GRUPA JEŻYKI

17 Czerwca 2020

 

Rok szkolny, który powoli dobiega końca był wyjątkowo dziwny i nieprzewidywalny.
Przed nami  pojawiło się kolejne zawodowe wyzwanie - kształcenie na odległość.
Nikt nas do tego nie przygotował, nawet nikt nas nie pytał o zdanie. Jest rozporządzenie, a my musimy się dostosować.Udało się?
Uważamy, że tak. Każdy z nas starał się sprostać nowej rzeczywistości. Aby móc realizować kształcenie na odległość nieoceniona była pomoc Was rodziców. Przedszkolaki posadzone przed laptopami, komputerami bez Waszego wsparcia nie byłyby w stanie realizować zadań, które przygotowywałyśmy. Dlatego  dziękujemy, że nam pomagaliście w tej nowej rzeczywistości. 
DZIĘKUJEMY Wam rodzice za każde miłe słowo,wspólne rozmowy, życzliwość i zaangażowanie. DZIĘKUJEMY  Wam kochane przedszkolaki za ogrom pracy, jaką wykonaliście przez ostatni rok. Życzymy Wam udanych wakacji!!!
                                                                                                          Pani Ewa i Pani Janka 

 

Zadanie/czwartek/25.06.2020r.

LETNIE ZABAWY - CZWARTEK 25.06.2020R
  1. Poranna gimnastyka- zabawa na powitanie.

1, 2, 3, 4
 skłon i przysiad,
 skok i siad.
 Dzisiaj tak maszeruje,
 aby dudnił cały świat.
 5, 6, 7, 8
 podskakuje każdy rad.
 9, 10, 11
 jaki piękny
 jest ten świat.

  • 2,Bawimy się plasteliną - ćwiczenie motoryki małej. Zachęcamy dziecko do zabawy plasteliną. Dziecko formułuje różne kształty zgodnie z poleceniami rodzica, np. ulep trzy wałki. Uformuj cztery kulki. Zmień to w jedną. Co kojarzy Ci się z wakacjami? Czy potrafisz to ulepić
  • 3.Latem dużo ćwiczymy - zabawy ruchowe. Zapraszam Was do wspólnych zabaw i ćwiczeń gimnastycznych, pamiętajcie o wygodnym stroju
  • Leżymy przodem (na brzuchu) uginamy nogi w kolanach, chwytamy dłońmi za stopy, unosimy tułów i wykonujemy kołyskę. (7 razy do przodu i 7 do tyłu)  
  • Kręcimy skakanką (na takiej długości na jaką pozwalają nam domowe warunki)
    a dziecko próbuje ją przeskoczyć. W miarę nabywanej wprawy - kręcimy coraz szybciej
  • .Małe kaczuszki - robimy przysiad, chwytamy się za kostki, nogi są w delikatnym rozkroku - maszerujemy do przodu, unosząc raz lewą raz prawą nogę.
  • Biegamy w różnych kierunkach w tempie podanym przez nas na dowolnym instrumencie, może być przy poznanej piosence. Na sygnał, czyli np. mocne uderzenie w instrument/ pauzę w piosence,  zatrzymujemy się i wykonujemy okrężne ruchy ramionami, tzw. skrzydła wiatraka.
  • Leżymy bokiem, podpieramy na jednej ręce i obchodzimy nogami po obwodzie koła (jedno koło w jedną stronę, następnie zmieniamy rękę i zataczamy koło w drugą stronę).
  • Ćwiczenie uspokajające „Niedźwiedź zasypia” - siadamy skuleni, głowa zbliżona do kolan - wydech. Następnie siadamy, w siadzie prostym, ramiona wznosimy w górę - wdech.
  • 4. Praca plastyczna Lemoniada -instrukcja w linku https://dzieciakiwdomu.pl/2015/06/zimna-lemoniada-plastyczna-dla-dzieci.html

Zadanie/środa/24.06.2020r.

 

1.Wiesz już, że aktualnie mamy porę roku LATO.  To teraz drogi przedszkolaku, powiedz jakie są kolory lata.

Rodzic kładzie przed dzieckiem kartki różnych kolorów (lub przedmioty w różnych kolorach). Dziecko podaje nazwy kolorów i mówi z czym mu się kojarzą te kolory (co jest związane z latem).

  1. „Znam kolory”- po wysłuchaniu piosenki wymień usłyszane kolory i powiedz co jest żółte, czerwone, niebieskie i zielone. https://www.youtube.com/watch?v=owzja2wW8Nk 

3.„Gra w kolory” - zabawa orientacyjno-porządkowa. Dziecko maszeruje, podskakuje lub biega po pokoju w rytm dowolnej muzyki. Gdy muzyka cichnie, Rodzic głośno podaje nazwę dowolnego koloru. Dziecko musi odszukać podany kolor w pokoju i go dotknąć. Zabawa powtarzana jest kilka razy.

  1. „Żółty parzy”- zabawa ruchowa z elementem rzutu. Rodzic rzuca piłkę do dziecka wypowiadając nazwę jakiegoś dowolnego koloru. Dziecko musi złapać piłkę, gdy słyszy nazwy wszystkich kolorów oprócz żółtego. Jeżeli dziecko nie złapie piłki na inny kolor niż żółty lub złapie na kolor żółty, to oddaje „fant” - np. but. Na koniec zabawy dziecko musi wykupić fanty, np. śpiewając piosenkę.

5.„Kolory tęczy”  - rozmowa na temat powstawania i kolejności kolorów tęczy na podstawie doświadczeń dziecka i opowiadania „Letnie opowieści - Tęcza nad morzem” M. Szczęsna.

Jedziemy nad morze, do Gdańska - rodzice, siostra, brat i ja, Ada. W Gdańsku mieszka mamy przyjaciółka - Ewa. Bardzo ją lubimy, bo rozmawia z nami jak z dorosłymi, interesuje się naszymi sprawami i zawsze, gdy o coś zapytamy, chętnie i dokładnie nam tłumaczy. Podróż szybko nam mija, bo słuchamy i śpiewamy ulubione piosenki. Mama zadaje nam zagadki, a tata rozśmiesza. Ewa wita nas na progu domu z plecakiem:

- Cześć, kochani! Cic

eszę się, że was widzę. Proponuję, od razu, wycieczkę nad morze, bo zapowiadają, że od jutra pogoda się zmieni i będzie padał deszcz. Pakujemy się z powrotem do samochodu - w końcu jesteśmy w Gdańsku, a rządzi tu Ewa! Tata jedzie według jej wskazówek i za chwilę jesteśmy w Sobieszewie - małej nadmorskiej miejscowości. Idziemy przez wydmy porośnięte lasami sosnowymi.

- Jak tu pięknie, odpocznijmy chwilę! - mama już rozkłada koc na polance porośniętej mchem. Wszyscy rozciągamy się na nim. Patrzymy w niebo. Suną po nim leniwie małe chmurki.

- Zobaczcie, ta przypomina bałwana, a ta smoka! - mówię, wskazując ręką chmurę.

- Oj, chyba nie! Ta chmura przypomina mi ciebie, jak wychodzisz po kąpieli w szlafroku z ręcznikiem na głowie! - jak zwykle żartuje Mati. Po krótkim odpoczynku ruszamy dalej.

- Za tą wydmą zobaczysz już morze! - mówi Ewa, a ja biegnę, bo chcę pierwsza cieszyć się tym widokiem. Staję i patrzę: od lewej do prawej strony woda, daleko przede mną statki, wyglądają jak zabawki. Łapię się za głowę - chwytam czapkę w ostatniej chwili. Co za wiatr! Idziemy wszyscy na brzeg i siadamy na piasku. Teraz już nie można cicho rozmawiać, bo zagłusza nas plusk fal.

- Chyba zaczyna kropić! - Ewa wystawia dłoń i obserwujemy padające na nią kropelki deszczu.

- Uciekamy? - pyta Karinka.

- Nie zdążymy! - Ewa wyjmuje z torebki wielki przezroczysty parasol i wszyscy chowamy się pod nim. Teraz możemy spokojnie obserwować ulewę. Nagle zza chmur wychodzi złociste słońce, ostatnie kropelki deszczu padają na parasol. Ewa strzepuje z niego resztki wody…

- Ojej, tęcza, tęcza, tęcza! Na niebie i na Ewy parasolce! Tata robi zdjęcia. Mama i Ewa, wzruszone tym widokiem, uśmiechają się do siebie. My wyliczamy, czy tęcza ma wszystkie kolory: czerwony, pomarańczowy, żółty, zielony, niebieski, granatowy, fioletowy! Zgadza się! 

- Ewo, jak to się dzieje, że powstaje tęcza? - pytam zaciekawiona.

- To proste. Gdy w czasie deszczu wyjdzie słońce, jego promienie załamują się na kropelkach wody unoszących się w powietrzu. Wtedy promień słońca zamienia się w siedem barw! Nagle tęczowe zjawisko na niebie blednie, blednie i rozpływa się.

- Deszcz całkowicie zniknął, wyparował i nie ma już tęczy! Spacerujemy jeszcze długo brzegiem morza. Z Karinką zbieramy ładne kamienie. Mateusz chowa do torby wyrzucone przez morze patyki o dziwnych kształtach.

- Co będziesz z nich robił? - pytamy zdziwione.

- Zobaczycie! Wracamy do samochodu przez wydmy i las. W domu Ewy dorośli rozmawiają, wspominają, patrzą na zdjęcia. A my oglądamy zebrane nad morzem skarby. Czy już wiecie, co z patyków zrobił Mateusz?

 

 Słuchałeś/aś uważnie opowiadania? To teraz odpowiedz na kilka pytań:

  • Dokąd pojechała Ada z rodziną?
  • Co obserwowali, odpoczywając na polanie?
  • Co się stało, gdy usiedli nad morzem?
  • Z jakich barw składa się tęcza?
  • Kiedy pojawia się tęcza?
  • Co zbierały dzieci nad morzem?
  • Co Mateusz mógł zrobić ze swoich patyków?

5.„Jak sprowadzić tęczę?”

Połóż na stole białą kartkę papieru, w odległości ok. 10 cm (rodzice pokażą ile to jest) nad papierem trzymaj szklankę z wodą. Rodzic skieruje światło latarki na szklankę i po chwili na stole powinna pojawić się tęcza.

6. „Tęcza malowana gąbką” - praca plastyczna. Do wykonania pracy potrzebne będą tylko kolorowe farby, gąbka i biała kartka. Popatrz na filmik i zrób taką samą tęczę. 

https://www.youtube.com/watch?v=1q49n6yWQos

Zadanie/wtorek/23.06.2020r.

DZIEŃ TATY 

Dzisiaj ważne święto - Dzień Taty ! W przedszkolu z pewnością przygotowalibyśmy jakiś upominek i nauczylibyśmy się wiersza lub piosenki.

Ty też możesz coś przygotować dla Twojego taty: Narysujesz piękną laurkę? Albo powiesz tacie jak bardzo go kochasz i mocno przytulisz?

  1.  "Tato, już lato!" - https://youtu.be/2nacbp-U-6A

Posłuchaj piosenki i zatańcz do niej wg własnego pomysłu.

  1. Z pomocą mamy zrób serduszko, ozdób je, a w środku możesz narysować tatusia, kwiatek bądź napisać STO LAT ;) Mama na pewno Ci w tym pomoże.
  2. Pamiętacie, że wczoraj rozpoczęło się lato, dlatego wyjdź do ogrodu poszukać oznak lata. Zachęcamy do obserwacji zmian przyrodniczych w ogrodzie lub podczas spaceru. Wspólnie z dzieckiem obserwujcie zmiany, które zachodzą na drzewach i krzewach (niech dziecko szuka owoców, opisuje ich wygląd).
  3. Wysłuchaj wiersza „Tato, czy już lato?” B. Szelągowska 

Powiedz, proszę! Powiedz, tato,

Po czym poznać można lato?

Skąd na przykład wiadomo, że już się zaczyna?

Po prostu:

Po słodkich malinach,

Po bitej śmietanie z truskawkami,

Po kompocie z wiśniami,

Po życie, które na polach dojrzewa,

Po słowiku, co wieczorem śpiewa,

Po boćkach uczących się latać,

Po ogrodach tonących w kwiatach,

Po świerszczach koncertujących na łące,

Po wygrzewającej się na mleczu biedronce,

Po zapachu skoszonej trawy i róż,

I już!

Rodzic zada pytanie, spróbuj na nie odpowiedzieć. Jeżeli nie znasz odpowiedzi, posłuchaj wiersza jeszcze raz.

  • Jakie owoce kojarzą się z latem?
  • Co robią latem zwierzęta wymienione w wierszu: bociany, świerszcze, biedronki?
  • Jaki zapach kojarzony jest z latem?
  1. Smaki lata - zabawa dydaktyczna. Rodzic przygotowuje koszyczek pełen darów lata (powinien być przesłonięty, aby dzieci nie mogły widzieć, co się w nim znajduje).
    W koszyku mogą być: sałata, rzodkiewka, pomidor, ogórek, agrest, jagody, truskawki, czereśnie, porzeczki itp..

Zadaniem dziecka jest rozpoznać dary lata za pomocą zmysłu smaku oraz spróbować określić ich smak : słodki, kwaśny, słony, gorzki. Możemy poprosić, aby dziecko wymieniło nazwy innych warzyw lub owoców, które można zdobyć wczesnym latem. Można zapytać dzieci, czy wszystkie owoce i warzywa są dostępne w tym samym czasie. Dzieci mogą również opisać, do czego można wykorzystać dary lata  i wspólnie można zrobić owocowy koktajl.

Zadanie/poniedziałek/22.06.2020

  1. Na początek poćwiczmy trochę z ruletką:

https://wordwall.net/pl/resource/1069314/gimnastyka-przedszkolaka

2.Posłuchaj  wiersza  czytanego przez rodzica „ Pory roku” S. Kraszewskiego:


Cztery pory ma rok cały,
Aby się nie pomieszały
Zmieniająca się przyroda
Wyznaczyła porom podział.
Wiosna niesie kwiaty,
Za nią idzie lato,
Jesień sypie kasztanami,
Zima biegnie z bałwankami.
Wiosną świeci słońce,
Lato jest gorące,
Jesień jabłka ma dojrzałe,
Zima biegnie w futrze białym.

 Teraz wysłuchaj pytań i spróbuj na nie odpowiedzieć:

  • O czym jest ten wiersz?
  • Ile jest pór roku? Wymień je a następnie podziel je na sylaby.
  • Co niesie wiosna?
  • Jaka pora idzie za wiosną?
  • Jakie jest lato?
  • Czym sypie jesień?
  • Z kim biegnie zima?

3.Teraz zastanów się jaką mamy aktualnie porę roku? Jeśli tego nie wiesz, rozwiąż zagadkę.

Ma dla wszystkich złote plaże,
chłód jeziora, w lesie cień.
A dla dzieci, jakie ma  atrakcje?
Dla dzieci - słoneczne wakacje!  /
 LATO

4.Które elementy kojarzą Ci się z latem? Wskaż palcem, nazwij i wyjaśnij dlaczego. Z jakimi innymi porami roku mogą kojarzyć się pozostałe obrazki?

5.Praca plastyczna „Promienie słońca”.

Do wykonania pracy potrzebne będą: 2 kartki w kolorze żółty, nożyczki, sznurek, linijka lub miara np. krawiecka.

Odrysuj i wytnij jedno kółko oraz kilka pasków różnej długości, następnie ułóż słońce z promykami. Zmierz długość promyków słońca np. za pomocą sznurka czy miarki oraz określ, który promień jest najdłuższy a który najkrótszy. Na koniec ułóż  promienie od największego do najmniejszego.

Zadanie/piątek/19.06.2020r.

1.„Przekładanie kamieni” - zabawa ruchowa z piłką. Stań wraz z rodzicem w rozkroku i ustawcie się do siebie plecami. Trzymaj piłkę przed sobą i podaj ją rodzicowi nad głową, następnie rodzic odbiera ją i podaje dołem, między nogami. Zabawę powtarzamy kilka razy wraz ze zmianą tempa.

 2.,,Znam Mazury, a Ty?” - rozwiąż zagadki o Mazurach oraz miejscach i rzeczach charakterystycznych dla tej krainy. Następnie dopasuj ilustracje do poprawnych odpowiedzi .

 Latem jest ich dużo. A gdy zaczną latać, siadają na rękach i trzeba się drapać. /komar/

 Wody wcale się nie boi. Lubi pływać po jeziorze. Ale są potrzebne wiosła, by nas fala lepiej niosła. /łódka/

 Jak się nazywa ten pojazd, niech ktoś z was dziś zgadnie, co pływa po jeziorze, wiatr mu dmucha w żagle! /żaglówka/

 Sosnowy, dębowy, stary lub młody. Rosną w nim grzyby. Rosną i jagody. /las/

 Co to za lusterko na zielonej łące? Przyglądają się w nim i chmurki i słońce. /jezioro/

 3.,, Pojedziemy na Mazury” - wysłuchaj wiersza, ze zbioru M. Raczek- Bielawa.

Piękne nasze polskie morze,piękne nasze polskie góry,

piękny Kraków, Zakopane,równie piękne są Mazury.

 To tam właśnie tego latana wakacje pojedziemy,

 na polanie pod drzewami duży namiot rozbijemy.

Będę z tatą łowił ryby,w ciszy leśnej odpoczywał,

 będę z mamą zbierał grzyby,po jeziorach łódką pływał.

 Gdy już będę na Mazurach zwiedzę miasto Mikołajki

 by przekonać się czy prawda,że są piękne „tak jak z bajki”.

  Krótka rozmowa na temat wiersza:

 Co można z tatą, a co z mamą robić na Mazurach?

Jak nazywa się miasto, które warto zwiedzić będąc na Mazurach?

4.Praca plastyczna - w filmiku zostało przestawione jak w łatwy sposób zrobić łódkę orgiami, teraz Ty spróbuj z pomocą mamy lub taty zrobić właśnie taka łódkę w wybranym przez Ciebie kolorze. https://www.youtube.com/watch?v=6QqBvy_yO_M

 

Zadanie/czwartek/18.06.2020r.

 1.Dziś porozmawiamy sobie o górach. Kto z Was był w górach?  Obejrzyjcie widok z kamery umieszczonej w górach. https://bialkatatrzanska.pl/multimedia/kamerki

 Prosimy dziecko, aby opisało własnymi słowami widok krajobrazu w górach.

 2.Zabawa ruchowa „Niesiemy ciężki plecak” - dziecko z rodzicem/rodzeństwem odwracają się do siebie plecami i zaplatają ręce; jedno dziecko z pary „jest” plecakiem i daje się prowadzić drugiemu dziecku, które spaceruje po pokoju; po chwili następuje zamiana ról.

3,Zabawa w echo. Dzieci powtarzają za rodzicem zdania z odpowiednim natężeniem głosu (cicho, umiarkowanym głosem, głośno).

 Nadeszły wakacje.

 Wędrujemy górskim szlakiem.

 Kąpiemy się w morzu.

 Pływamy kajakiem.

 4.Zabawa dydaktyczna „Znam...”

Przypominamy dziecku, że nigdy nie wolno oddalać się od opiekunów. Gdyby jednak tak się stało, warto znać swoje imię i nazwisko oraz swój adres - informacje, które możemy podać policjantowi. (Ważne, aby przypomnieć, że nie podajemy tych informacji osobom nieznajomym). Możemy sprawdzić, czy dziecko zna swoje dane.

 5.Zabawy na świeżym powietrzu

  • Oglądanie drzew rosnących w pobliżu domu. Określanie, czy są to drzewa iglaste, czy drzewa liściaste. Wyjaśnienie, które z nich rosną w lesie. Podawanie nazw drzew (np.: topole, klony, świerki).
  • Przyglądanie się drzewom w różnych pozycjach: stojąc, leżąc, z pochyloną głową, przez palce… Określanie, jak wyglądają drzewa, gdy patrzymy na nie z różnych pozycji.
  • Ustawianie się względem drzewa według poleceń rodzica. Dzieci ustawiają się: przed drzewem, za drzewem, z lewej strony drzewa, z prawej strony drzewa, między dwoma drzewami.
do góry