującym.
Miesza trzecią łyżką w garnku, Zataczają koła palcem środkowym.
Miesza czwartą łyżką w garnku, Zataczają koła palcem serdecznym.
Miesza piątą łyżka w garnku. Zataczają koła palcem małym.
No a potem zupę całą do talerza wlała. Dzieci odwracają dłonie, łączą je i robią z nich miseczkę.
- Zabawy umuzykalniające przy piosence „Kubeczek” - https://www.youtube.com/watch?v=1cRo9RM5ilk
8. Zapoznaj się z literą "C" -co przypomina Ci jej kształt? Czy znasz jakieś imię albo inne słowo na literę "C"? Wykonaj zadania KSIĄŻKA RÓŻOWA s.60, 76.
Dla chętnych kolorowanki z zawodami - https://www.e-kolorowanki.eu/zawody/
Gdzie pracuje mój tata? - ZAWODY MĘŻCZYZN - ŚRODA 10.06.2020
1.„Przywitajmy się wesoło”- zabawa do piosenki - https://www.youtube.com/watch?v=30BVfTvlsrE
2. Wczoraj rozmawialiśmy o zawodach dla kobiet, dzisiaj porozmawiamy o męskich zawodach: Pani pracująca w kuchni, której zajęciem jest gotowanie to kucharka, natomiast pan zajmujący się gotowaniem to kucharz. A jak będzie w przypadku:
- malarki - …..(malarz)
- fryzjerki - ………….(fryzjer)
- lekarki - …………..(lekarz)
- aktorki - …………..(aktor)
- krawcowej - ………….(krawiec)
- „Gdzie pracuje tata?” - swobodna rozmowa.
- Czy wiesz gdzie pracuje Twój tata, dziadek, wujek?
- Co robi w swojej pracy?
- Jak nazywa się zawód, który wykonuje?
- Jakie zawody mogą wykonywać panowie?
- Zgadnij, o kim mówię? - zagadki słowne o zawodach. Rodzic czyta zagadki, a dziecko odgaduje oraz wyszukuje ilustracje z danym zawodem. W załączniku znajdują się ilustracje przedstawiające poszczególne zawody oraz przedmioty z nimi związane. Dziecko omawia atrybuty potrzebne do wykonania pracy w danym zawodzie.
Tak w dzień, jak w nocy pracuje w szpitalu.
Chorym udziela pomocy, by bólu nie odczuwali. (lekarz)
Z wielka torbą chodzi co dzień, przy pogodzie, niepogodzie.
Czekaj go, gdy listu chcesz. Kto to jest? Czy już wiesz?(listonosz)
Siedzi w wielkiej, ciężkiej maszynie wzbija się w chmury i lata po niebie.(pilot)
Deska, młotek, zręczne ręce, zrobią mebli coraz więcej. (stolarz)
Gdy miejski autobus, przejeżdża ulicą, możesz go zobaczyć - jest za kierownicą. (kierowca)
Jaki zawód ma ten pan, co naprawi każdy kran? (hydraulik)
W mieszkaniu lament, zgasło światło, a żyć bez prądu, nie jest łatwo.
Przyszedł „czarodziej” więc do domu i oczywiście w mig zaraz pomógł.(elektryk)
Przez cały rok ciężko, pod ziemią pracuje.
Na początku grudnia Barbórkę świętuje.(górnik)
Jak się nazywa taki lekarz Którego pacjent głośno szczeka? (weterynarz)
Kto pracuje w hełmie. Pnie się po drabinie
Kiedy syczy ogień. I gdy woda płynie? (strażak)
Kto na skrzyżowaniu bez obawy staje
Bo ręką zatrzyma auta i tramwaje? (policjant)
- Wysłuchaj wiersza „Wszyscy dla wszystkich” Julian Tuwim - Rodzic czyta wiersz, następnie rozmawia z dzieckiem na temat pracy, którą wykonują przedstawiciele różnych zawodów (np. Co robi piekarz? Piecze chleb, bułki...) Podkreśla, iż każda dobrze wykonana praca jest ważna i ma ogromną wartość dla innych.
Murarz domy buduje,
Krawiec szyje ubrania,
Ale gdzieżby co uszył,
Gdyby nie miał mieszkania?
A i murarz by przecie
Na robotę nie ruszył,
Gdyby krawiec mu spodni
I fartucha nie uszył.
Piekarz musi mieć buty,
Więc do szewca iść trzeba,
No, a gdyby nie piekarz,
Toby szewc nie miał chleba.
Tak dla wspólnej korzyści
I dla dobra wspólnego
Wszyscy muszą pracować,
Mój maleńki kolego.
- Na koniec zobacz bajkę edukacyjną: Poznajemy miejsca pracy i różne zawody https://www.youtube.com/watch?v=zYkJUgCDdyc
GDZIE PRACUJE MOJA MAMA? - zawody KOBIET - WTOREK 09.06.2020R
- Dzisiaj zapraszam do zabawy pt. „Witam tych, którzy…” Jeśli czujesz, że to właśnie o Tobie mowa - klaśnij w swe dłonie.
- witam tych, którzy mają brata;
- witam tych, którzy lubią czerwony kolor;
- witam tych, którzy potrafią jeździć na rowerze;
- witam tych, którzy nie są chłopcami;
- witam tych, którzy nie są dziewczynkami;
- witam tych, którzy tęsknią już za przedszkolem;
- Wysłucha wiersza „Tyle kobiet dookoła!” H. Łochockiej i spróbuj określić jakie zawody wykonują kobiety, o których mowa w wierszu.
Rankiem, gdy zaspane oczy otwieram po trochu,
mama głaszcze mnie po głowie: - Wstawaj prędzej, śpiochu!
Babcia kraje chleb, smaruje, krząta się od rana.
Z torbą śpieszy listonoszka. - Może jest coś dla nas?
W szkole czeka uśmiech pani, mądrej i kochanej,
a na przerwie — gwar i śmiechy moich koleżanek.
Jeśli kaszel mam, gorączkę, jeśli boli głowa,
jest w pobliżu pani doktor, pomóc mi gotowa.
- Co kryje się w worku?
Drogi rodzicu przygotuj worek (reklamówkę) i włóż do niego przedmioty (np. foremkę do ciasta, łyżkę, pędzel, grzebień, blister po tabletkach, itp.) Dziecko wkłada ręce do worka i próbuje określić co się w nim znajduje, nazywa i wyciąga z worka. Gdy upewni się czy dobrze odpowiedziało podaje kto używa tego przedmiotu w swojej pracy.
- „Zawód dla kobiety” Dzisiaj rozmawiamy o zawodach, które mogą wykonywać kobiety. Pomyśl i odpowiedz:
- Czy wiesz gdzie pracuje Twoja mama, babcia, ciocia?
- Co robi w swojej pracy, jakie czynności tam wykonuje?
- Jak nazywa się zawód, który wykonuje?
- Jakie zawody może wykonywać kobieta?
- Jakich zawodów nie powinna wykonywać kobieta, dlaczego?
- Zabawa słuchowa. Podziel na sylaby i określ głoskę na początku wyrazu:
malarka, fryzjerka, lekarka, ekspedientka, kucharka, tancerka, aktorka,
- Prawda/Fałsz. Pomyśl, czy zdanie jest prawdziwe czy fałszywe? Gdy będzie prawdziwe to daj ręce na głowę, a gdy nieprawdziwe to daj ręce na stopy.
1. Fryzjerka w swojej pracy używa najczęściej nożyczek i grzebienia.
2. Pani listonosz bardzo lubi piec i ozdabiać ciasta.
3. Pani, która pracuje w sklepie to sprzedawca/ekspedientka.
4. Pani weterynarz w swojej pracy często spotyka się ze zwierzętami.
5. Kobiety chętnie pracują na kopalni, gdzie wydobywają węgiel. - Zamień się w fryzjerkę lub kosmetyczkę i wykonaj pracę plastyczną (inspiracje poniżej)- oczywiście mężczyźni też są dobrymi fryzjerami, więc mogą ćwiczyć chłopcy i dziewczynki. Drogi przedszkolaku będziesz mógł doskonalić wycinanie, precyzyjne malowanie i nauczysz się wiązać. Podczas pracy może towarzyszyć Ci piosenkahttps://youtu.be/u_2RTNZvFrc