GRUPA JEŻYKI

14 Kwietnia 2020

Zadanie /wtorek/ 14.04.2020r.

  1. Zobacz filmik a dowiesz się co będziemy robić w tym tygodniu. https://www.youtube.com/watch?v=qQtJP40a1Iw

 2. Rodzic czyta zagadkę, dziecko ma za zadanie odnaleźć obrazek i pokazać jej rozwiązanie, obrazki odkładamy z boku.

 Rozmowa na temat każdego zwierzęcia, co je, gdzie mieszka.

  1. Jestem różowa, tłusta i kwiczę. kiedy w chlewiku zapasy ćwiczę. (świnia) https://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2017/03/KNUR-ŚWINIA-PROSIE-CHLEWIK.pdf
  2. Ptak jest ze mnie kolorowy i gulgotać wciąż gotowy. (indyk) https://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2017/03/INDYK-INDYCZKA-INDYCZĘTA.pdf
  3. Ma skrzydełka dwa, mówi: kwa, kwa, kwa. (kaczkahttps://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2017/03/KACZOR-KACZKA-KACZĄTKO-STAW-1.pdf
  4. Spotkasz go w stajni albo zagrodzie, a jego ogon zawsze jest w modzie. (końhttps://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2017/03/KOŃ-KLACZ-ŹREBAK.pdf
  5. Mogę, gdy zechcę, dać dla człowieka nawet wiaderko pysznego mleka. (krowahttps://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2017/03/BYK-KROWA-CIELAK.pdf
  6. Za każde jajko, małe i duże, podziękuj, proszę, gdaczącej… (kurze)https://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2017/03/KOGUT-KURA-KURCZĄTKO-KURNIK.pdf
  7. Jestem biała, jak wąż syczę, tyle razy, że nie zliczę i lubię chodzić gęsiego, czy wiesz kim jestem, kolego? (gęśhttps://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2017/03/GĄSIOR-GĘŚ-GĄSIĄTKO..pdf
  8. Mam na sobie same loczki, futro białe jak obłoczki, a gdy czegoś mi się chce mówię tylko: me, me, me. (owcahttps://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2017/03/BARAN-OWCA-JAGNIĘ-ZAGRODA.pdf

3.Zwierzęta w zagrodzie - zabawa ruchowa. Rodzic pokazuje obrazek, a dziecko porusza się, jak pokazane zwierzęta, naśladując głosy tych zwierząt.(można wykorzystać obrazki z poprzedniego zajęcia)

4.Praca plastyczna -Świnka.  Potrzebujemy nastepujące materiały:

  • talerze papierowe, 
  • różową bibułę, 
  • różowy papier, 
  • mazak, 
  • klej, 
  • nożyczki, 
  • ruchome oczy. 

Bibułę tniemy na kwadraty, którymi dzieci w miarę możliwości wyklejają cały talerz. Następnie z papieru kolorowego wycinamy uszy i ryjek, który ozdabiamy mazakiem. Przyklejamy papierowe elementy, oczy i świnka gotowa.

Źródła: Podręcznikarnia, Pedagog Pisze, YouTube, Przedszkolankowo,

Zadanie/środa/15.04.2020r

  1. „Na wiejskim podwórku” -Bożena Szuchalska - masażyk z wykorzystaniem wiersza. Dziecko siada przed rodzicem, mówimy wierszyk i wykonujemy ruchy na plecach dziecka (następnie robimy zamianę ).

 Biegną konie do zagrody( uderzamy otwartymi dłońmi po plecach)

A kaczuszki hop do wody (uderzamy piąstkami od góry pleców do dołu)

 Kurki ziarna wydziobują (palcami wskazującymi chodzimy po całych plecach)

 Pieski szczekają (delikatnie szczypiemy)

i domu pilnują (rysujemy domek na całych plecach).

2.Dzieci odgadują głosy zwierząt z wiejskiego podwórka. (Można wykorzystać obrazki z zadania wczorajszego) https://www.youtube.com/watch?v=tj2ccM-9kF0. Następnie naśladują odgłosy zwierząt.  Można także śpiewać znane pioseneki na zgłoskach (mu, ko, kwi,)

3.Kaczuszki - zabawa taneczna do muzyki. https://www.youtube.com/watch?v=zW1_ANe0l94

4.Kaczuszka - kolorowanie na żółto. Karta pracy str. 9. https://podrecznikarnia.pl/images/3-latki/pliki/3-latek_cz3_wiosna_06_www.pdf

Zachęcam do gier edukacyjnych online. https://kiddoland.pl Gry edukacyjne, bez przemocy dla dzieci, z kolorową i wesołą grafiką . Kiddoland to projekt, który powstał z myślą o przedszkolakach (3-6 lat).  

Źródła: Podręcznikarnia, YouTube,Kiddoland

Zadanie/czwartek/16.04.2020r.

  1. Dzieci słuchają wiersza „Rozmowy zwierząt”Anny Surowiec.

W gospodarstwie już od ranarzecz się dzieje niesłychana.

Obudziły się zwierzętai dyskusja rozpoczęta.

Kukuryku! Kukuryku!Kto tak pieje przy kurniku?

A to kogut: kukuryku!Woła kury do kurnika.

Ko, ko, ko, ko, ko, ko, a to kto?To jest kura - złotopióra.

Grzebie w ziemi pazurkamiszuka miejsca z robaczkami.

Kwi, kwi, kwi, kwiczy świnka,co różowy ryjek ma,

kwi, kwi, kwi, cha, cha, cha.Kto tak czysty jest jak ja?

Na to kaczka kwacze tak:kwa, kwa, kwa, kwa, kwa, kwak

idź do rzeki umyj ryjek będziesz ładna tak, tak, tak.

Usłyszała to też krowa, zaryczała: muuu, muuu, muuu.

Słuszne rady dajesz tu,wiec się umyj świnko już.

Konik zarżał i ha, ha, ha.Tak skończyła się historia ta.

Rozmowa na temat wiersza. Dzieci wymieniają zwierzęta występujące w wierszu.

2. Zabawa ruchowa „Naśladujemy zwierzęta”- karty obrazkowe + kostka do pobrania https://www.dzieckiembadz.pl/2018/04/zwierzeta-na-wsi-karty-ruchowe.html

3. Zagroda wiejska - przeliczanie zwierząt. Ile jest świń? Ile jest krów?itd..

 Dodatkowa zabawa memo, czyj to cień?, co się zmieniło? http://www.pedagogpisze.pl/2016/04/zwierzeta-wiejskie.html

4. Pokoloruj wg kodu. Pobierz karty pracy "Entliczek" str.15  https://www.nowaera.pl/naukazdalna/wychowanieprzedszkolne

Źródła: Nowa era, Pedagog pisze, Dzieckiem bądź, Podręcznikarnia

Zadanie/piątek/17.04.2020r.

  1. W zagrodzie Małgosi - bajeczka ortofoniczna.
    Rodzic czyta treść bajeczki, a dzieci naśladują odgłosy zwierząt.
    Wieczorem w zagrodzie cioci Małgosi
    Każde zwierzątko o jedzenie prosi.
    Piesek szczeka: hau, hau, hau.
    Kotek miauczy: miau, miau, miau.
    Kura gdacze: kod, ko, da.
    Kaczka kwacze: kwa, kwa, kwa.
    Gąska gęga: gę, gę, gę.
    Ona też chce najeść się.
    Owca beczy: be, be, be.
    Koza muczy: me, me, me.
    Indor gulaga: gul, gul, gul.
    Krowa ryczy: mu, mu, mu.
    Konik parska: prr, prr, prr.
    A pies warczy: wrr, wrr, wrr.
    I tak gra orkiestra ta, aż  Małgosia jeść im da.
  2. Rozmowa „Co nam dają zwierzęta?”

Spójrz na ilustracje(klikamy w link). Zapamiętaj, jakie produkty otrzymujemy dzięki zwierzętom gospodarczym. Porozmawiajmy z dzieckiem skąd się biorą produkty żywnościowe (nie mówimy o zabijaniu zwierząt, żeby pozyskać mięso-pamiętajmy że nasze maluchy mogą to mocno przeżywać)

Krowa-https://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2017/03/CO-NAM-DAJĄ-ZWIERZĘTA-KROWA.pdf

Pszczoła- https://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2017/03/CO-NAM-DAJĄ-OWADY-PSZCZOŁA.pdf

Kura- https://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2017/03/CO-NAM-DAJĄ-ZWIERZĘTA-KURA.pdf

Owca- https://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2017/03/CO-NAM-DAJĄ-ZWIERZĘTA-OWCA.pdf

3. Co nam dają zwierzęta? - zabawa dydaktyczna.
Dzieci losują z koszyka poszczególne produkty takie jak: mleko, ser, jajka, wełna, szynka, piórko. Rozpoznają je po dotyku, nazywają i odpowiadają na pytanie, od jakiego zwierzęcia pochodzi dany produkt.

4.Praca plastyczna do wyboru. Kura i kurczęta(potrzebne farby) lub krowa (praca z kółek).

Bardzo dziekuję za przesłane zdjecia i filmiki. Kochane dzieci wpaniale pracujecie. Duże brawa dla Was Rodzice bo widzimy, że naprawdę bardzo się starcie.  Czekamy na kolejne:  

Źródło: Podręcznikarnia, Przedszkolankowo, Pinterest, 

Zadanie/poniedziałek/20.04.2020r.

Moje Kochane Jeżyki!!!Kolejny tydzień naszych komputerowych spotkań. Nie wiem jak Wy ale my z p. Janką naprawdę bardzo za Wami tęsknimy… Ale niestety musimy dalej pracować tak jak dotychczas. Serdecznie Wam dziękujemy za tą wspaniałą pracę, którą wykonujecie razem z rodzicami. Jesteśmy pełne podziwu Waszego zaangażowania no i oczywiście kreatywności. Jest nam także bardzo miło kiedy możemy Was zobaczyć czy to na zdjęciach czy filmikach.

W tym tygodniu zajmiemy się tematyką dbania o naszą planetę.

 1.Rozmowa z dziećmi na temat „Dlaczego warto dbać o ziemię?”

Opowiadamy dzieciom o zagrożeniach dla środowiska np. wysypiskach śmieci, brudnej wodzie w rzekach, pożarach lasów. Zwracamy uwagę dziecka dlaczego należy dbać o nasze środowisko. Tłumaczymy co to jest ekologia.

 Zadajemy pytanie: Co by było gdyby wszędzie dookoła były śmieci? Dlaczego drzewa i lasy są potrzebne?

2.Zabawy rytmiczne- wszelkie wskazówki do zabawy znajdują się na filmiku. https://www.youtube.com/watch?v=Zg7pCZOtMXo

 3.Domowy kącik przyrody - założenie hodowli np. cebuli

Przygotowujemy doniczkę lub skrzyneczkę z ziemią oraz cebulę. Dzieci odpowiadają na pytania".Do czego potrzebne są nam rośliny?Co jest potrzebne do wzrostu roślin?Na czym polega pielęgnacja roślin?Co może im szkodzić?

 Następnie dzieci z pomocą Rodzica sadzą cebulkę i przez najbliższy okres pielęgnują ją aby wyrósł piękny szczypiorek, który pomogą zjeść jako dodatek do kanapki lub jajecznicy. 

 4.Karta pracy do wyklejenia plasteliną: https://lecibocian.pl/dzien-ziemi-nasza-planeta-karty-pracy-do-druku/

Źródło: Podręcznikarnia, Leci bocian, YouTube

Zadanie/wtorek/21.04.2020r.

 1.Obejrzyjcie razem z dzieckiem filmik: https://www.youtube.com/watch?v=PYd88-RyaLs

Następnie porazmawiajcie z dzieckiem :Co należy robić aby chronić naszą planetę??

Pokażcie dziecku żarówkę i porozmawiajcie z dzieckiem na temat: Jak możemy oszczędzać energię?

Pokażcie także  umywalkę i zapytajcie dziecko: Jak możemy oszczędzać wodę?

Pokażcie kosz na śmieci i zapytajcie dziecko: Jak możemy zmniejszyć ilość śmieci?

  2. Co to za przedmiot? - zabawa doskonaląca zmysł dotyku: Rodzic daje dziecku do ręki różne przedmioty -,, śmieci”, a dziecko z zamkniętymi oczami  ma za zadanie odgadnąć co to za przedmiot: np. kawałek gazety, plastikowa butelka, torba foliowa, metalowa puszka, drewniane patyczki lub kredki 

3.Zabawy ruchowe:

-Wiatr, deszcz, kałuża -  zabawa ruchowa z gazetami.Dziecko spaceruje po pokoju z gazetą. Na dane hasło wykonuje czynności:

 Wiatr! - faluje gazetą w górę i w dół

Deszcz! - stuka w gazetę opuszkami palców

Kałuża! - kładzie gazetę na podłodze i przeskakuje przez nią

- Gazetowa gimnastyka- zabawy ruchowe z gazetą

Dzieci robią kulki z gazet, a następnie: podrzucają kulki do góry i próbują je złapać; przerzucają kulkę z ręki do ręki; podrzucają kulkę lewą lub prawą ręką i łapią zawsze tą która podrzucają; rzucają kulkami do celu; urządzają zawody, kto najdalej rzuci kulkę z gazety; wspólnie układają z kulek jak najwyższą górę.

4. Karta pracy 2 -połącz w pary: https://lecibocian.pl/dzien-ziemi-nasza-planeta-karty-pracy-do-druku/

 Źródło: Podręcznikarnia, YouTube,Leci bocian

 

Zadanie/środa/22.04.2020r.

 

 1.Bajka edukacyjna „Rady na odpady” https://www.youtube.com/watch?v=0WS8vo0iD2kpróba odpowiedzi na pytanie dlaczego segregujemy śmieci i w jaki sposób ( co wkładamy i do jakiego pojemnika?)

 2.,,Segregujemy śmieci”- zabawa dydaktyczna: Rodzic układa na dywanie 3 szablony pojemników - zielony, żółty i niebieski. (zamiast szablonów pojemników mogą to być kółka z papieru w trzech kolorach). Zadaniem dziecka jest włożenie ,,śmiecia” do pojemnika -kółka w odpowiednim kolorze. Do zabawy możemy użyć przedmiotów szklanych, plastikowych lub papierowych

 3.Zabawy przy piosence  „Leśne duszki” (Dorota Gellner, Aleksander Pałac)-zachęcam do improwizacji ruchowej wg. pomysłu dzieci (zamiatają, ziewają, przeciągają się, piorą, czyszczą itp.) https://www.youtube.com/watch?v=2tL0TZ-fS44

1.Żyją w lesie małe duszki,

które czyszczą leśne dróżki.

Mają miotły i szufelki

i do pracy zapał wielki.

 Ref. Duszki, duszki, duszki leśne

wstają co dzień bardzo wcześnie

i ziewając raz po raz

zaczynają sprzątać las.

 2.Piorą liście, myją szyszki,

aż dokoła wszystko błyszczy.

Muchomorom piorą groszki,

bo te duszki to czyścioszki.

 

Ref. Duszki, duszki, duszki leśne...

 3.Gdy ktoś czasem w lesie śmieci,

zaraz duszek za nim leci.

Zaraz siada mu na ręce,

grzecznie prosi: - Nie śmieć więcej!

 Ref. Duszki, duszki, duszki leśne.

4.Zabawa plastyczna  lub gra segregujemy odpady 

Edukacyjna gra dla dzieci: https://ciufcia.pl/gry-dla-dziewczyn-i-chlopcow/ekologiczna-planeta/recykling

"Kolorowy kosz na śmieci”- praca plastyczna- wyklejanka. Dziecko wykleja kawałkami kolorowego papieru kosz na śmieci. Niech dziecko samodzielnie spróbuje podrzeć papier na małe kawałki.

 

Źródło: YouTube, Podręcznikarnia, Pinterest, Ciufcia,

Zadanie/czwartek/23.04.2020r

 

1. Wiersz " Przedstawienie"

W klasie wielkie poruszenie. Występują dziś na scenie

Ala, Ola, Ewa, Basia, Kuba, Kazio, Staś i Kasia...

- Na odpady nie ma rady.

Nie schowamy do szuflady gór odpadów oraz śmieci.

- Wiedzą o tym nawet dzieci!

Na odpady nie ma rady lecz nie płaczmy, bez przesady.

Aby na to coś zaradzić, trzeba z głową je gromadzić.

Segregujmy je dokładnie zamiast wrzucić jak popadnie.

i od dzisiaj śmiećmy z głową nowocześnie, postępowo!

Czyś jest biedny czy bogaty kładź oddzielnie szkło i szmaty

i przedmioty metalowe, i odpady plastikowe.

Recyklingu dobre duszki prędko zrobią z puszek puszki,

buteleczki z buteleczek, pudełeczka z pudełeczek.

- A ze szmat, z makulatury pism i książek cale góry!

- Niech się wreszcie normą stanie wtórne wykorzystywanie!

Jaś brwi zmarszczył, myśli, myśli...

- Kupmy koszyk na ogryzki. Próbę recyklingu zróbmy i na jabłka je przeróbmy

Rozmowa z dzieckiem na temat treści wiersza. Nie zapominajmy o wytłumaczeniu mu trudnych wyrazów np. co to jest recykling

2.Zabawa ruchowa "W sieci"

Rodzic lub rodzeństwo ma w ręku np. szalik lub apaszkę. To będzie sieć rybacka. dzielimy pokój na dwie części za pomocą np. skakanki lub jakiegoś sznurka. Na hasło rodzica " ryby do sieci" dzieci będące rybami będą chciały przedostać się na drugą część pokoju, w czym będą im przeszkadzać rodzice lub rodzeństwo " łowiąc je" za pomocą szalika lub apaszki

Zabawa " Przyroda wśród nas". Rodzic na zmianę z dzieckiem wymyśla hasła o tematyce przyrodniczej np. drzewo,kamień, woda, ziemia,  a dziecko szuka w otoczeniu i dotyka.

 3. Przeciwieństwa - zabawa dydaktyczna: Rodzic przygotowuje dwa koła z papieru- zielony z uśmiechniętą buzią symbolizuje przedmioty przyjazne dla naszej planety, i czerwony ze smutną buzią symbolizujący przedmioty szkodzące naszej planecie.  Na podłodze układa obrazki przedstawiające:  rower, samochód, torebkę foliową, siatkę z materiału, butelkę plastikową i szklaną, kosz na śmieci, pojemniki do segregacji odpadów. Zadaniem dziecka jest ułożenie przedmiotów pod odpowiednim symbolem i uzasadnienie swego wyboru

4. Praca plastyczna - drzewo z rolki po papieprze toaletowym . Potrzebujemy: rolkę po papierze, nożyczki, kolorowy papier lub farby . 

Źródła: Podręcznikarnia, Zszywka,

Zadanie/piątek/24.04.2020r.

1. Układanie wg.wzoru-Przygotujmy nakrętki plastikowe i układajmy wg wzoru. Tu można użyć zarówno kijka od balonika jak i deseczki z kołkami. Możemy na jednym patyczku ułożyć wzór my, na drugim dziecko. Możemy rozrysować wzór na kartce. Nie dla wszystkich dzieci odtwarzanie wg wzorów jest łatwe jednak warto ćwiczyć tą umiejętność. Pod linkiem propozycje zabaw matematycznych: https://www.schwytanechwile.pl/2016/10/zabawy-matematyka-z-plastikowymi.html

 2.Echo - zabawa słuchowa:  Dziecko z zamkniętymi oczami próbuje zidentyfikować przedmioty, które wydają określone dźwięki, np. torebka foliowa, plastikowy pojemnik, metalowa , puszka, folia aluminiowa, drewniane patyczki, itp.

3. Zabawa pantomimiczna w parachDziecko z rodzeństwem lub z Rodzicem stają naprzeciwko siebie. jedna z osób zaczyna się poruszać, a druga próbuje naśladować jej ruchy jak w lustrze. Po wykonaniu zadania następuje zamiana ról. 

4. Zabawy plastyczne: ,,Kreatywne zabawkiPróbujemy razem z dzieckiem wykonać kreatywne zabawki, jak  np.   ,,Bączek”. ,, Bączek” został wykonany z płyty CD. Przy odpowiednim doborze papieru otrzymamy efekt mieszania kolorów np. z czerwonego i niebieskiego powstanie fioletowy. Zobacz opis pracy:   https://pracaplastyczna.pl/index.php/inne/368-baczek-z-plyty-cd?fbclid=IwAR2Vd-jeEzEuo5Eh5ifVWgqMLKv2w8JDuqX3uBzBZBv106F8HG4fkjURhXY

Można też wykonać garaże dla autek http://bystredziecko.pl/garaz-z-rolek-zabawki-z-kartonu-plastyka/.

A może macie inny pomysł??? Podzielcie się z nami Waszymi pomysłami: ewahibner325@gmail.com

 Źródło: Bystre dziecko, Praca plastyczna.pl, Podręcznikarnia, Schwytane chwile,

 

Zadania/poniedziałek/27.04.2020r.

1.Zobaczcie filmik żeby zobaczyć o czym będziemy rozmawiać w tym tygodniu (oglądamy do 16 min.)https://www.youtube.com/watch?v=RKxwNYHxgmM&t=1303s

A teraz pytania dla Was- Gdzie mieszkamy? Jak nazywa się nasza wieś? Czym się różni wieś od miasta? Jakie są budynki w mieście, a jakie na wsi? Czy na wsi można zobaczyć bloki?Jakie domki są na wsi?

2.A teraz pokażmy dziecku mapę Polski i miejscowość w której mieszkamy. 

3. Zabawy  ruchowe z pluszakami.

- Zabawa ruchowa " Skaczemy" .Dzieci wkładają maskotkę między kolana i skaczą po pokoju tak, aby maskotki nie wypadły spomiędzy nóg.

- Zabawa ruchowa " Winda". Dzieci siedzą na podłodze z wyprostowanymi nogami i trzymają maskotki między stopami. Następnie kilka razy bardzo wolno podnoszą i opuszczają stopy, starając się utrzymać pluszaki.

-Zabawa " Z nogi na nogę". Dzieci siedzą w siadzie rozkrocznym. Każde kładzie sobie maskotkę na stopie, a następnie ręką podnosi ją wysoko i kładzie na drugiej stopie

4.„Mój dom” - praca plastyczna. Spróbuj narysować samodzielnie swój dom, możesz to zrobić kredkami, farbami, pastelami itp.

Źródło: Podręcznikarnia, YouTube,

Zadanie/wtorek/28.04.2020r.

1.Pogadanka na temat hymnu. Jest taka pieśń, którą znają wszyscy Polacy, jest to muzyczny znak, symbol naszej Polski. Polska ma 3 symbole: flaga, godło i hymn. Hymn to pieśń którą właśnie dziś poznamy. Hymnem Polski jest Mazurek Dąbrowskiego, kiedy grana jest ta pieśń wszyscy stoją prosto, nie ruszają się, nie rozmawiają, słuchają bardzo uważnie. Stoimy na baczność, słuchając hymnu Polski. Zachęcam dzieci do nauki hymnu :https://www.youtube.com/watch?v=ioUutRw9WeQ

2.Zabawy muzyczno-ruchowe- wykonuj zgodnie z instrukcją  https://www.youtube.com/watch?v=4YFmTNqTfsU

 3.Ćwiczenia grafomotoryczne: Rysuj po śladzie kontury Polski https://mojedziecikreatywnie.pl/sdm_downloads/polska-kontur/

 Źródło: Podręcznikarnia, Moje dzieci kreatywnie, YouTube- W podskokach,

Zadanie/środa/29.04.2020r.

1.Oglądanie albumów przedstawiających Polskę, zabytki, krajobrazy lub oglądanie filmiku https://www.youtube.com/watch?v=Qbu_FRg8vuU

 2.Strumyk - zabawa z tekstem Joanny Myślińskiej i Iwony Mojsak (masażyk).Dziecko siada przed rodzicem, potem zamiana.

 Tu jest las, tam strumyk płynie, - szybkie uderzanie palcami jednej ręki

 po plecach, drugą - rysujemy zygzak,

coś zalewa, coś ominie. - całą dłonią masujemy jedno miejsce, potem rysujemy zakole,

W strumyku rybki pływają - palcami rozłożonej dłoni rysujemy fale,

i tak pyszczki otwierają. - skubiemy dziecko po plecach dwoma palcami jednej potem drugiej ręki.

 3. Flaga Polski - pokażmy dziecku jak wygląda kolejny symbol naszej ojczyzny. Przeczytajmy wierszyk. Wyjaśnijmy, że flagę należy szanować, że nie wolno jej niszczyć, rysować itp.

 „Powiewa flaga, gdy wiatr się zerwie,

A na tej fladze, biel jest i czerwień,

Czerwień to miłość,

Biel serce czyste,

Piękne są nasze barwy ojczyste” Cz. Janczarski

 4. Flaga Polski- Wykonaj flagę z materiałów, które masz w domu. Oto kilka kreatywnych pomysłów. Wybierzcie ten który Wam się najbardziej spodoba https://dzieciakiwdomu.pl/2013/11/flaga-czesc-3.html

Zadanie/czwartek/30.04.2020r.

1.Godło Polski-pokazanie dzieciom Godła Polski. Godło to nasz 3 symbol narodowy, który jest bardzo ważny. Mówimy dziecku, że można go zobaczyć w wielu ważnych miejscach np. w urzędach. 

2.Zabawa ruchowo-słuchowa ,, Baczność - hymn Polski ”. Dzieci poruszają się do muzyki ( nagrań melodii z różnych regionów Polski np. melodia góralska, Miotlarz i inne ). W momencie, gdy dzieci usłyszą hymn państwowy mają za zadanie przybrać właściwą postawę -stanąć nieruchomo na ,,baczność ”a gdy słyszą inną muzykę - tańczą swobodnie.

Hymn: https://www.youtube.com/watch?v=ioUutRw9WeQ

Miotlarz: https://www.youtube.com/watch?v=QUWDAieVeKU

Góralska: https://www.youtube.com/watch?v=02zTphC6Bvs

3.A teraz zapraszam na filmik podsumowujący informacje o Polsce https://www.youtube.com/watch?v=FJ83BRqFPBA

4.Dla chętnych praca plastyczna -potrzebne będą: karta czerwona, i biała farba. https://www.youtube.com/watch?v=jjMBuPt6aVY

Zadanie/poniedziałek/4.05.2020r.

 1. Dziś kochane dzieci obchodzimy Dzień Strażaka. Zobaczcie filmik  https://www.youtube.com/watch?v=jXF3Wba--Uo

Spróbujcie odpowiedzieć na pytania.

 - Co się paliło?

- Co robili strażacy?

- Kogo uratowali strażacy?

- Czy strażacy są odważni?

- Czy każdy może zostać strażakiem?

 2.Oglądanie przez dzieci ilustracji przedstawiających pracę strażaka. Dzieci opowiadają co widzą na obrazkach: strażacy gaszą pożar domu; strażacy ratują ludzi z wypadku; strażacy zdejmują kota z drzewa; strażacy ratują powodzian; strażacy usuwają z jezdni powalone drzewa.

 

3.Zabawa ruchowa ,, Gasimy pożar”. Na dywanie leży gruby sznur (albo skakanka), a dziecko trzymając koła naśladują jazdę wozem strażackim oraz udają odgłosy syreny strażackiej. Na hasło ,,pożar”- dziecko podnosi sznur i naśladuje gaszenie pożaru.

 4.Na jaki numer dzwonimy, aby wezwać straż pożarną? Wskazujemy kartkę z numerem 998.Co trzeba powiedzieć dzwoniąc do straży pożarnej, aby zgłosić zdarzenie?

- Jakie zdarzenie zgłaszamy,

- Dokładny adres zdarzenia,

- Swoje nazwisko i imię,

 5.Kolorowanka dla chętnych https://chomikuj.pl/krzyss-83/Kolorowanki/Stra*c5*bc+po*c5*bcarna

A wszystkim strażakom życzymy bezpiecznej służby, zawsze szczęśliwych powrotów z akcji, a także zdrowia, szczęścia oraz wszelkiej pomyślności w życiu osobistym.Niech Św. Florian otacza Was swoją opieką w wypełnianiu strażackiej powinności, a ta trudna służba niech będzie dla Was źródłem satysfakcji i powodem do dumy.

Źródła: Podręcznikarnia, YouTube, Chomikuj

Zadanie/wtorek/5.05.2020r.

1.Jak powstaje książka? - rozmowa na temat etapów powstawania książki

Rodzic pokazuje dziecku  film na temat powstawania książek. Wśród twórców wymienia: autora (osobę, która wyobraziła sobie postacie i ich historię), ilustratora (osobę, która namalowała ilustracje do książki), drukarza (osobę, która wydrukowała książkę), księgarza (osobę, która pracuje w księgarni, gdzie można kupić różne książki), bibliotekarza (osobę, która wypożycza książki)

,,Jak powstaje książka?” - filmy: https://www.youtube.com/watch?v=icdV3QZb10Q&t=71s

https://www.youtube.com/watch?v=Oo0bSS0bNIs

2.Magiczna książeczka -  zabawa matematyczna

Utrwalenie pojęć dotyczących położenia przedmiotów w przestrzeni.. Rodzic prosi, aby dziecko stanęło z książką naprzeciwko krzesła. Następnie prosi, aby dziecko położyło książkę na krześle, pod krzesłem, za krzesłem, obok krzesła, nad krzesłem.

3.Ja i Ty - zabawy ruchowe z wykorzystaniem ,, Metody Ruchu Rozwijającego” Weroniki Sherborne

Przepychanki - dwie osoby siedzą na podłodze, opierają się plecami i na polecenie próbują się wzajemnie przesunąć (przepchnąć), odpychając się nogami i rękoma od podłoża, zadanie powtarzamy dwa razy.

Odklejanie -  jedna osoba leży na plecach, starając się ściśle przylegać do podłoża, zadaniem drugiej osoby z pary jest odklejenie najpierw rąk a następnie nóg leżącego dziecka, które stara się z całej siły uniemożliwić podniesienie części ciała, potem następuje zamiana ról, zadanie powtarzamy dwa razy.

Piłowanie drewna - dwie osoby w parze siadają w rozkroku naprzeciwko siebie, łapiąc się za ręce, na przemian kładą się na plecach na podłodze, nie puszczając swoich rąk.

4.Zabawy masą solną

1 szklanka soli

1 szklanka wody

2 szklanki mąki

odrobina proszku do pieczenia, łyżka oleju, wanilia dla zapachu.

Wszystkie składniki mieszamy razem w misce, zagniatamy i dzielimy na małe porcje. Można dodać  barwniki spożywcze, ale można też wykorzystać naturalne np.: kakao, cynamon, kurkuma, sok z buraka, sok ze szpinaku, lub odbarwić od bibuły. Gotową masę można przechowywać w woreczku.

Źródło: Moje dzieci kreatywnie, Nowa Era, YouTube

Zadanie/środa/6.05.2020r.

 1.Zapoznanie dziecka z wierszem- rozmowa na jego temat:

 "Książki" Bożena Forma

 W książkach bajki, w książkach wiersze,

baśnie i opowiadania.

Chcesz je poznać? Nic trudnego -

nie stroń nigdy od czytania.

 W książkach wiedza jest ukryta

ten jest mądry - kto wciąż czyta.

Zapamiętaj - w wolnej chwili

książka życie ci umili.

2.„Czym różnią się książki?”- zabawa  dydaktyczna. Rodzic  prosi, aby po kolei dzieci podeszły do biblioteczki, która znajduje się w domu  i wybrały po jednej książeczce.

  Następnie układają je na kocyku i rozmawiają o nich.

- Czy wszystkie książki są takie same?

- Jakiej wielkości mogą być książki?

- Proszę wskazać jakąś dużą/ małą książkę.

- Czy wszystkie książki mają taką samą grubość?

- Proszę wskazać książkę, która jest gruba/cienka?

- Czy wszystkie książki mają taki sam kolor?

- Wskażcie jakąś książkę i powiedzcie, w jakim jest kolorze?

3.„Małe-duże”- zabawa ruchowa

 Dziecko rozkłada na dywanie kolorowe obręcze. Wewnątrz nich umieszcza książki małe i duże.

Podczas trwania utworu, dzieci swobodnie poruszają się po dywanie. Na pauzę w muzyce  podaje hasło: duże lub małe, a zadaniem dz. jest ustawić się przy obręczy, wewnątrz której znajduje się odpowiedniej wielkości książka. https://www.youtube.com/watch?v=EJ1ycDmGhCU

4.„Książki”- ćwiczenia logopedyczne.

- „otwieranie i zamykanie książki” - otwiera i zamyka szeroko usta

- „przekładnie kartek w książce”- przesuwa czubek języka z jednego kącika ust do drugiego.

- "zdmuchujemy kurz z książki"-mocno dmuchamy

 5.Zabawa plastyczna -Tęcza wyklejona plasteliną https://mojedziecikreatywnie.pl/pobieranie/

 Źródło: YouTube, Podręcznikarnia, Moje dzieci kreatywnie.

Zadanie/czwartek/7.06.2020r.

1. W bibliotece- rozmowa inspirowana wysłuchanym przez dzieci opowiadaniem "W bibliotece" z serii "Najciekawsze bajki przedszkolaka".

 W oparciu o wysłuchany utwór dziecko opowiada co to jest biblioteka, do czego służy i jak należy się w niej zachowywać oraz jak wygląda praca bibliotekarza. Dzieci, które  już odwiedziły bibliotekę  z rodzicami, podczas rozmowy wykorzystują własne doświadczenia. Zachęcam, także aby odwiedzać bibliotekę (kiedy to oczywiście będzie możliwe) i razem z dzieckiem wypożyczać ksiązki i czytać dziecku codziennie. 

https://www.youtube.com/watch?v=7TJtWPGdwSM

 2.Zabawy rytmiczne- postępuj zgodnie z instrukcją na filmiku. https://www.youtube.com/watch?v=ZNYBvHTGP1U&t=15s

 3.Praca plastyczna-kolorowanka "Książeczka" https://pl.pinterest.com/pin/643803709216888450/

Można skorzystać też z innych kolorowanek.

4. A na koniec zobaczcie jak wasza ulubiona świnka Peppa odwiedziła bibliotekę:https://www.youtube.com/watch?v=gDF1UPSlKs0

Zadanie/piątek/8.05.2020r

1. "Skarga książki" -  słuchanie wiersza J. Huszcza.

 Jestem książką z dużej szafy. Wszyscy mówią, żem ciekawa,

więc mnie wszyscy pożyczają, lecz nie cieszy mnie ta sława. 

Miałam papier bielusieńki, ślady na nim Florka ręki.

Pozaginał Jaś mi rogi, Julek na mnie kładł pierogi.

Krzyś ze swym zwyczajem zgodnie, trzymał mnie aż trzy tygodnie.

Narysował na okładce Staś diabełka, małpkę w klatce.

Anka, Władka siostra mała, ta mi kartki dwie wyrwała.

Cóż mi z tego, żem ciekawa, dłużej żyć tak nie potrafię.

Nie będziecie mnie szanować, to się na klucz zamknę w szafie.

 Uważne wysłuchanie wiersza, ocena postawy bohaterów. Rozmowa na temat, jak należy dbać o książki.

 2.Zabawa ruchowa „Dwie rączki mam” https://www.youtube.com/watch?v=x7Wc4Rj22jI

 3.Przyrzeczenie dotyczące szanowania książek. Dziecko stara się powtarzać przyrzeczenie dotyczące szanowania książek.

 Dziś obiecuję, że każdą książkę uszanuję.

Na półeczkę ją odłożę, brzegiem, jak należy, włożę.

Bez pośpiechu poprzeglądam, nie potargam stron, nim oddam.

Bo przedszkolak każdy wie, z książką w zgodzie żyje się!

4. Zabawy z nakrętkami -Ułóż wg.wzoru -potrzebne będą kolorowe nakrętki, flamastry i kartki. Rodzicu przygotuj wzór i poproś by dziecko ułożyło tak jak Ty. Można ułożyć, na chwilę zakryć i poprosić by dziecko zrobiło z pamięci.

Źródło: Podręcznikarnia, Nasze bąbelkowo, Pinterest, You Tube

Zadanie/poniedziałek/11.05.2020r

1. Obejrzyjcie filmik a dowiecie się o czym będziemy się uczyć w tym tygodniu

https://www.youtube.com/watch?v=jFIm5X7xS-U

Rozmowa na podstawie filmu  na temat  owadów mieszkających na majowej łące: biedronki, mrówki, motyla, konika polnego. Omówienie budowy poszczególnych owadów .Zwrócenie uwagi na ich rolę w środowisku.

 2.Pająk i muchy - zabawa ruchowa

Dziecko biega i wydaje dźwięk  muchy: bzzz... w rogu pokoju pajęczynie z obręczy czyha pająk (rodzic), na hasło rodzica: „Raz, dwa, trzy, pająk patrzy!” -  mucha zastyga w bezruchu - pająk spaceruje  i jeśli się poruszy albo zaśmieje, zabiera muchę do pajęczyny.

 3.Praca plastyczna „Pająk” postępuj zgodnie z instrukcją . Rodzicu narysuj sieć ołówkiem, a dzicko niech poprawi kredką. Kółko czy paski niech spróbuje wyciąć po lini samodzielnie. https://www.youtube.com/watch?v=bZhglt7rOaY

4.„Wiosenna łąka”- spacer na łąkę (z zachowaniem obowiązujących zasad w związku z pandemią) Spróbujcie znleźć jakiegoś mieszkańca łąki. Zachęcam do zrobienia  zdjęcie na majowej łace. Oczywiście możecie je posłać na adres: ewahibner325@gmail.com. Chętnie Was z panią Janką zobaczymy (zdjęcia nie są nigdzie publikowane ).

Źródło: Podręcznikarnia, YouTube,

Zadanie/wtorek/12.05.2020r

1.„Idą mrówki” - zabawa paluszkowa Małgorzaty Barańskiej.

Idą sobie mrówki dróżką. Dziecko w siadzie skrzyżnym naśladuje placami obu dłoni kroczenie palcami środkowym i wskazującym po swoich udach.

Pierwsza mrówka tupie nóżką Stuka o uda kciukiem,

druga mrówka tupie nóżką Stuka o uda palcem wskazującym,

 trzecia mrówka tupie nóżką, Stuka o uda palcem środkowym,

czwarta mrówka tupie nóżką, Stuka o uda palcem serdecznym.

 potupały, potupały Stuka wszystkimi palcami o uda.

 i w mrowisku się schowały .Zaciskają pięści.

 

2.Żuki, mrówki i dżdżownice - rozmowa na podstawie ilustracji. Dziecko ogląda albumy, książki na temat „robaków”. Opowiada o ich wyglądzie. Rodzic opowiada o sposobie życia, roli w środowisku przyrodniczym.

 

3.„Nogi stonogi” - matematyczna zabawa dydaktyczna.

  Rodzic daje dziecku sześcienne klocki (kilkanaście sztuk) i paski papieru lub patyczki (około 12 sztuk). Dziecko układa z sześciennych klocków dżdżownice, a następnie układa po obu stronach dżdżownicy paski papieru (nogi), ale tak, by po jednej i drugiej stronie było tyle samo nóg. Następnie liczy, ile nóg jest po jednej stronie, ile po drugiej i ile jest wszystkich nóg. 

4.„Wyścig żuków z kulkami” - zabawa ruchowa z elementem czworakowania. Dziecko gniecie dla siebie kulę z papieru gazetowego i ustawia się na wyznaczonej linii. Na sygnał rodzica dziecko na czworakach porusza się do przodu w kierunku wyznaczonej mety, jednocześnie popycha głową papierowe kule.

Źródło: Podrecznikarnia, Nowa Era, 

do góry